- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvilken cicklide (variant av apistogramma) er dette?
Hvilken cicklide (variant av apistogramma) er dette?
Noen som kan hjelpe meg med å identifisere denne cikliden??? Hun jeg kjøpte den av husker ikke og noen mener det er en Apistogramma Cruzi, iflg. andre igjen er denne så vanskelig å få tak i at det antagelig bare er en "copy" ?? 99% sikker på at det er en Hun fisk ihvertfall og prøver nå forgjeves å få tak i en partner til damen
Postet 01.04.09 kl 13:01
Postet 01.04.09 kl 13:14
Endret: 01.04.09 kl 13:26
Postet 01.04.09 kl 13:15
Hei hei
jeg er ingen ekspert på aåpistogramma, men kan gi deg denne linken til flotte apistogramma bilder. Kanskje du finner den der?
http://www.akvaryum.com/Forum/forum_posts.asp?TID=149189
jeg er ingen ekspert på aåpistogramma, men kan gi deg denne linken til flotte apistogramma bilder. Kanskje du finner den der?
http://www.akvaryum.com/Forum/forum_posts.asp?TID=149189
Postet 01.04.09 kl 13:17
Postet 01.04.09 kl 13:18
Inaktiv bruker

Tenker jordgraver ciklide jeg, ikke apistogramma =)
Postet 01.04.09 kl 13:18
Postet 01.04.09 kl 13:22
Postet 01.04.09 kl 21:16
Endret: 01.04.09 kl 21:18
Fordi hun jeg kjøpte den av sa det var en apistogramma men husket ikke hvilken type/resten av navnet. Og sålenge jeg ikke hadde noen skikkelige bilder sjøl leita jeg gj.bilder av apistogramma på nett og fant den jeg syntes likna mest - den jeg har bytter utseende fra å ha store sorte prikker, til en svart stripe, til å være gj.siktig grå og så rødflammete. Så da gikk jg inn for å få tatt noen skikkelige bilder sjøl, ikke veldig lett akkurat. Etter en runde på div. akvarier idag skjønte jeg at den ved første øyekast faktisk kan ligne på mange type fisker. Men et. noen tips her nå har jg vel kommet frem til at det antagelig er en "rovciklide" - sier igrunn seg selv når jeg ser oppførselen til den "navnløse" nå med 200 egg i akvariet, rimelig tøff i trynet selv om det er en liten mot to store. Men, men, kjenner jeg beg. å bli rimelig lei hele greia, grenser for hvor spennende et akvarie er flere t. om dagen, så den navnløse fisken får bare leve "solo" tror jeg, gjort det jeg kan for å skaffe den selskap ihvertfall
J
J
Postet 02.04.09 kl 00:05
Tror du har rett, takk for tips:)
Takk for tips, tror faktisk du har rett, sier igrunn seg selv når jeg ser oppførselen til den "navnløse" nå med 200 egg i akvariet, rimelig tøff i trynet selv om det er en liten mot to store. Kjenner jeg beg. å bli skikkelig lei hele fisken snart
Jannike
Jannike
Postet 02.04.09 kl 00:08
Hvilket kjønn på c.salvini??
Hei igjen
Hvilket kjønn tror du fisken min har? 99% sikker på at ditt tips vedr. C.Salvini er rett, men skønner ikke hvordan jeg skal finne ut om det er han el hun. Har satt et speil foran akvariet nå for at fisken skal vise meg "sine rette farger" Den ser nå pluteselig mye mer lik ut de C.salvini bildene jeg har funnet på nett. MEN den har ingen gulfarge (C.Salvine = Yellow belly) og ikke så mye rødfarge på buken heller. Fant også ut at det finnes en Salvini til, rettere sagt Nandopsis Salvini, rart man blir forvirra eller! Skjønte at du hadde litt peil så kan du hjelpe meg litt til blir jeg veldig glad
God påske!
Jannike
Hvilket kjønn tror du fisken min har? 99% sikker på at ditt tips vedr. C.Salvini er rett, men skønner ikke hvordan jeg skal finne ut om det er han el hun. Har satt et speil foran akvariet nå for at fisken skal vise meg "sine rette farger" Den ser nå pluteselig mye mer lik ut de C.salvini bildene jeg har funnet på nett. MEN den har ingen gulfarge (C.Salvine = Yellow belly) og ikke så mye rødfarge på buken heller. Fant også ut at det finnes en Salvini til, rettere sagt Nandopsis Salvini, rart man blir forvirra eller! Skjønte at du hadde litt peil så kan du hjelpe meg litt til blir jeg veldig glad
God påske!
Jannike
Postet 05.04.09 kl 15:27
Det er svært ofte umulig å skille kjønn på en del ciklide-arter, og spesielt når de er veldig unge, slik som din.
Jeg tror egentlig du må leve med uvissheten om kjønn på den inntil videre.
Og en ting til;
ikke finn deg bilder på nettet etter "det som ligner mest" og legg ut i dine egne annonser...
Dette ville jeg tolket som bedrageri og blitt mektig irritert, om jeg kom og skulle hente fisken du hadde annonsert og det viste seg å være noe helt annet! Da er det bedre å ta et bilde selv av den faktiske fisken som selges og si det som det er; "beklager dårlig bilde, men jeg greide ikke å få til noe bedre".
En annen ting er at det ikke er spesielt høflig og bare ta andres bilder. En hel del bilder har copyright også, på norsk "opphavsrett".
Jeg tror egentlig du må leve med uvissheten om kjønn på den inntil videre.
Og en ting til;
ikke finn deg bilder på nettet etter "det som ligner mest" og legg ut i dine egne annonser...
Dette ville jeg tolket som bedrageri og blitt mektig irritert, om jeg kom og skulle hente fisken du hadde annonsert og det viste seg å være noe helt annet! Da er det bedre å ta et bilde selv av den faktiske fisken som selges og si det som det er; "beklager dårlig bilde, men jeg greide ikke å få til noe bedre".
En annen ting er at det ikke er spesielt høflig og bare ta andres bilder. En hel del bilder har copyright også, på norsk "opphavsrett".
Postet 05.04.09 kl 16:58
Endret: 05.04.09 kl 17:01
Nandopsis Salvini er bare det gamle navnet på C. Salvini. Altså samme fisk.
Vanskelig å fastslå kjønn ut ifra det bildet, spesiellt siden den ser forholdsvis liten/ung ut.
Mangelen på gulfarge kan tyde på at det er en hann. Det har hvertfall vist seg å stemme i de fleste tilfeller her. Men det er ikke sikkert.
Disse fiskene er ikke lette å skille på kjønn, i ung alder.
Det var vel veeldig Off Topic Mona??? Sånt kan vel tas på pm e.l.?
Vanskelig å fastslå kjønn ut ifra det bildet, spesiellt siden den ser forholdsvis liten/ung ut.
Mangelen på gulfarge kan tyde på at det er en hann. Det har hvertfall vist seg å stemme i de fleste tilfeller her. Men det er ikke sikkert.
Disse fiskene er ikke lette å skille på kjønn, i ung alder.
Det var vel veeldig Off Topic Mona??? Sånt kan vel tas på pm e.l.?
Postet 05.04.09 kl 17:21
Endret: 05.04.09 kl 17:22
Takker for svar.
Når det gjelder bilder så har jeg da aldri brukt bilder jeg fant kontra bilder jeg tok i noen rubrikkannonse! Cikliden var ikke til salgs ved "identifikasjon" i forumet her inne. Og når det gjelder opphavsrett kan jeg alt om det etter 11 år i mediebransjen, til info. tilhører bildene Scanpix, et firma vi har avtale med, så det går nok helt fint..
Igrunn helt OK å få litt "besserwisser/entusisast" til en "nybegynner" svar, det motiverer meg bare til å få full kontroll (altså mer faglig kompetanse) på "hobby`n min" selv. Selve "teken" har jeg fra før
J
Når det gjelder bilder så har jeg da aldri brukt bilder jeg fant kontra bilder jeg tok i noen rubrikkannonse! Cikliden var ikke til salgs ved "identifikasjon" i forumet her inne. Og når det gjelder opphavsrett kan jeg alt om det etter 11 år i mediebransjen, til info. tilhører bildene Scanpix, et firma vi har avtale med, så det går nok helt fint..
Igrunn helt OK å få litt "besserwisser/entusisast" til en "nybegynner" svar, det motiverer meg bare til å få full kontroll (altså mer faglig kompetanse) på "hobby`n min" selv. Selve "teken" har jeg fra før
J
Postet 15.04.09 kl 18:28
Postet 15.04.09 kl 18:34