Skjell og finner forsvinner fra sølvhaien min.

Som nevnt har jeg en sølvhai som plutselig hadde en hvit flekk oppe på ryggen. Senere så jeg at den hadde mistet noen skjell på den ene siden.
Jeg sjekket litt, og fant ut at det kunne være en parasitt eller bakterie, så nå går fisken i en egen bolle med Tetra General Tonic og luft og varme koblet til.

De siste to dagene har deler av halen, litt av en bukfinne samt begge brystfinnene begynt å forsvinne.

Fisken er fremdeles tilsynelatende frisk forøvrig, og svømmer rundt og rundt inne i sykehusbollen sin.

Jeg har hørt og lest tips om å gi fisker med hudskader et kort bad i en Ektozon-løsning, siden slikt skal ha en desinfiserende effekt og hjelpe huden å leges.
Noen som har noen synspunkter på dette?

Hvis noen har tips til hva som kan være galt, og hvordan det kan fikses, er jeg lutter øre.

LJ
Finneråte?

Sykdom i akvariet. Frank Angell

"Finneråte:
Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet.

Behandling av finneråte:
Lett finneråte kan behandles ved å tilføre 0,2 % salt (maks for alle malletyper), er det hardfør fisk, kan dette økes til 0,4 %. Hyppige vannbytter på +/- 25 % daglig har også god effekt. Stress bør selvfølgelig unngås. Dossering over 0,25% må gjøres utenom selve akvariet, da dette vil drepe filterbakteriene\ bakteriene i bunnlaget
Om dette ikke hjelper, eller om fisken er hardt rammet, bør du medisinere. Anbefaler eSHa 2000 til kurering av denne bakterien, siden denne medisinen er en av de mer effektive, uten å ødelegge filterkulturen."
Takk for tips.
Jeg ga den et kort saltbad for et par dager siden og kan ikke se at den har blitt noe verre etterpå. Finnene er fremdeles litt redusert, men slikt vokser jo ikke ut umiddelbart uansett.

Den får gå alene en stund til, så ser jeg hva som skjer. Et lite kar er på vei, slik at den slipper å flyte rundt i den bollen lenger enn nødvendig (en uke er lang nok tid).

Boller er jammen ubrukelige saker. Pene å se på på utsida, men umulig å se fisken skikkelig og umulig å rengjøre. Ting som varmekolbe og luft kommer også i veien for fisken, siden det ikke går å få ting helt ut mot kanten.

Makan.
Salt eller ei?
Nå har sølvhaien kommet seg opp i et litt større og bedre kar enn bollen som først tjente som sykehus. Det er både varme og filtrering der inne, og vannet er nok litt bedre.
Jeg leste litt rundt omkring angående saltbad ved sykdom, og kom over denne siden.
Selv synes jeg mengden salt som foreslås er veldig stor, spesielt siden det er snakk om å la fisken svømme rundt i det samme vannet i et og et halvt døgn mens behandlingen pågår.
Er det noen som har synspunkter til slike ting?

LJ
Nå har den tidligere så syke haien svømt rundt i 20 liter karantenevann i over en uke og begynner å se bedre ut. Halefinnen er på vei tilbake, brystfinnen har i hvert fall slutte å krympe og sårene på huden er ikke så synlige som de var.

Problemet nå er at den ikke vil spise. Jeg har en mistanke om at det er fordi karanteneakvariet har dårlig med planter og er altfor lite til en sånn fisk i utgangspunktet.

Bør jeg flytte den over til det store akvariet igjen nå, selv om den ikke er helt frisk som en fisk ennå? Jeg vet jo at voksne fisker kan gå ganske lenge uten mat, og den svømmer fremdeles rundt og utforsker, men jeg ville i hvert fall vært rimelig sulten etter ni dager på vann og sand...

Noen formeninger?

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap