Innavl hos fisk? samt spm ang munnruging

To spørsmål:

- Dersom man kjøper feks 10 yngel av ett kull, kan disse leke med hverandre når de blir voksne? Tenker på innavl...

- Hvordan får man frem mest mulig yngel av en munnrugende art? Har ingen erfaring med disse, men har skaffet meg golden som leker. (Har tidligere bare hatt eggleggende ciklider) Spennende med nye utfordringer
Søsken har ikke problemer med å få yngel sammen, i hvertfall ikke malawi-ciklider i akvarium. Noen synes det er greit og andre ikke.
Har du f.eks 10 stk så kan du prøve å selge noen og kjøpe nye, eller bare bytte. Noen ganger må man allikevel kvitte seg med "problemfisk", f.eks hvis det er for mange hanner. Ikke uvanlig at noen dør før de er kjønnsmoden heller.

Hvis jeg vil ta vare på malawi-yngel så tar jeg ut hunnen etter to uker og setter henne i et mindre akvarium. Noen bruker yngelboks også.
Hun får gå der til etter at hun har spyttet yngelen og ikke passer dem lenger. 1 - 3 dager ekstra altså. Så flytter du henne tilbake, mens yngelen får være igjen.
Greit å gi dem det samme som de voksne skal ha, evt litt artemia e.l. i tillegg.
Fordelen med yngelakvarium er at hun og yngel får være en stund, men det kan bli stress for henne når hun blir sluppet tilbake. Det kan bli litt jaging, men det kommer an på arten.
Finnes andre måter å ta vare på yngel også,men jeg foretrekker denne metoden.
Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap