Finnene deler seg og forsvinner på slørhaler

Hei,

Har hatt en fin periode nå uten sykdom i mitt store kar med bare gullfisk. Men.....for 3 uker siden begynte min eldste fisk (kjøpt i oktober ifjor) å bli slapp, og jeg så finnene fliset seg opp og forsvant. Begynte å medisinere med esha 2000, regnet med det var finneråte. Den hadde også lett skjellereising særlig på buken. Merkelig nok døde den dagen etter! Medisinerte ferdig, ingen andre ble syk. Så esha hjalp da ikke...

Igår, 3 uker etter så jeg igår at en slørhale jeg kjøpte for 9 dager siden begynte å få oppstykkede finner. Så det sent igår så jeg tenkte jeg skulle ta vannbytte og muligens medisinere idag. Men da jeg så til akvariet idag var den død! Denne hadde ingen skjellereising. Ingen andre har symptomer.

Er dette finneråte, og er den så dødelig? Begynnende symptomer ene dagen, død den neste?

Hva vil være det mest hensiktmessige å gjøre nå? Lese i sykdomsartikkelen at vannbytter og litt salt skal hjelpe evt esha 2000 ved hardt tilfelle.

Hva mener dere? Er litt usikker siden esha ikke hjalp sist. Vil ikke miste flere....
Hvor stort kar?
Hvilket filter?
Hva er vannverdiene i karet?

Misstenker at du har problemer med vannkvaliteten.
Det er et 260 liters kar med juwel filter som følger med. Har i tillegg et UV-pumpe med stor kapasitet. (1000 l/t)

Vannverdier:
0 nitritt
7,5 i ph
3 gH
0 amoniakk

Skifter ca 40 % vann en gang i uka. Gullfiskene river også lett opp planter, blader o.l., dette tar jeg ut når det trengs.

Skjønner liksom ikke hva jeg gjør galt, medisinerer når det trengs, skifter vann jevnlig og følger med på at pumpene ikke er tette. Har tatt ut kullfilteret og heller satt inn en blå filtersvamp. Den hvite øverst skifter jeg ved hvert vannbytte da den er blitt møkkete.
Men....hadde hvitprikk i karet i starten (på praktbotia) og da døde det noen fisk. Det er ihvertfall en guppy som jeg aldri har funnet igjen, har lett i pumpen og under og neste endevendt hele karet uten resultat. Det kan ikke være et fiskelik som kan skape dette?
Idag døde en ny slørhale....har vært borte i hele dag, kom igjen ikveld, da var den død. Hva er dette????

Legger ved bilde.

Ser også ut som om de mister skjell også, og får blødninger/sår. To stykker fikk blødninger, ikke den forrige som døde.

Ingen!?!?

Uansett tar jeg et vannbytte og medisinerer med esha exit og 2000 for å ta knekken på det meste. Så får vi se. Virka jo ikke sist, men jeg får prøve en gang til.
er ikke nødvendigvis finneråte men kan jo være at finneråte slår til på fiskene når de blir svekket av hva det nå enn er, er du sikker på at du har medisinert nok? Jeg husker ikke helt men, kullfilter tar muligens knekken på esha også? Om fisken var så syk at den døde en dag etter du begynte å medisinere så var nok medisineringen for seint ute.. om det i hele tatt er rett medisin for anledningen da.
Du kan ikke bruke kullfilter når du medisinerer, siden kullfilteret absorberer medisinen slik at den ikke virker. Mulig det var derfor esha ikke virket sist.

Hva det kan være for noe galt aner jeg ikke. Måle du vannverdiene med dråper eller strips? Lenge siden sist du renset filteret?
Har ikke hatt i kullfilter når jeg medisinerer, tar det da ut. Setter i kullfilter etter medisinering for å få bort alle rester. Medisinerte sist i 4 dager, tok også større dose pga gH under 4. Så dessverre er ikke det problemet...skjønner ikke hva dette er jeg. Det skjer så fort og!

Jeg måler verdier med Sera dråpetestersett og JBL dråpetest for amonniakk/ammonium.

Synes det er rart om det skulle være vannkvaliteten, jeg skifter jo ut ca 40 % i uka...

Jeg renser sjelden filteret, jeg ser over filteret ved hvert vannbytte og skifter den hvite filterdotten øverst. Ellers ser jeg over resten og tar kun bort store planterester. Er redd for å fjerne for mye av de gode bakteriene. Er det feil?
Så absolutt ikke. Jo mer et filter får surre og gå i fred, jo bedre er det

Misforstod nok det du sa om kullfilteret Mulig esha ikke virket fordi dette er noe som esha ikke tar. Esha er veldig bra, men den løser ikke absolutt alle problemene vi kan få med fisk og sykdom.

Jeg kan alt for lite om sydom på fisk til å være til noen særlig stor hjelp, dessverre.
Høres jo ut som om du gjør mye riktig, men du kan ha en sykdom i karet som ikke synes så lett på fiskene.. Klør de seg? Virker de friske og raske frem til de dør?
Et lite fiskelik forårsaker ikke noe slikt, så lenge vannverdiene er fine..
Hvis du bor i nærheten kunne du tatt med en fisk så kunne vi tatt noen prøver og sett under mikroskop, du kan ha en artig parasitt på besøk.
Har du prøvd å medisinere med salt?
Ok, men takk for tilbakemelding Elin

Mulig det....ja, de er helt som vanlig også plutselig ser jeg de er slappe med oppsplittede finner før de dør veldig raskt etterpå. (den siste så jeg ikke var syk engang før den døde) De som har vært syke har ikke klødd seg, men jeg har sett at min største fisk klødde seg inntil grusen før det fikk liksom et rykk og svømte videre. Men vet ikke hvor mye man skal legge i dette, har sett det kun en gang og ingen av de syke har hatt denne oppførselen...

Har ikke prøvd med salt, vet at gullfisk elsker salt, men har ikke turt da jeg har 3 eplesnegler og 3 maller i karet (hvorav 2 bittesmå ancistrus). Kan jo ta knekken på de og det vil jeg ikke. Hvor mye kan jeg evt ha i uten at det går ut over disse?

Takk for tilbudet Har ikke lappen selv, men kan jo høre med samboern en dag

Men synes dere jeg bør medisinere på nytt? Eller bør jeg heller satse på vannbytter og salt? Noe må jeg ihvertfall gjøre...:S
Nå ser jeg forresten at min største slørhale har fått begynnende splittede finner...uff må gjøre noe raskt nå
Uten å vite det vil jeg tro at selv små ancistrus tåler litt salt, men hvis du er redd for disse så hør med andre først. Jeg ville tilsatt 0,3% salt med en gang. Og etter noen timer 0,3% til. De fleste fisker tåler 0,6% salt uten problemer, men som sagt hvis du er redd for ancistrusen vil ikke jeg garantere dette.
Hvis det ikker blir bedre kan du tilsette 0,3% enda en gang, men da er du nesten oppe i 1% salt og det tar knekken på mange parasitter og bakterier.
Bare husk at når du skal skifte vann etter en slik behandling må du skifte lite og ofte. Ikke mer enn ca 10%, men gjerne annenhver dag.

0,3% salt er 300gr pr 100L vann, og ja det høres mye ut..
Men spør noen mallefolk først om disse tåler salt.. Er ikke 100% sikker..
I sykdomsartikelen (under "finneråte") står det at 0,2% er maks for alle typer maller. Har også sett dette gjengitt i en del poster her på forumet.

Så noe over det ville jeg ikke gått siden du har ancistrus og snegler i karet. Om sneglene tåler 0,2% salt aner jeg ikke.
Ok, takk for råd

Jeg tilsetter litt salt ihvertfall men hva med esha? Er det noe vits å starte en ny medisinering igjen?
Det er mange maller som tåler MYE mer enn det, for jeg har selv saltbehehandlet flere kar med 0,3-0,9% salt, selv med enkelte typer maller, men om ancistrusen tåler det vil jeg ikke garantere.
Blondie84
Ok, takk for råd;) Jeg tilsetter litt salt ihvertfall men hva med esha? Er det noe vits å starte en ny medisinering igjen?

Noen spisekjeer salt er som regel ikke noe vits. Man må opp på et nivå som hjelper fiskene og får baktilusker og parasitter til å misstrives.
Hmm...ja da prøver jeg med 0,3 % så får vi bare krysse fingrene. Men, hvor mye blir saltmengden i et 260 liters kar i dl? har ikke vekt... Eller hvor mange spiseskjeer. Sorry, jeg er skikkelig dårlig i alt som heter regning...*flau*
Blondie84
Hmm...ja da prøver jeg med 0,3 % så får vi bare krysse fingrene. Men, hvor mye blir saltmengden i et 260 liters kar i dl? har ikke vekt...:( Eller hvor mange spiseskjeer. Sorry, jeg er skikkelig dårlig i alt som heter regning...*flau*

Det er 780g.. Eller tja.. ca en halvliter kanskje, men vær obs på at ancistrusen din kanskje ikke tåler dette da. Jeg personlig ville la gullfiskene stryke med før ancistrusen, men det er jo personlig da
Må skaffe deg en vekt som måler gram vetu
men tipper en halv liter salt veier noe i nærheten av 7-800g, men dette er tipping altså.. Foresten ser jeg her at havsalt får du kjøpt i 750g pakninger. Så gå på butikken og let. Salt uten Jod..
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap