Bekymret, hva skjer?

For noen mnd siden hadde jeg stor fiskedød, men det har ikke vært en eneste i det siste. Bortsett fra en som sporløst forsvant for ei uke siden. Symptomene var at de hvilte seg over pumpa og bare stod der. Nå skjer det igjen tror jeg. En sverddrage hunn hviler seg over pumpa. Dette gjentar seg hele tiden. Jeg har et lite håp om at hun bare søker ro for å føde eller noe, men er ikke sikker. De andre fiskene er helt fine. I det siste så har jeg tømt hele karet og flyttet det ned på rommet mitt, og i dag så har jeg kjøpt 3 nye guppy. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe vanntestere nå, og jeg får ikke sjekket på dyrebutikken heller siden en venninne ble jaget ut en gang.. Så noen forslag?
Tømte du HELE karet?
og fylte på helt nytt vann?
Nei ikke slik. Jeg oppbevarte vannet og pumpa i en stor kasse.

Men grus osv ble tatt ut siden jeg skulle bytte til sand også.
Hvilke fisker har du i akvariet?

hva er ph'en og gh. og kanskje det er noe "nitritt" som er i avkariet?
tempraturen i avkariet er? og hvor stort er akvariet?

står litt her om hva du må gjøre med akvariet for å holde det på topp hele tiden.
Ancistrus trenger 100 liter
og sverddrager trenger 120 liter for å trives...

kanskje derfor den ikke klarer seg? alt for lite akvarie + ser ut til å vær ekstremt mange typer i et så lite akvarie.

er mange av fiskene oppe ved overflaten og napper luft?
Nei, det er nok ikke det. Har hatt de i mange måneder nå.Men sverddrager blir da ikke så store.. Har aldri opplevd at de er stort større enn en guppy ihvertfall.. Ingen av dem er for å nappe luft. Det er bare den ene som ser litt dryg ut.
Da vet ikke jeg... :/

kanskje andre her på forumet som har opplevd det samme som kan hjelpe.

prøvde ivertfall :P

Lykke til!
Inaktiv bruker
Noen fisker slutter å vokse om området de lever i blir for lite.
60 liter er for lite, og sikkert derfor du oppfatter sverddrage som en liten fisk.

De trenger mye større plass for å kunne vokse seg i full størrelse, og når dette ikke er tilgjengelig stopper veksten og skaper store misdannelser innvendig hos fisken, som da til slutt vil ta livet av den.
At sverddragene dine aldri har blitt større en guppy bekymrer meg...

Uansett, siden du ikke får kjøpt tester, så er det vel vannbytte daglig som gjelder i første omgang til du evt får tak i dette.
Når de sier 14 cm, regner de med sverdet til hannen og da?
fayfay
Noen fisker slutter å vokse om området de lever i blir for lite.

Det er nok dessverre ikke sant.

Størrelsen på fisk i nybegynnerakvarier henger sammen sammen med størrelsen på akvariet, men det er ikke lengden på akvariet som er utslagsgivende.

Det er rett å slett manglende tilgang på fôr og mangel på reint vann. Det sier seg selv at putter du en mengde fisk ned et bitte lite akvarium på f eks 60 liter sitter du igjen med kanskje 40-45 liter vann til fiskene.

Denne vannmengden skal da ta imot ammonium, avføring og CO2 fra fiskene og eventuelle andre dyr som snegler og reker. Har du nå i tillegg puttet planter i akvariet, som kanskje råtner litt sier det seg selv at det er vanskelig å holde vannkvaliteten opp.

Så grunnen til at fiskene blir deformert og ikke vokser er rett å slett at de svømmer rundt i **** vann.

Det du da må gjøre er å redusere på antall fisker, reker og snegler. Du må sette inn et større filter og øke frekvensen i antall vannskifter pr uke.

Når det gjelder størrelsen på sverddragere er det hunnen som blir størst og hun har ikke noe sverd.

Jeg har lagt sverddragene ut for salg nå, så får vi se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap