Pygme corydoras

Skal sette opp ett 70l juwel akvarium, skal ha pygmeer der sammen med reker og yngel + noen få eple snegler, vil pygmeene ta egne eller andres yngel?, hvor mange pygmeer kan jeg ha i akvarie?
Inaktiv bruker
pygme som andre coryer tar yngel om det passer i munnen =)

hvor mange burde noen andre dobbeltkonfirmere, men regner med 7-8 stykker burde gå fint.
Detter står det på planetcatfish:

Spawns in pairs or groups, having more than one trio (2 females and one male) increases chances of spawning. Eggs deposited around the tank, on glass and plants. Perhaps prefers plants. Eggs are 1mm in size, female carries only one egg at a time in ventral pouch. One female can lay up to 100 eggs per spawning cycle. C. pygmaeus rarely eat their eggs.

Hvis de som regelt ikke tar egga sine, er det litt rart om de tar yngel, noen som har erfaring?
Tror ikke pygmeene er så ille på å ta egg og yngel som en del andre kan være. Det er jo forskjell fra art til art av de større coryene også - og egentlig fra gruppe til gruppe.

Weitzmaniene mine rører ikke eggene sine, og der har det faktisk vokst opp en 10 stykker (minst, jeg har ikke telt) uten at det har vært noe problem. Mens mine metae spiser egg nesten like fort som de legges. C140 rørte ikke eggene sine i det hele tatt.

En solid dott med mose vil være fint i et slikt kar. Der kan yngelen både gjemme seg og finne mikroorganismer å spise. Har lest om en del som dretter disse i artskar uten å ta ut egg eller yngel, så det er absolutt mulig
Lene Jødahl
Skal sette opp ett 70l juwel akvarium, skal ha pygmeer der sammen med reker og yngel + noen få eple snegler, vil pygmeene ta egne eller andres yngel?, hvor mange pygmeer kan jeg ha i akvarie?


Jeg tror du fint kan ha 15-20 stk pygme-Corydoras i det karet. Husk at de er en bitteliten art, de gjør ikke så mye av seg om du har for få. De blir også tryggere og mer fremme i det åpne om du sørger for at stimen er stor nok. De føler trygghet i antall.
Takker så mye for svar , håper å få yngel på noen L-maller, å da skulle yngelen gå i karret med corydorasene, vil helst ikke ha disse spist opp.
Hvilken kornstørrelse på sanda burde jeg ha til pygmeene?
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap