Snegler = infusorier?

Jeg har etter problemer med min utvendige pumpe over nesten en måneds tid - hatt antydning til noe hvitt vann i min 180 liter.
Jeg har lest her i forumet at infusorier skyldes overforing og/eller ustabile vannverdier.
Det siste stemmer jo hos meg i og med pumpeproblemene (som nå er løst)
Jeg har også lest her om hvordan man behandler karet.

Infusorier er svevealger?
Jeg har verken hatt dette eller sett dette før.

Så har jeg via annen kilde fått oppøysninger om at snegler er med å skape infusorier.
Jeg har eplesnegler og posthornsnegler gående i dette karet.
Stemmer dette? I så fall, i slike mengder at man får en antydning til hvitt vann?
Høres så merkelig ut i mine ører, hvem ønsker ha hvitt vann egentlig.

mvh
Infusorier er ikke alger, men det stemmer at de liker nærværet av eplesnegler.

Som oftest hjelper det å bytte vann oftere, samt å fôre mindre.
Infusorier gjør vannet hvitaktig, mens svevealger gjør at vannet blir grønt

Jeg har lest flere steder at hvert fall eplesnegler produserer infusorier, så jeg kan absolutt tenke meg at dersom det er mange snegler vil de kunne gjøre vannet hvitt.

Har sett at det er anbefalt å flytte et par digre eplesnegler til yngeltanker, hos yngel som er så små at de bør spise infusorier. Mat snegla godt, så sørger den for at yngelen får mat... Merkelige greier.

Når det er sagt, ser det ut som om Mona har opplevd dette (Post #658)

Dette står det også om på applesnail.net (som Mona refererer til), under "Care" - "Water". Der ståre det å lese:

"When there are many apple snails in a tank, the water tends to become cloudy because apple snails have a large amount of microorganisms in their intestine, which help to digest the food, and which are expelled with the faeces. These micro-organisms (amoebocytes) should not cause any harm to the fish and can even serve as a food source for young fish. Fresh food (lettuce etc.) are more likely to induce this micro-organism based clouding of the water."
Tusen takk til dere begge.
Dette var oppklarende og lærerikt for meg.

mvh
Lillian
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap