- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Sertifikat for hold av dyr
Sertifikat for hold av dyr
Hva synes du??
Det jeg tenker på er ikke som biltesten, men en enkel test om de mest grunnleggende tingene man burde vite for å holde på med et dyr.
Feks akvariehobbyen:
Man burde vite hvorfor noen fisker kan gå i lite kar, mens fisker som kanskje er mindre krever større kar.
Man burde vite om nedbrytningsprossesen og bakterieoppbygningen i pumpa.
Hva de forskjellige verdiene er/ betyr.
Hva betyr carnivore feks.
Hva er vitsen med vannbytter?
Litt sånt grunnleggende for å kunne gi fiskene best mulig stell.
Kaniner/gnagere:
Hva kan de få å spise??
Hvor stort bur krever de forskjellige
Raser og litt sånn.
Kjønn.
Generelt hold av dem.
Stell
.......
Katter:
Hva krever en innekatt
Hva krever en utekatt
Raser
For
Kattunge til voksen
Kastrering/ sterilisering
.......
Hunder:
Hvilke rase burde man velge
For
Stell av forskjellige raser
Hvordan aktivisere hunden?
Hva krever enn hund
Hva kreves av en hundeeier???
Valp til voksen
Forventet levetid (sikkert ikke mange som tenker på hvor lenge de kommer til å bli sittende med dyret de har valgt)
Reptiler:
Hva krever de forskjellige artene
Grunnleggende kunnskap for å holde på med ....
.......
Fugler:
For
Bur
Plass
Aktivisering
Alene eller gruppe
Renhold
........
Osv.
Man kan kan velge litt mere spesialisert på prøven om man skal holde langhåret/korthåret, mus, hamster, landreptil, vannreptil, papegøye, eller undulat, osv.
Evnt at man har en test for hvert dyr, en for hamster med da valg på hvilken type hamster man ønsker holde
En med hund på hvilken type hund, langhåret/korthåret, aktiv eller ikke osv
Blir jo litt annerledes i akvaristikk, men da en generell prøve på det jeg har nevnt i begynnelsen av tråden.
Så får man da et diplom eller type bilsertifikat med forskjellige bokstaver etter hvilke dyr man har "bestått" prøven på.
Evnt tall bak bokstavene for å vise at man har generell informasjon til å feks holde langhåret hund/ aktiv rase etc.
Jeg vet jeg ville synes det var betryggende å skulle selge et dyr (fisk, katt, hund) til en som kunne vise til at den hadde den grunnleggende informasjonen for å holde dette dyret, at den i det hele tatt hadde giddi å tatt denne testen for å holde det dyret.
Det ville nemlig fortalt meg at denne personen har lagt litt flid på å lære seg noe om dyret og derfor kan holde det på en tilfredstillende måte.
At denne personen er interessert i dette dyret og ikke bare skaffer seg fordi den så søt ut på bildet, eller plutselig hadde lyst på.
Det vil oxo gi unger som er interessert muligheten til å holde dyr, en på 10 år kan være mere interessert og holder da et dyr bedre enn kanskje en på 16 som har lov til å kjøpe uten voksen.
Foreldrene må jo såklart fremdeles være med å kjøpe dyret, men sertifikatet vil vise at dette barnet kan klare å ta seg av dyret uten hjelp.
Litt betryggende å vite igjen, fordi foreldre ikke alltid gidder å lære seg om et dyr før de skaffer det. Mens dette barnet da vet hva det driver med og kan bevise det for foreldrene ved at det har bestått testen, det vil jo også vise foreldrene at dette barnet er interessert og kanskje trigge dem til å ta testen å.
Noe som igjen vil føre til at enda flere får/har den kunnskapen de trenger for å holde det dyret, noe som da kan resultere i at dyret får det bedre enn det kanskje ville gjort sånn som tingene er nå.
Kunnskap er makt
Hva synes dere??
Det jeg tenker på er ikke som biltesten, men en enkel test om de mest grunnleggende tingene man burde vite for å holde på med et dyr.
Feks akvariehobbyen:
Man burde vite hvorfor noen fisker kan gå i lite kar, mens fisker som kanskje er mindre krever større kar.
Man burde vite om nedbrytningsprossesen og bakterieoppbygningen i pumpa.
Hva de forskjellige verdiene er/ betyr.
Hva betyr carnivore feks.
Hva er vitsen med vannbytter?
Litt sånt grunnleggende for å kunne gi fiskene best mulig stell.
Kaniner/gnagere:
Hva kan de få å spise??
Hvor stort bur krever de forskjellige
Raser og litt sånn.
Kjønn.
Generelt hold av dem.
Stell
.......
Katter:
Hva krever en innekatt
Hva krever en utekatt
Raser
For
Kattunge til voksen
Kastrering/ sterilisering
.......
Hunder:
Hvilke rase burde man velge
For
Stell av forskjellige raser
Hvordan aktivisere hunden?
Hva krever enn hund
Hva kreves av en hundeeier???
Valp til voksen
Forventet levetid (sikkert ikke mange som tenker på hvor lenge de kommer til å bli sittende med dyret de har valgt)
Reptiler:
Hva krever de forskjellige artene
Grunnleggende kunnskap for å holde på med ....
.......
Fugler:
For
Bur
Plass
Aktivisering
Alene eller gruppe
Renhold
........
Osv.
Man kan kan velge litt mere spesialisert på prøven om man skal holde langhåret/korthåret, mus, hamster, landreptil, vannreptil, papegøye, eller undulat, osv.
Evnt at man har en test for hvert dyr, en for hamster med da valg på hvilken type hamster man ønsker holde
En med hund på hvilken type hund, langhåret/korthåret, aktiv eller ikke osv
Blir jo litt annerledes i akvaristikk, men da en generell prøve på det jeg har nevnt i begynnelsen av tråden.
Så får man da et diplom eller type bilsertifikat med forskjellige bokstaver etter hvilke dyr man har "bestått" prøven på.
Evnt tall bak bokstavene for å vise at man har generell informasjon til å feks holde langhåret hund/ aktiv rase etc.
Jeg vet jeg ville synes det var betryggende å skulle selge et dyr (fisk, katt, hund) til en som kunne vise til at den hadde den grunnleggende informasjonen for å holde dette dyret, at den i det hele tatt hadde giddi å tatt denne testen for å holde det dyret.
Det ville nemlig fortalt meg at denne personen har lagt litt flid på å lære seg noe om dyret og derfor kan holde det på en tilfredstillende måte.
At denne personen er interessert i dette dyret og ikke bare skaffer seg fordi den så søt ut på bildet, eller plutselig hadde lyst på.
Det vil oxo gi unger som er interessert muligheten til å holde dyr, en på 10 år kan være mere interessert og holder da et dyr bedre enn kanskje en på 16 som har lov til å kjøpe uten voksen.
Foreldrene må jo såklart fremdeles være med å kjøpe dyret, men sertifikatet vil vise at dette barnet kan klare å ta seg av dyret uten hjelp.
Litt betryggende å vite igjen, fordi foreldre ikke alltid gidder å lære seg om et dyr før de skaffer det. Mens dette barnet da vet hva det driver med og kan bevise det for foreldrene ved at det har bestått testen, det vil jo også vise foreldrene at dette barnet er interessert og kanskje trigge dem til å ta testen å.
Noe som igjen vil føre til at enda flere får/har den kunnskapen de trenger for å holde det dyret, noe som da kan resultere i at dyret får det bedre enn det kanskje ville gjort sånn som tingene er nå.
Kunnskap er makt
Hva synes dere??
Postet 07.04.09 kl 18:24
Postet 07.04.09 kl 18:46
Ja, synd på dem der de sitter, jeg vokste opp med undulater som kunne fly i buret sitt.
Det var en gjennomgang/dør som ble stengt. Bakveggen var bare vanlige planker, mens forran var det satt netting og det var skuff i bunnen.
En svær grein gikk fra bunnen og opp til toppen.
Her hadde de da plass til å kunne fly opp og ned og litt rundt, ikke altfor stort, men bedre enn mye annet man ser undulater i.
Tror mye av grunnen til at man ser fugler i altfor små bur er fordi det er en generell oppfatning av at det er greit, for det ingen leser hvordan det burde være.
Det jeg minnes å ha lest er at man kan kompensere for å ha fugler alene og i små bur ved at de har "utetid" hvor de kan fly rundt i stua eller annet egnet rom og ha mye kontakt med mennesker.
Nå som det likevel er ute til høring ang hvilke dyr det skal være lov å holde i norge kan det kanskje passe å sende inn forslag til dyreholdssertifikat. ;D
Det var en gjennomgang/dør som ble stengt. Bakveggen var bare vanlige planker, mens forran var det satt netting og det var skuff i bunnen.
En svær grein gikk fra bunnen og opp til toppen.
Her hadde de da plass til å kunne fly opp og ned og litt rundt, ikke altfor stort, men bedre enn mye annet man ser undulater i.
Tror mye av grunnen til at man ser fugler i altfor små bur er fordi det er en generell oppfatning av at det er greit, for det ingen leser hvordan det burde være.
Det jeg minnes å ha lest er at man kan kompensere for å ha fugler alene og i små bur ved at de har "utetid" hvor de kan fly rundt i stua eller annet egnet rom og ha mye kontakt med mennesker.
Nå som det likevel er ute til høring ang hvilke dyr det skal være lov å holde i norge kan det kanskje passe å sende inn forslag til dyreholdssertifikat. ;D
Postet 07.04.09 kl 19:13
Jeg diskuterte dette i en blogg for et par måneder siden, og jeg synes det skal være påbudt å måtte ta et lite grunnleggende kurs i dyret man skal holde og at alle dyr skal registreres, men det er mange som mener at da blir det mange dyr som faller utenfor, f eks hvis noen eier en hund ulovlig. Da er det ingen som vet at hunden finnes (offisielt) og siden eieren muligens er redd for å bli bøtelagt vil hunden aldri få dyrlegetilsyn når den trenger det.
Man må finne et eller annet system som gjør at det blir vanskelig å få tak i dyr ulovlig (noe som er vanskelig med tanke på alle kattungene som fødes og gies bort hvert år), samtidig må prisen på sertifikat være overkommelig slik at folk vil skaffe seg det og eie dyr lovlig, men samtidig må det ikke være så bilig at hvilken som helst idiot kan eie dyr.
Skal man fange inn og avlive/omplassere dyr som eies ulovlig, eller skal eieren bøtelegges og pålegges å skaffe seg sertifikat? Hvem skal sjekke at han faktisk gjør det? Hvor skal ressursene hentes fra etc.
Som sagt mener jeg det er en god ide, men det er mye som må planlegges for at det skal være gjennomførbart.
Man må finne et eller annet system som gjør at det blir vanskelig å få tak i dyr ulovlig (noe som er vanskelig med tanke på alle kattungene som fødes og gies bort hvert år), samtidig må prisen på sertifikat være overkommelig slik at folk vil skaffe seg det og eie dyr lovlig, men samtidig må det ikke være så bilig at hvilken som helst idiot kan eie dyr.
Skal man fange inn og avlive/omplassere dyr som eies ulovlig, eller skal eieren bøtelegges og pålegges å skaffe seg sertifikat? Hvem skal sjekke at han faktisk gjør det? Hvor skal ressursene hentes fra etc.
Som sagt mener jeg det er en god ide, men det er mye som må planlegges for at det skal være gjennomførbart.
Postet 08.04.09 kl 02:02
Postet 08.04.09 kl 03:15
Må for all del ikke få noe overordnet organ som skal bestemme hem som skal få ha dyr, eller setifikat. Slike organer tiltrekker seg alltid folk som skal vise makt, eller folk som gir trynetilegg. Uansett så kan en slik ordning bli missbrukt. Vi har altformange restriksjoner allerede.
Lover, regler og sertfikatordninger kan aldri erstatte sunn fornuft! Men det kunne vert lettere å nekte noen å ha dyr, som misshandler dyr eller har historie som har historie som misshandler. Men der mener jeg på at det allerede finnes ordninger. Men om de fungerer som tiltenkt, tviler jeg på. Det samme vil det bli med en sertfikatordning også. Fordi om en har kurs eller serifikat, vil ikke det hindre misshandling av dyr av den grunn.
Kunskap er makt, og makt kan missbrukes..
Postet 08.04.09 kl 04:47
Dette er faktisk en off topic tråd og da helt greit å diskutere det meste.
Tanken bak sertifikatet er at folk som vil skaffe seg dyr, da oxo skaffer seg den mest grunnleggende viten om dette dyret for å kunne svare riktig på spm i testen.
Det er ikke meningen at man skal bøtelegge folk som har dyr fra før osv, men at man over tid innfører sertifikatet slik at de som skal skaffe seg dyr i 2010 da må ta testen før de kan kjøpe, mens de som har dyr fra før bare må testen for å kjøpe flere dyr.
Såklart vil ikke en slik test hindre at "feil" mennesker kan skaffe seg dyr, men den vil gi alle en grunnleggende viten. Nå trenger man jo ikke vite noe før man skaffer seg feks akvarium.
Så mange nybegynner tabber man kunne unngått om alle viste om nitrit, strl på fisk vs strl på akvariet osv.
Testen kan da evnt taes på nettet og sertifikatet da sendt i posten, jeg mener sertifikatet skal være så billig at alle har råd til å ta den, dette fordi da oxo "enhver idiot" skaffer seg grunnleggende informasjon.
Evnt kan det være gratis å ta testen, men koste penger å få sendt sertifikatet.
Men da kan en del jukse ved å bare svare forskjellig fra gang til gang til den får riktig, uten å vite hva den egentlig svarer på.
Eneste abeeret er vel at noen kan svare på testen i andres navn, vet ikke hvordan man skal kunne unngå det.
Jeg skal til landsmøte i NAF i mai, tenker jeg lager et utkast og tar med dit.
Så her er det bare å komme med masse gode råd slik at utkastet inneholder det meste man burde tenke på ;D
Tanken bak sertifikatet er at folk som vil skaffe seg dyr, da oxo skaffer seg den mest grunnleggende viten om dette dyret for å kunne svare riktig på spm i testen.
Det er ikke meningen at man skal bøtelegge folk som har dyr fra før osv, men at man over tid innfører sertifikatet slik at de som skal skaffe seg dyr i 2010 da må ta testen før de kan kjøpe, mens de som har dyr fra før bare må testen for å kjøpe flere dyr.
Såklart vil ikke en slik test hindre at "feil" mennesker kan skaffe seg dyr, men den vil gi alle en grunnleggende viten. Nå trenger man jo ikke vite noe før man skaffer seg feks akvarium.
Så mange nybegynner tabber man kunne unngått om alle viste om nitrit, strl på fisk vs strl på akvariet osv.
Testen kan da evnt taes på nettet og sertifikatet da sendt i posten, jeg mener sertifikatet skal være så billig at alle har råd til å ta den, dette fordi da oxo "enhver idiot" skaffer seg grunnleggende informasjon.
Evnt kan det være gratis å ta testen, men koste penger å få sendt sertifikatet.
Men da kan en del jukse ved å bare svare forskjellig fra gang til gang til den får riktig, uten å vite hva den egentlig svarer på.
Eneste abeeret er vel at noen kan svare på testen i andres navn, vet ikke hvordan man skal kunne unngå det.
Jeg skal til landsmøte i NAF i mai, tenker jeg lager et utkast og tar med dit.
Så her er det bare å komme med masse gode råd slik at utkastet inneholder det meste man burde tenke på ;D
Postet 08.04.09 kl 09:03
Det jeg håper/ønsker at innføring av sertifikat skal gjøre er:
- Alle får en grunnleggende kunnskap om dyret de vil holde
- Det vil bli færre omplasseringer og uønskede dyr fordi man vet mer om hva man begir seg ut på.
- Folk som tenker seg om flere ganger før de skaffer seg et dyr.
- Bedre stell av dyrene fordi man vet hva dyret krever.
- Tryggere oppdrettere, for de kan selge til folk med kunnskap.
Mere???
Kom gjerne med innlegg på både hva som kan være positivt med et sånt sertifikat, hva man må tenke på, hvordan det kan innføres, hvordan det skal gjennomføres og hva som kan gå galt.
- Alle får en grunnleggende kunnskap om dyret de vil holde
- Det vil bli færre omplasseringer og uønskede dyr fordi man vet mer om hva man begir seg ut på.
- Folk som tenker seg om flere ganger før de skaffer seg et dyr.
- Bedre stell av dyrene fordi man vet hva dyret krever.
- Tryggere oppdrettere, for de kan selge til folk med kunnskap.
Mere???
Kom gjerne med innlegg på både hva som kan være positivt med et sånt sertifikat, hva man må tenke på, hvordan det kan innføres, hvordan det skal gjennomføres og hva som kan gå galt.
Postet 08.04.09 kl 09:12
første bud må vel være å gi de som jobber i dyrebutikk skikkelig opplæring. Skulle vært et kurs/skole som de MÅ igjennom før de kan jobbe i dyrebutikk.
Det skulle vært obligatorisk å dele ut hefter med informasjon om de enkelte dyrene som blir solgt i dyrebutikk hver gang noen handler et dyr,klart det blir ekstrakostnader av slikt, men det er da vel bare å ta litt mer betalt for dyret. Skal man ha hamster, kjøper man hamster om den koster 70 eller 100 kroner....
Det burde vært en aldersgrense på 18 år for æ kjøpe dyr i dyrebutikk. Mulig det finnes en aldersgrense allerede men jeg har selv stått å sett på at små unger under 10 år har handla fisk og jenter i 10-12-års alderen har kjøpt hamster som de har putta i ei lita pappeske....
Alle som driver med oppdrett går jeg ut ifra gir tilstrekkelig med informasjon til sine kjøpere. Da jeg kjøpte rasekatt fikk jeg iallfall vite alt som ar å vite omtrent og kan når som helst selvfølgelig ringe oppdretter dersom det er noe jeg lurer på. Regner med det er slik med de som driver med hund og hest osv også.
Huskatter/villkatter som formerer seg vilt tror jeg det ikke er noe å gjøre med Så lenge folk ikke betaler noe for katten så gir de vel pokker. Når det er sagt så vet jeg også om folk som har betalt på tusenvis for kattene sine og overlatt de til seg selv. huff
Det skulle vært obligatorisk å dele ut hefter med informasjon om de enkelte dyrene som blir solgt i dyrebutikk hver gang noen handler et dyr,klart det blir ekstrakostnader av slikt, men det er da vel bare å ta litt mer betalt for dyret. Skal man ha hamster, kjøper man hamster om den koster 70 eller 100 kroner....
Det burde vært en aldersgrense på 18 år for æ kjøpe dyr i dyrebutikk. Mulig det finnes en aldersgrense allerede men jeg har selv stått å sett på at små unger under 10 år har handla fisk og jenter i 10-12-års alderen har kjøpt hamster som de har putta i ei lita pappeske....
Alle som driver med oppdrett går jeg ut ifra gir tilstrekkelig med informasjon til sine kjøpere. Da jeg kjøpte rasekatt fikk jeg iallfall vite alt som ar å vite omtrent og kan når som helst selvfølgelig ringe oppdretter dersom det er noe jeg lurer på. Regner med det er slik med de som driver med hund og hest osv også.
Huskatter/villkatter som formerer seg vilt tror jeg det ikke er noe å gjøre med Så lenge folk ikke betaler noe for katten så gir de vel pokker. Når det er sagt så vet jeg også om folk som har betalt på tusenvis for kattene sine og overlatt de til seg selv. huff
Postet 08.04.09 kl 10:16
JostiDette er et akvarieforum. Var det ikke en ide om du prøvde å løse andre verdensproblemer et annet sted? Jeg er overhode ikke imot ditt engasjement. Men vi driver med akvarier, og det er mer enn nok problemer å søke på bare innen dette snevre området. Ikke la Akvaforum løse alle verdensproblemer.
øh.. dette er off-topic forumet, og her kan man prate om nesten hva man vil. Hvis du ikke har noe å bidra med annet enn 'diskuter dette et annet sted for jeg er ikke interessert' så kanskje du heller kan la være å svare.
Postet 08.04.09 kl 10:26
Seriøst? Er det ikke aldersgrense på kjøp av levende dyr i Norge? Her må man være 18 for å kjøpe levende dyr, enten det er fisk, gnagere eller valper/kattunger. Det burde jo være et minstekrav.
Postet 08.04.09 kl 10:28
De fleste har vel en drøm om at verden skal være et godt sted for alle å leve.
I norge har vi ikke "dyrepoliti", tror heller aldri vi ville fått noe sånt. Til det er norsker for gjerrige til å gidde gi donasjoner til slike ting. Kanskje noe nå og da, men ikke nok.
Derfor tror jeg dette vil være en bedre måte å gjøre det på.
I norge har vi ikke "dyrepoliti", tror heller aldri vi ville fått noe sånt. Til det er norsker for gjerrige til å gidde gi donasjoner til slike ting. Kanskje noe nå og da, men ikke nok.
Derfor tror jeg dette vil være en bedre måte å gjøre det på.
Postet 08.04.09 kl 10:33
tror nok dette forslaget kan drepe hobbyen. Vil nok være mange som dropper å kjøpe akvarium hvis man må ta et sertifikat først. Er nok viktigere å gå på dyrebutikkene. Gjerne et sertifikat for å ha lov til å selge dyr. Er jo butikkene som i utgangspunktet er skyld i at gullfisk i bolle er så populært. Var i en butikk her om dagen hvor de solgte flying fox som siamesiske algespisere. Informasjonen man får i butikken skal man som bruker gå ut i fra er riktig og riktig dyrehold. Kjøper man gullfiskbolle inkludert to gullfisk på kampanje pris så kan man ikke skylde på kjøper. Vi som er her inne på forumet er bare en liten brøkdel av akvarister i norge. De fleste brenner ikke så mye for denne hobbyen som oss. Vi har vel de fleste av oss gjort feil som kansje har drept fisk. Sånn vil det nok alltid være, men vi lærer av det. Disse zoo kjedene som burde ta et tak i seg selv, burde jo også være i dems interesse å få flest mulig akvarister til å forbli akvarister og ikke miste interessen på grunn av fiskedød og algeproblemer de får grunnet feil info fra dyrebutikken.
Postet 08.04.09 kl 11:23
Drepe hobbyen? Bare hvis gullfisk i boller er det som holder hobbyen i live, og det er det forhåpentligvis ikke.
Zoo-butikkene tenker kortsiktig, akkurat som de aller fleste andre næringer, og jeg tviler på at det er mulig å få dem til å endre perspektiv sånn helt ut av det blå. Hvis de så et marked i opplæring og sertifisering av kundene sine, så ville de kanskje utnyttet det.
Men de forbrukerne som ikke gidder å ta et kurs på et par timer engang, før de gir seg i kast med hobbyen, dem tør jeg si at akvariehobbyen ikke har mye bruk for.
Og fallskjermkurs tok aldri knekken på fenomenet fallskjermhopping.
Zoo-butikkene tenker kortsiktig, akkurat som de aller fleste andre næringer, og jeg tviler på at det er mulig å få dem til å endre perspektiv sånn helt ut av det blå. Hvis de så et marked i opplæring og sertifisering av kundene sine, så ville de kanskje utnyttet det.
Men de forbrukerne som ikke gidder å ta et kurs på et par timer engang, før de gir seg i kast med hobbyen, dem tør jeg si at akvariehobbyen ikke har mye bruk for.
Og fallskjermkurs tok aldri knekken på fenomenet fallskjermhopping.
Postet 08.04.09 kl 11:53
tror nok dette forslaget kan drepe hobbyen. Vil nok være mange som dropper å kjøpe akvarium hvis man må ta et sertifikat først.
Nei, det tror jeg ikke. I mange land må man ha sertifikat for å få holde enkelte dyrearter, f eks enkelte fuglearter eller reptiler, og dette har ikke drept noen hobby.
Er kun de som ikke gidder å bruke de få kronene på sertifikat som ikke gidder å holde på med hobbyen, og hvis de ikker gidder å bruke penger på sertifikat gidder de ikke å bruke penger på dyrlege eller andre utgifter for riktig dyrehold heller.
Er nok viktigere å gå på dyrebutikkene. Gjerne et sertifikat for å ha lov til å selge dyr. Er jo butikkene som i utgangspunktet er skyld i at gullfisk i bolle er så populært.
Ja, det ville nok fungert for akvariehobbyen, og kanskje gitt fisk bedre levekår, men hva med alle katter og hunder? Spesielt katter, siden svært få gidder å kastrere kattene sine, og vi har dermed tusenvis av kattunger som dumpes/avlives hvert år.
Et sertifikat for å holde katt ville hjulpet på situasjonen, men det hadde vært enda bedre med påbudt kastrering og microchipping.
Postet 08.04.09 kl 11:59
Endret: 08.04.09 kl 12:02
MvjnzEt sertifikat for å holde katt ville hjulpet på situasjonen, men det hadde vært enda bedre med påbudt kastrering og microchipping.
Veit om et par personer som har fått katt og de vil ikke sterilisere katten for de vil ha kattunger fordi de er så søte, men hva skjer når kattungene vokser opp og de ikke har plass/ råd til å ha til dem lengre?
Det er trist å lese annonser som f.eks. at hvis de ikke får gitt bort kattungene innen en en uke så avlives de. Og dette kunne vært unngått med en sterilisering/ kastrering.
Postet 08.04.09 kl 12:08
Endret: 08.04.09 kl 12:11
nå er det jo faktisk veldig mye uenigheter ang dyrehold, også blandt dyrleger, min dyrlege var veldig i mot kastrering av hannkatter, på grunn av at katten mistet et eller annet for å kunne forsvare seg selv. Men skal ikke gi meg ut på den diskusjonen da jeg ikke har noe greie på katter. Har katt. En eldre hu katt. Sterilisert. Tror hun har det bra. Hun er 13 år. Syns det ville blitt teit hvis jeg måtte ha et sertifikat for og ha hun. Poenget er. Hvem skal bestemme hva som er riktig og galt dyrehold. Er viktig at så mange som mulig kan ta seg av katter. Var jo nevnt her at det ble født for mange katter. Viktig at disse får seg et hjem. Blir mindre av dem med et sertifikat. Og et sertifikat vil ikke ha noe garanti for mishold av dyr. Selv om man har førekort på bil gjør det deg ikke til en god sjafør. Er mye annet som burde fikses på før man innfører et sertifikat på dyrehold. Blandt annet burde det være et eget dyretilsyn. At man ligger under mattilsynet er ikke noe annet en tragisk.
Postet 08.04.09 kl 12:33
Nei et sertifikat gjør deg ikke til en bedre sjåfør, men det viser at du har lært deg det grunnleggende.
Samme med hold av dyr, et sertifikat betyr kanskje ikke at dyreholderen vil behandle dyret noe annerledes enn om den ikke hadde sertifikat. Men at dyreholderen faktisk har den grunnleggende informasjonen for å holde det dyret.
Det vil kanskje oxo gjøre at useriøse dyreholdere ikke skaffer seg flere dyr etter det de har dør når de da må ta sertifikat.
De som har dyr skal verken miste dyrene eller tvinges til å ta testen, men alle som skal skaffe seg nytt dyr må ta testen.
Så hvis du har en hund trenger du ikke gjøre noe, men ønsker du skaffe deg et annet dyr eller en hund til, må man ta testen først!
Samme med hold av dyr, et sertifikat betyr kanskje ikke at dyreholderen vil behandle dyret noe annerledes enn om den ikke hadde sertifikat. Men at dyreholderen faktisk har den grunnleggende informasjonen for å holde det dyret.
Det vil kanskje oxo gjøre at useriøse dyreholdere ikke skaffer seg flere dyr etter det de har dør når de da må ta sertifikat.
De som har dyr skal verken miste dyrene eller tvinges til å ta testen, men alle som skal skaffe seg nytt dyr må ta testen.
Så hvis du har en hund trenger du ikke gjøre noe, men ønsker du skaffe deg et annet dyr eller en hund til, må man ta testen først!
Postet 08.04.09 kl 13:15
MvjnzSeriøst? Er det ikke aldersgrense på kjøp av levende dyr i Norge?
Det er ikke noen nedre aldersgrense for kjøp av kjæledyr i Norge.
Tror ikke en slik 18-års grense ville løst noen problemer heller.
Ofte er det barn som får hovedansvaret for de små kjæledyrene likevel selv om mor/far er med i butikken.
I mange tilfeller mister foreldrene (voksne) interessen for kjæledyret like raskt som barnet. En aldersgrense har da ingen betydning.
Innkjøpspris på kjæledyret vil selvfølgelig ha noe å si før man går til anskaffelse.
Et hundekjøp er mye mere overveid enn et kjøp av ei rotte til kr 100,-.
Falneyførste bud må vel være å gi de som jobber i dyrebutikk [I]skikkelig[/I] opplæring. Skulle vært et kurs/skole som de MÅ igjennom før de kan jobbe i dyrebutikk. Det skulle vært obligatorisk å dele ut hefter med informasjon om de enkelte dyrene som blir solgt i dyrebutikk hver gang noen handler et dyr,...(
Dette er faktisk et krav i Forskrift om velferd for dyr ved omsetning.
§ 4. Kompetanse
Den som selger dyr, skal ha nødvendig kunnskap om dyras atferd og mentale og fysiske behov og om bestemmelsene i denne forskriften.
Ansvarlig leder for virksomheten har ansvaret for at slik kompetanse foreligger hos personell som er involvert i salg.
Kompetanse iht. første ledd skal kunne dokumenteres ved gjennomført utdanning. Mattilsynet kan stille nærmere krav til innholdet i en slik utdanning.
Dyr som omsettes fra zooforretninger, skal ledsages av skriftlig informasjon til kjøper om den aktuelle dyreartens mentale og fysiske behov, krav til levemiljø og stell.
Angående sertifikat for hold av dyr:
Det har jeg lite tro på.
Et slikt system hadde blitt veldig omfattende og vanskelig å kontrollere.
La oss si at Tante Pose har en nevø. Tante har "sertifikat" og to marsvin. Nevøen har ikke papirene i orden. Marsvinene får unger. Nevøen får et lite marsvin av tante. Hvordan skal Onkel Politi (myndighetene) klare å hindre at slikt skjer?
Det finnes utrolig mange måter å omgå et "sertifikatsystem".
Det finnes allerede forskrifter og lover som omhandler dyrehold.
En bedre oppfølging av disse lovene hadde nok vært bedre.
Enda en bestemmelse med et navn som Forskrift om sertifikater og kvalifikasjonskrav for hold av kjæledyr tror jeg ikke blir en realitet.
Burde heller vært sertifikatplikt før man kunne sette barn til verden...
Postet 08.04.09 kl 21:26
Helt enig med det siste der
Ja er mange måter å omgå loven på, jeg tenker ikke på sertifikat som en straff, men som et hjelpemiddel. Noe som gir grunnleggende informasjon for hold av det dyret du velger.
Litt for seint til at jeg får frem det jeg tenker på, så tror det får vente til imorgen, imens får andre komme med innspill
Ja er mange måter å omgå loven på, jeg tenker ikke på sertifikat som en straff, men som et hjelpemiddel. Noe som gir grunnleggende informasjon for hold av det dyret du velger.
Litt for seint til at jeg får frem det jeg tenker på, så tror det får vente til imorgen, imens får andre komme med innspill
Postet 08.04.09 kl 22:20