Oppblåst kampfisk

Hei.
Jeg har en kampfisk sammen med en acistrus i dette 22 l akvariet.

Skifter vann 1 gang i uka, da ca 40 %.

De siste tre dagene har den plutselig blitt veldig oppblåst. Hele fremparten ser ut som en balong. Har nå skiftet 40 % vann to påfølgende dager (i går og i forigårs).

I forkant av dette, dvs i to-tre måneders tid har fisken hatt et grått belegg fremmerst på hodet. Kan se ut som sopp, kan ikke se at det er parasitter, selvom det også er en mulighet.

Snakket med butikken der vi kjøpte fisken i dag. Hun sa at kampfisken var en "sumpfisk", og ikke burde bli byttet vann på så ofte, 1/3 del annenhver uke sa hun om vårt 22 liter. Den burde heller ikke ha så vermt vann så hun. Så vannet som per dags dato er uten varmekolbe, var kanskje for varmt pga lyset.

Som forslag til oss ba hun oss mørklegge i to dager for å unngå for "varmt vann". Samt tilsette salt. Hun ble også litt forundret over at vi ikke brukte salt prevantivt i alle våre tre akvarier.

Alt dette virker på meg litt rart, og håper kanskje noen her kan komme med konstruktive inspill på hvordan jeg skal redde denne kampfisken.

Skal ta å sjekke vannverdier nå snart, så skal jeg poste de her.
Da har jeg målt, og kan ikke se å finne noe rart der i allefall.

Temp: 25,1
pH: 7,5
NO2: 0
NO3: 5
KH: 3
GH: 4
Herregud. Det hadde vært så mye bedre om folk i dyrebutikken bare holdt munn når de ikke vet...!

1. Ingen fisk har vondt av friskt vann. Vannbytterutinen din er kjempefin!

2. Kampfisk trives i forholdsvis varmt vann

3. Ingen ferskvannsfisk trenger salt i vannet. Salt kan brukes til enkelte arter ved sykdomsbehandling, men ikke som fast tilsetning. Faktisk er enkelte arter svært ømfintlige for salt - de kan dø av det.

Takk og pris at du har hodet på rett plass og spør her fremfor å svelge det uvitende ansatte lirer av seg

Synes kanskje at den este ut veldig fort... det har vært en del tilfeller av kampfisk med svulst, og da blir de sykelig tykke akkurat rundt magen. Men dette kom jo veldig raskt på din kampfisk, da. Om det er bukvannssott, forstoppelse, eventuelt svulst vet jeg faktisk ikke. Kan det se ut som om skjellene på buken stritter ut? Slik at den ser litt ut som en kongle om du ser den ovenfra?
Bettaene er labyrintfisker som har labyrintorgan som muliggjør oksygenopptak fra luften over vannspeilet. Er pga dette sensitiv for stor temperaturforskjell mellom vann og luften. Dekkglass bør derfor benyttes for å unngå sykdom.

Dette er hentet fra fiskebasen. du bør ikke bruke varmepumpe om du har grei romtemperatur, men heller ingen grunn til beskymringer for at det er for varmt så lenge du ikke har over 30 grader hjemme hos deg
Legger ved et par bilder.

Det son ElinH sier her er det jeg mente å ha forstått også etter å ha lest endel rundt her de siste åra. Derfor jeg reagerte.

Akvariet har lokk, så burde i utgangspunktet blit samme temperatur i luft og vann da det ikke er varmekolbe. Temperaturen er ca 25 graderi vann nå.

EDIT:
Kan ikke se antydning til at skjellene strutter. Dette har jeg tidligere opplevd på annen fisk, men ser ikke helt likt ut dette.
Synes det ser ut som om skjellene strutter litt? Kanskje enklere for deg å se som kan se fisken "live".
ElinH
Synes det ser ut som om skjellene strutter litt? Kanskje enklere for deg å se som kan se fisken "live".

Det er i såfall veldig lite, men som sagt så ser det ikke ut som en annen fisk vi hadde tidligere som hadde tydelig skjell strutting.
Hvordan er foringsritualene dine?
Varierer mellom forskjellige typer flakfôr, samt noe granulat. Alt fra Tetra. Pleier å gi mat en gang om dagen, da 1-2 flak. Noen dager hopper jeg over, andre dager blir det to ganger.

Har ikke gitt mat de siste to dagene nå.

Kampfisken spiser normalt nå etter at den har blitt oppblåst, og svømmer rundt som normalt. Har derimot observert at den kan ligge nede på bunnen i perioder, noe jeg ikke har sett tidligere.
Det virker som dette er veldig vanlig på kampfisk. Mistet begge mine pga av det samme. De levde en stund helt greit med denne store magen, men så ble de plutselig dårligere slik at jeg måtte avlive.

Leste litt rundtomkring om dette fenomenet. En oppdretter mener det er en tilstand som enkelte kampfisk er utsatt for og som sannsynligvis er arvelig siden hun oppdaget at bare enkelte linjer av hennes kampfisker ble syke selv når de ble holdt i samme akvarium (Dessverre er siden lagt ned så jeg får ikke linket dit). De er altså antagelig arvelig disponible for å få sykdommen. Det ser foreløpig heller ikke ut til å være noen medisin eller kur som hjelper. Det eneste du kan gjøre er altså å gi den så gode forhold som mulig og avlive den når den ikke ser ut til å ha det så bra lenger.
Kampfisken ser fremdeles ingen tegn til endring.

Har stor tro på at det er en forstoppelse siden symtomene stemmer, og det kom relativt brått.

Den har nå ikke fått mat på seks dager. Burde jeg gi den noe snart?

Gikk i dag til innkjøp av magnesiumsulfat (engelsk salt) som jeg tilsatte akvariet. Såvidt jeg har lest inne her kan det i alle tilfelle ikke gjøre ting værre. Håper dette kan fikse på problemet.

Prøvde å senke temperaturen i akvariet noen grader i forigårs, etter å lest forslag om det inne her, uten at det hadde noen effekt. Temperaturen er nå tilbake til normalen.

Kommer til å bytte vann i morgen som vanlig. Lar den ellers få være mest mulg i fred så den ikke blir mer stressa enn nødvendig.

Vil gjerne ha inspill i hva jeg kan gjøre utover det som er gjort. Eller om jeg bare skal la den være så lenge den virker frisk og rask.
Da er kampfisken friskmeldt

Det var som tidligere antatt forstoppelse som var problemet. etter tre uker, nesten uten mat, var fisken fremdeles like oppblåst. Min samboer tok da saken i egne hender og fanget fisken opp i håven og maserte forsiktig magen på den. Straks etterpå løsnet systemet og den bæsjet enorme mengder. Dette er rundt to uker siden, og den har kommet seg mere og mere frem til nå.

Nå svømmer den frisk rundt. like slank som tidligere.

Har nå lagt litt om på kosten og forer kun med mat beregnet på kampfisk. Vet ikke om det har noe å si, men vil i allefall prøve å unngå hard mage i fremtiden.
Utrolig! Så bra! Første gangen jeg har hørt om noen som har massert fisken sin. Så glad for at det var en god slutt på denne historien. All honnør til samboeren din og lykke til videre med både dere og fiskene.
Så utrolig stilig. Kansje dette er ny alternativ medisin til fisk med mageproblemer?

Uansett godt å høre at fisken har det godt igjen Mulig at den fikk i seg for mye fiber enn hva carnivore fisker skal ha, og at dette stanset systemet?

Mat som er knallbra for kampfisk er granulatfor med mye proteiner. Røde og svarte mygglarver er også knall, og det kan du mate med regelmessig
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap