Norske moser

Hei
Var ute og gikk tur i det deilige vårværet i går Så masse mose som var falt ned fra et berg og tenkte at dette lignet da mistenkelig på "ferdigplen" for mitt nye kar.
jeg lurer på om det er noen som har prøvd ulike norske moser som bunnlag i akvariet?
Jeg har ikke prøvd mose, så dette blir kun gjetning, men jeg vil påstå at mose ikke er beregnet for å leve nedsenket i vann, og vil dermed dø og råtne etter hvert.

Dessuten er norsk mose beregnet på mye kaldere temperaturer enn man finner i tropiske akvarier, så det er en annen ting som skurrer for meg hvertfall...
Kjøpte en plast beholder på byggvare i dag og har plantet "rulleplen" så får vi se. Tror du har rett Mvjnz, men det er verdt et forsøk.
Hvis det fungerer uten å tulle med vannverdier må det være et ypperlig yngelsubstrat som kan settes tilbake i naturen etter et par måneder inne?

Da setter jeg på sirkulasjonspumpa og venter på sommerferien.
Hei
Jeg tester det samme nå... Ser ut som det råtner etterhvert... men har holdt seg i 2mnd nå... Du vet her i stavanger har vi hatt mildvær i månedsvis allerede PH synker litt, men vannet er overraskende bra, og rekene mine elsker å pille "utendørs" mose
Har du plantet den som plen eller ala javamose på steiner og røtter?

Tror jeg tar sjansen og setter over noen reker jeg også da.
Netting
Jeg brukte bare slik netting til bærbusker til å pakke den inn med, både på stein og på røtter.
Takk for svar, prøver ut konseptet nå.
Har fortsatt en vase med mose på kjøkkenbenken og den avgir luftbobler og trives fortsatt.
Prøvde med en stor beholder også, men den råtnet etter kort tid og det luktet temmelig ille!
Å få mose til å trive delvis eller helt i vann kan vre både lett og det kan være vanskelig. Norsk mose som geenrell sphagnum mose og lignende er på denne tiden av året tilpasset et kaldere klima enn hva man har i tropiske super/klar hjemme i stuen.
Det er alikevel ikke noe problem å omvende denne til å like det varmere, men det må skje gradvis. Mosen blir lett "stresset" når det er store temperatursvigninger og dette resulterer i at den blir lysere i fargen og nermest hvit/brunaktig. Når jeg skal ha mose jeg har plukket i skogen eller lignende over i tropiske miljøer enten det er som sump eller nedsenket i vann så lar jeg den stå i 2-4 uker får jeg setterden nedi. Jeg lar den ligge i en bøtte med vann på altanen når solen står som best den første uken (dette hjelper jo lite hvis det ikke er sol da..) og tar den inn og setter den enten på en varmematte/legger ned en varmestav og setter tempen opp gradvis over lengre periode til jeg har fått temperaturen opp på det nivået den skal stå i videre. Du ser fort om du øker temperaturen for raskt.
Mose trenger vann for å formere seg, men uansett så vil de fleste moser over tid ikke greie å leve fuløt akvatisk, ettersom den blir kvelt, men det er mulig å vedlikeholde den over lengre perioder (dette gjelder så klart flere av de norske moseartene, ikke skal ikke forveksles med Ricca, javamose osv..)
Jeg har lagt mange "gressmatter" med javamose, så vel som å få javamose til å gro langt over vann og oppover veggene på paludariet. Gressmatte med javamose er overaskende lett og ser utrolig bra ut.
Takk for godt og grundig svar

Mange gode forslag til senere der.
Mistenker at grunnen til at det krasjet med den store beholderen var at det var flere arter mose der, men det kan også være at de reagerte negativt på å komme inn i varmen. Ikke mye varme oppi her i april nei!.
Munken
Jeg har lagt mange "gressmatter" med javamose, så vel som å få javamose til å gro langt over vann og oppover veggene på paludariet. Gressmatte med javamose er overaskende lett og ser utrolig bra ut.

Har du bilde?
Ser jeg er litt sent ute med å svare på denne tråden, men ja, jeg kan legge ut bilder senere i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap