Spm. om sammenklistret halefinne på yngel
Har ca. 2,5 uker gamle palettciklideyngel i et 54 liters kar med foreldrene. De får nyklekket artemia to ganger om dagen og har så vidt begynt å spise frossenfor som røde mygglarver.
Har oppdaget at rundt 5 stk har en sammenklistret halefinne og sliter med å svømme riktig, en døde. De spiser som de andre, etter det jeg har oppfattet.
Lurer på om det er naturlig at dette skjer med noen av ynglene?
Eventuelt om jeg kan gjøre noe for å forhindre dette?
Har oppdaget at rundt 5 stk har en sammenklistret halefinne og sliter med å svømme riktig, en døde. De spiser som de andre, etter det jeg har oppfattet.
Lurer på om det er naturlig at dette skjer med noen av ynglene?
Eventuelt om jeg kan gjøre noe for å forhindre dette?
Postet 08.04.09 kl 11:09
Endret: 08.04.09 kl 11:10
Sammenklistrede finner kan være tegn på at fisken er utilpass og/eller er angrepet parasitter som gyrodactylus (står litt om det i sykdomsartikkelen).
Hva som er årsaken hos deg tør jeg ikke si, men det har vært flere tilfeller av sammenklistrede halefinner på yngel med påfølgende dødsfall her på forumet i det siste. Dette har riktignok dreid seg om corydoras-yngel, men symptomene ligner.
Du kan jo sjekke Monas tråd (fra innlegg 3526) for å se hva hun medisinerte med for å bli kvitt det.
Hva som er årsaken hos deg tør jeg ikke si, men det har vært flere tilfeller av sammenklistrede halefinner på yngel med påfølgende dødsfall her på forumet i det siste. Dette har riktignok dreid seg om corydoras-yngel, men symptomene ligner.
Du kan jo sjekke Monas tråd (fra innlegg 3526) for å se hva hun medisinerte med for å bli kvitt det.
Postet 09.04.09 kl 16:08
Postet 09.04.09 kl 16:38
Endret: 09.04.09 kl 16:46
Det er vel ikke så enkelt å få tak i noe av den medisinen i Norge heller har jeg forstått. Veldig trist om de skulle stryke med før du får gjort noe. Den eneste trøsten er at paletter leker ofte slik at du får prøvd igjen senere. Nå er det ikke hundre prosent sikkert at dine har akkurat det samme som Monas siden slike sammenklemte finner oppstår når fisken er utilpass av en eller annen grunn og det kan jo være andre årsaker til det hos deg, men det beste er nok å få medisinert.
Postet 09.04.09 kl 16:59
Postet 09.04.09 kl 17:00
Postet 09.04.09 kl 17:05
Endret: 09.04.09 kl 17:06
Kom på en medisin til... Du kan alternativt prøve Furanol som også fåes hos Tropehagen. Dette er et relativt brukbart antibiotikum som tar både Gram-positive og Gram negative bakterier. Det er et "Combo" produkt og er ikke så effektivt som endel av de andre medisinene. Men hvis angrepet ikke er altfor kraftig, er dette en brukbar medisin. Vær allikevel obs på èn ting: Furanol knekker filterbakteriene.
Postet 09.04.09 kl 17:11