Spm. om sammenklistret halefinne på yngel

Har ca. 2,5 uker gamle palettciklideyngel i et 54 liters kar med foreldrene. De får nyklekket artemia to ganger om dagen og har så vidt begynt å spise frossenfor som røde mygglarver.
Har oppdaget at rundt 5 stk har en sammenklistret halefinne og sliter med å svømme riktig, en døde. De spiser som de andre, etter det jeg har oppfattet.

Lurer på om det er naturlig at dette skjer med noen av ynglene?
Eventuelt om jeg kan gjøre noe for å forhindre dette?
Sammenklistrede finner kan være tegn på at fisken er utilpass og/eller er angrepet parasitter som gyrodactylus (står litt om det i sykdomsartikkelen).

Hva som er årsaken hos deg tør jeg ikke si, men det har vært flere tilfeller av sammenklistrede halefinner på yngel med påfølgende dødsfall her på forumet i det siste. Dette har riktignok dreid seg om corydoras-yngel, men symptomene ligner.

Du kan jo sjekke Monas tråd (fra innlegg 3526) for å se hva hun medisinerte med for å bli kvitt det.
Takk for svar, beskrivelsen hennes var veldig likt det som skjer hos mine. Tror ikke at jeg får kjøpt medisin før tidligst på tirsdag, etter som det jeg har fått med meg, er vel ikke butikkene åpne før....
Synd om de skulle dø, etter så mye arbeid
Det er vel ikke så enkelt å få tak i noe av den medisinen i Norge heller har jeg forstått. Veldig trist om de skulle stryke med før du får gjort noe. Den eneste trøsten er at paletter leker ofte slik at du får prøvd igjen senere. Nå er det ikke hundre prosent sikkert at dine har akkurat det samme som Monas siden slike sammenklemte finner oppstår når fisken er utilpass av en eller annen grunn og det kan jo være andre årsaker til det hos deg, men det beste er nok å få medisinert.
De medisinene som ble brukt er ikke tilgjengelig i vanlig butikk. De må bestilles over nett. Unntaket er Praziquantel som du får kjøpt hos utvalgte Tropehagen butikker. Medisinen heter Dactymor. Men du må nok antageligvis bruke sterkere saker for å få bukt med problemet 100%
Skal se hva jeg får tak i på tirsdag om det blir flere som får samme sykdommen. Fåreløbig er det bare de minste som har fått sammenklistringen, ser ikke noe til dem nå, så kanskje de allerede har dødd...
Tok ihvertfall et vannskifte, så får jeg se hvordan det utvikler seg.
Kom på en medisin til... Du kan alternativt prøve Furanol som også fåes hos Tropehagen. Dette er et relativt brukbart antibiotikum som tar både Gram-positive og Gram negative bakterier. Det er et "Combo" produkt og er ikke så effektivt som endel av de andre medisinene. Men hvis angrepet ikke er altfor kraftig, er dette en brukbar medisin. Vær allikevel obs på èn ting: Furanol knekker filterbakteriene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap