Pestsnegler

hei,jeg har nå fått 2 akvarium innvandert av pestsnegler,jeg vet at mange knuser dem,men jeg har fått dem nylig og da er de bitte små,og det er nærmest umulig å bli kvitt dem,har dere noen andre råd og å bli kvitt disse plagene?
prøv å ungå disse snegle fjernings midlet de har i butikken. Kjøp heller noen botiaer. Prakt botia er bra snegle spiser.
kor stort akvarie er det? Det er veldig viktig i forhold til å sette i nye fisk som kan drepe pestsnegelne.
Men visst det er slik at du bare har litt snegler ville eg prøvd å ta knekken på dei først sjølv. Ta dei mens dei e små, før dei får lagt egg.
jeg har 2 karr på 63 liter,og de fleste er små,men det er noen som vokser fort....
er det ikke noe middel jeg kan bruke?
Hei olli.

Ja disse uønskede sneglene kan gi frustrasjon hos oss akvarister. Jeg vet det av egen erfaring.

Jeg har sett i profilen din at det er snakk om to kar på 60 liter?
Om du tenker på å sette inn sneglespisende fisk - så skal du tenke igjennom dette nøye først - slik Ingebjørg nevner. Man bør alltid sette seg nøye inn i hvordan hver enkelt fisk skal ha det i akvariet. Vannverdier, størrelse, hvem de kan gå ilag med osv.
Her skal du ikke sette inn Praktbotia! Et kar på 60 liter oppfyller foreksempel ikke dennes behov for plass.

Snegledrepende midler ville ikke jeg anbefale. I det hele tatt unngår jeg "kjemiske tilsettninger" som ikke er helt nødvendig eller jeg føler usikkerhet ovenfor.

Mitt råd er rett og slett å plukke ut sneglene hver gang du ser dem.
Du blir nok ikke kvitt dem slik - men du kan holde bestanden under kontroll.

Skal du være hundre prosent sikker på å bli kvitt uønskede snegler - må du kanskje rett og slett tømme karet ditt helt - og starte på nytt. (koke grus og røtter, skylle planter nøye og lenge, vaske det tekniske utstyret)

En annen mulighet er å låne over en tid, sneglespisende fisk av andre akvarister du kjenner. Men igjen, pass på å sette deg inn i disse fiskenes behov før du gjør dette.
Det finnes andre botiar enn Praktbotian, som tar snegler. Foreksempel Dvergbotian. Kanskje har noen bekjente av deg disse.

Så finnes det vel sneglefeller. Har lest om det - men har selv ingen erfaring her.

mvh
det finnes et snegledrepe middel, men det dreper alle snegler ikkje bare pestsnegler. Det er heller ikkje å anbefale sidan det kan påvirke fisk og.
Så dersom du velger å bruke eit sånt middel, vil eg anbefale deg å flytte over fisk og dei andre dyra du vil beholde til ein av dei andre mens du bruker kuren på eit kar. Tungvindt men lurast.

Ser du har andre typer snegler og, derfor vil eg ikkje anbefale fisk som eter snegler heller(men dersom det blir eit valg du vil ta så for all del ikkje velg praktbotia). Det er jo små botiaer og som ikkje klarer å spise store sngeler, men dei vil garantert mobbe dei til døde. Bare sånn at du veit korleis botiaen oppfører seg.

Så med mindre du vil ha sneglen eller er villig til å ofre dei andre sneglane for ein litt rar fisk(som egentlig vil ha større akvarie enn 63L å boltre seg på). Så får du plukke dei ut og drepe dei eller få tak i middelet og flytte litt fisk og andre dyr.
fatter ikke hvorfor det alltid anbefales å kjøpe praktbotia hver gang noen ber om råd for å bli kvitt pestsnegler. Selv har jeg praktbotia, og den spiser ikke snegler, ialfall ikke enda, og jeg har hatt den siden januar...... den har gått i et kar med pestsnegler nå i flere uker og jeg har ikke sett det minste tegn til at den har spist en eneste snegl. Praktbotia er en stimfisk forresten,så man bør ha flere sammen,og de blir kjempestore! Mitt akvarie er for lite for praktbotia,selv om karet mitt er på 180 liter, så jeg har bare en enslig praktbotia,desverre.
Til Falney:prøv å knus ei snegl som du putter oppi igjen i nærheten av botiaen. Det er ofte ein trigger å kjenne lukta av det som dei skal ete. Er og slik at ikkje alle botiaer vil ha snegler, det går på den sin personlige smak, har lest at det er nokon som lar vera å mate for å få fisken til å ta snegler. (det er ikkje snakk om i det uendelige men i nokon dagar)
Grunnen til at dei fleste nevner praktbotia er fordi det er den fisken som har blitt "kjent" for å ta snegler. Det er og denne fisken dei fleste butikkarbeidere nevner til alle som kjem og spør i dyrebutikken. Men eg forstår frustrasjonen din godt.
jeg tror kanskje det enkleste da blir å sette all fisken i ett karr og behandle det ene karret,og når det er ferdig behandlet setter jeg alle fisken der og behandler det andre karret og så setter jeg all fisken som skal til sine karr.
Men hva heter dette middelet? og hvor mye vill det koste?
Det er fleire typer middel, eit av dei heiter molucid.
Snakk med dyrebutikken om det, og dersom dei anbefaler fisk så forklar situasjonen din(lite akvarie og andre typer snegler)
ok,skal spørre der jeg handler mest
Sneglemedesin;
Tropefisk selger; eSHa Gastropex
Webzoo selger; Frickhinger Limnacid og JBL Schnecktol - samt JBL sneglefelle.
(jeg går ikke god for noen av disse midlene)

Når det gjelder dette med anbefalte sneglespisende fisk - som ikke spiser sneglene ;
Ulik personlig smaks-sanser selvfølgelig. Stor tilgang på mat - mat som er bedre enn snegler. Fiskens alder; unge fisker er ikke like gode jegere som de noe eldre. Noe jeg selv har erfart.

mvh
jeg har nå sendt mail til Drammen akvariklbubb og til de 2 dyrebutikkene jeg kjøper fisk i,venter på svar..
når jeg anbefalte praktbotia eller annen botia er det for at jeg har hatt stort hell med det. Var plaget med snegler i en 400 liter. Kjøpte 3 praktbotia og sneglene ble raskt borte. Selvfølgelig er det ikke heldig med en stim med praktbotia i en 60 liter. Sjekket ikke hvor stort kar du hadde. Er egentlig disse sneglene så forferdelig å ha i karet hvis man beholder kontrollen på bestanden. Kan vel også gjøre vannet ditt kalkfattig/bløtt hvis de andre fiskene dine tilater det. Da blir skallet på sneglene mykere og flere fisker kan spise de.dette burde jo ikke gjøres hvis du har fisker som skal ha hardt vann eller andre snegler
har eplesnegler skjønner du...
Kloreker
Jeg ville anbefalt noen indiske kloreker jeg. De er noen kløppere på å ta snegler, de kan gå i små kar, og du trenger ikke mange av dem. De KAN ta små fisk, men det skal en del til. Når du ikke har snegleproblemet mer så kan du evt. selge dem/gi dem bort.

Med 4 kloreker gikk jeg fra å ha 100+ pestsnegler, til å ha null på under en måned. Et tips dersom du ikke vil ha botia hvertfall
hmm... tror nok det er en bra løsning
jan t. Kjempeforslag. Tror nok du har løsningen der. Veldig sjelden klorrekeker tar fisk da er som regel syk fisk. Usikker på om de tar eplesnegler, viste ikke at de tok pestsnegler, men virker sansynlig. Har selv klorreker og er praktiske og utrolig tøffe å se på.
Disse rekene går i ferskvann? og hva er vanelig vis prisen på disse?
Plussmedlem
Det er stadig indiske klorreker til salgs på AF.
Bl.a. her.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap