Når kjønnsbestemme cyrtocara moorii?

Når kan man kjønnsbestemme cyrtocara moorii? Har to grupper fra forskjellige oppdrettere og kunne tenke meg å kjønnsbestemme de tidligst mulig for å slippe å ha hunnene og hannene fra samme gruppe sammen. Gruppene går nå i søskenflokk i hver sine kar. Ca 6-8 cm fra halespiss til nesetipp.
fransine blabla
Når kan man kjønnsbestemme cyrtocara moorii? Har to grupper fra forskjellige oppdrettere og kunne tenke meg å kjønnsbestemme de tidligst mulig for å slippe å ha hunnene og hannene fra samme gruppe sammen. Gruppene går nå i søskenflokk i hver sine kar. Ca 6-8 cm fra halespiss til nesetipp.

har du prøvt å bukvende?
ja. ser en viss forskjell i gattregionen men hva som er hva aner jeg ikke
såg bare sånn aller snarest på de ved ankomst. såg ut som ett lite hull på noen og to litt større hull(eventuelt en prikk og et hull) på andre.

men er det slik at man ser forskjell allerede når de er små?
fransine blabla
ja. ser en viss forskjell i gattregionen men hva som er hva aner jeg ikke :) såg bare sånn aller snarest på de ved ankomst. såg ut som ett lite hull på noen og to litt større hull(eventuelt en prikk og et hull) på andre. men er det slik at man ser forskjell allerede når de er små?

Ja det kan en klare, men er ikke så lett da...
Kjønnsmodning
hos delfinen skjer rundt 10-12 cm lengde. Da vil du nok kunne se forskjeller på finner og ikke minst gatthull.

Her er en fin (og kort) artikkel om Moorii.
Farge/flekker
En annen måte å skille kjønnene på er fargenyansen. Hannen blir mørkere når de kurtiserer hunnen. Etter hvert som hannen blir kjønnsmoden vil du også kunne se 3 mørkeblå flekker på siden av fisken (spesielt når han skal prøve seg på damene).

Se det vedlagte bilder fra cicklid forum
Bedre bilde av flekkforskjeller
Her ser du virkelig forskjell på hann og hunn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap