Utvendig filter (sump?)

Inaktiv bruker
godagen! jeg har et akvarium på 85Liter, som det går 4piraya yngel i 1 livredd guppy og en gul fisk av typen med labyrintorgan..
nå har jeg to pumper usikker på kapasitet, men kapasiteten er vertfall ikke god nokk:/ gamle er de og, men saken er den at jeg vurderer å lage utvendigfilter eller sump.
tenkte da på: rør inn, grov filter, fint filter, bio baller/grus, varmekolbe, pumpe, rør ut.
tenkte på et volum på 30liter da tilsammen med akvarium 115 så da blir det litt mere vann å fordele verdier på.
men trenger hjelp med å finne en pumpe, eneste kravene er at den må ha en løftehøyde på 1meter. og så må den kunne sirkulere vannet veldig godt, heldst dobbelt så fort som det som er anbefalt for et akvarium på 85liter. tenker kanskje 600l/t.
har også tenkt ut et system som gjør "oversvømmelse" umulig.
Inaktiv bruker
så det høres bra ut?
Noen som vet hvor man får tak i slike pumper?
Hei
Christian f
så det høres bra ut? Noen som vet hvor man får tak i slike pumper?

Anbefaler deg å se på

webzoo.net
tropefisk.no

Inaktiv bruker
takk lars

Er det noen som vet om jeg bør overdimensjonere pumpen i forrhold til filteret? med tanke på motstanden i filteret?
Vis du lager ganske fri gjennomstrømming i filteret så skal det gå fint vis du lager et overrennings system.

Da vil aldri filteret gå tørt eller akvariet renne over.

Det er ganske mangen forskjellige varianter å lage til dette. Noen søk litt på forumet og kanskje litt på youtube og.

Kan og anbefale å kikke litt innom www.instructables.com, ganske bra side vis du vil ha noe litt billigere.
Kjøp deg et vanlig utvendig bøttefilter

Å bygge sump som fungerer er dyrt og vanskelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap