Stein og silikon

Jeg har et malawi hjørnekar der jeg har tenkt å lage en "vegg" med steiner bak i akvariet som kan skjule pumpa litt og gi flere gjemmesteder til fiskene. Jeg har kjøpt inn en del stein av typen malawihuler.
Problemet mitt nå er bare hvordan jeg skal få til dette siden det er fisk i akvariet. Jeg skulle gjerne stablet steinene inni akvariet for å få plassert dem best og penest mulig. Men hvordan kan jeg få til dette uten å fjerne fiskene?

Finnes det silikon jeg kan bruke i vann/på våte ting og/eller som jeg kan fylle vann på ganske raskt?
Eller klarer fiskene seg godt i lite vann uten pumpe i noen timer?
Eller har noen her noen bra løsninger til meg?
Plussmedlem
Du kan jo forsøke Orca.
Loomis
Du kan jo forsøke [URLBLOCK1].



Jøss... Trodde ikke slikt fantes jeg. Men er jo en "pen" pris da på 330.- pr patron. Kan jo spare folk for mye arbeid så er kanskje verd det...
Jøss. Ja det der var jo egentlig perfekt for meg.
Men billig var den jo ikke akkuratt da. Litt kjipt å måtte kjøpe en sånn når jeg faktisk har en uåpnet tube med annen silikon liggende. Men det skal absolutt vurderes. Så takk for råd.

Men må likevel spørre jeg da.
Hva er beste løsning om man bruker vanlig silikon som trenger tid på å tørke?
MÅ man da ta ut fisken? Eller finnes det løsninger med fisken oppi?
Maybe
Jøss. Ja det der var jo egentlig perfekt for meg. :-D Men billig var den jo ikke akkuratt da. Litt kjipt å måtte kjøpe en sånn når jeg faktisk har en uåpnet tube med annen silikon liggende. Men det skal absolutt vurderes. Så takk for råd. Men må likevel spørre jeg da. Hva er beste løsning om man bruker vanlig silikon som trenger tid på å tørke? MÅ man da ta ut fisken? Eller finnes det løsninger med fisken oppi?



Var vel det som kom som forslag. Ettersom jeg skjønte kunne du bruke denne silikonen under vann med fisken i. Husk at om du bruker annen silikon, bruk silikon som er beregnet til akvarium, ikke vanlig silikon, da går det meste galt
loffa
[QUOTE=Maybe]Jøss. Ja det der var jo egentlig perfekt for meg. :-D Men billig var den jo ikke akkuratt da. Litt kjipt å måtte kjøpe en sånn når jeg faktisk har en uåpnet tube med annen silikon liggende. Men det skal absolutt vurderes. Så takk for råd. Men må likevel spørre jeg da. Hva er beste løsning om man bruker vanlig silikon som trenger tid på å tørke? MÅ man da ta ut fisken? Eller finnes det løsninger med fisken oppi?



Var vel det som kom som forslag. Ettersom jeg skjønte kunne du bruke denne silikonen under vann med fisken i. Husk at om du bruker annen silikon, bruk silikon som er beregnet til akvarium, ikke vanlig silikon, da går det meste galt

Jada, er akvariesilikon jeg har.
Du kan senke vannstanden, men må passe på filteret etc. Hvis du bruker stein med litt høyde kan du sette steinen på bunnen og lime steinen til glasset over vannlinjen.
Du må rense glasset med aceton og passe på at kluten ikke kommer i kontakt med vannet etc. Og sd må vente minst 24 timer før du fyller opp igjen.
Med tvinger mot steinen og treplater/planker mot glasset, for å ta av for punktbelastning, kan du lime steiner høyere opp.
Plussmedlem
Maybe
Men må likevel spørre jeg da. Hva er beste løsning om man bruker vanlig silikon som trenger tid på å tørke?

Husk at vanlig akvariesilikon ikke hefter aller best på stein.
Orca og denne passer nok bedre hvis du skal lage større formasjoner. Det er i alle fall tryggere
Er det slik at Reef Construct, som Loomis lenket til, blir hard når herdet, mens Orca forblir litt elastisk?
Skulle likt å fått en forklaring på hvorfor ikke silikon skulle hefte godt til stein..
Plussmedlem
Fiske_Arne
Skulle likt å fått en forklaring på hvorfor ikke silikon skulle hefte godt til stein..

Silikon hefter best på glass og andre glatte overflater.
Det er flere som har erfaring med at akvariesilikon og stein ikke bestandig er den beste kombinasjonen.
Jeg har selv brukt silikon på stein med varierende hell. Derfor tør jeg påstå at silikon ikke er det aller beste til stein.
Kan også finne lignede uttalelser her på AF. Bl.a. her, her og her.

Jeg sier ikke at man ikke kan bruke silikon sammen med stein for å være vanskelig
Men man bør være klar over at det kan løsne...
Mener å huske at Tec7 kan limes under vann. Den er også rimeligere enn den silikonen. Tipper den er sterkere også når det gjelder å lime stein
Plussmedlem
Humunukuapuaa
Er det slik at Reef Construct, som Loomis lenket til, blir hard når herdet, mens Orca forblir litt elastisk?

Frank har testet begge produktene. Både Orca og Reef Construct.
Plussmedlem
B. Amundsen
Mener å huske at Tec7 kan limes under vann.

Ja, produsenten påstår det.
Koster vel rundt kr 100 - 150,-.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap