Montere varmekabel

Hei!
Har kjøpt meg varmekabel av typen My Rep fra akvarieudstyr.dk, denne er på 80W og på 10 m. (Karet er 530l)
Nå mens karet holder på å tømme seg tittet jeg på kabelen. Jeg har lest det finnes en varm og en kald del. Kan se et noe dårlig bilde her: http://www.akudim.dk/product/8444/?PHPSESSID=88d9c60d4078f9618319f5b14205b464

Jeg er usikker på åssen jeg skal gjøre dette, har sett på AF og legger den nok i sløyfer i lengderetningen av karet.
Men det jeg er veldig usikker på er når den kalde delen begynner. Kabelen er hvit og svart, er logisk og tro at det er dette som er skillet. Men i skillet mellim de to er det en liten plastboks (trafo?), kan liksom ikke tro at denne tåler vann. Skal jeg evt legge varmeførende kabel opp langs karet og være sikker på at jeg har nok så den svarte klossen ikke kommer i kontakt med vann? Jeg trodde det var den kalde delen som skulle legges oppover.

En annen ting, bør jeg teste de før jeg monterer dem? Kan dette gjøres over vann. Det står at man ikke skal komme i kontakt direkte med kablene... (Men dette var måten vi sjekket på før vi la kablene i gangen)

Noen som kan hjelpe meg med dette før jeg gyver løs?
Hmmm, det finnes vel ikke en eller annen form for merke på kabelen ca en meter etter den svarte boksen?

Jeg har akkurat montert varmekabel i to kar. Dette var Hydor kabler, og disse hadde en svart ring et stykke inn på kabelen. Dette er skillet mellom varm og kald del.

Jeg hadde ikke vært redd for å teste kabelen "tørt". Følg nøye med tempereaturen.... Skulle være greit å finne skillet mellom varm og kald del på denne måten.

--
Jøran
Hey!

Tja, jeg la merke til en liten rest av en tråd, den er ganske løs så jeg trodde ikke de ville bruke noe så håpløst. Men du skal ikke se bort fra det kan være den, den er ca 50-60cm unna den svarte boksen.

Men er det trygt å teste de tørt så bør det jo være greit. Men er redd den kalde delen kanskje er litt kort, akvariet er jo 60cm høyt og den svarte boksen bør jo henge på utsiden for å unngå kondens og greier. Vil det ha noe å si om kanskje 10cm (mest sannsynlig ikke så mye heller, forhåpentligvis vil det ikke stikke over sanda) av den varmedelen går opp langs karet?

God påskeaften forresten!
Det burde ikke by på problemer at den varme delen er over sanda, så lenge den er under vann. Lurt å holde boksen på utsiden.

Jeg borret et hull i akvariet for å få inn kabelen i bunnen.
--
Jøran
Jeg fikk tørrsjekket kabelen. Det viser seg at hele den hvite delen, frem til boksen er varm. Om jeg sørger for å holde den boksen unna vann og på andre siden av armaturet så vil jeg jo blotte kanskje 20 cm med varm kabel som ikke er under vann. Det kan jo umulig være bra?

Hva skal jeg gjøre? Jeg kommer ikke til å tørre å borre hull i akvariet, det kan da umulig være et must.

Håper noen kan hjelpe meg her, det begynner å haste litt med å få dette opp og gå nå...
Fikk du mail fra meg?

A9taL
blotte kanskje 20 cm med varm kabel som ikke er under vann. Det kan jo umulig være bra?

Hvorfor skal ikke det være bra? Selv har eg hatt cirka 10 cm varmdel over vann i mange kar i flere år, og har ikke merket noe som helst negativt med det.

Hva frykter du egentlig? Varmekabelen er jo beregnet for terrarier også
Hei Donald!

Nei, ikke fått noen mail...

Ok, så du har det slik at du har sløyfa kabelen nede, og festet den med silikon opp langs et hjørne og sørget for at boks og svart ledning er utenfor karet? Har du festet denne bosen på noe vis?

Var godt å høre at du har gjort dette, og det er jo et kjempepoeng at den kan brukes i terrarier og. Jeg kan jo egentlig ikke gjøre noe feil her. Da er det bare å gå i gang

Tusen takk for all hjelp!!
Merkelig, eg svarte på mailen...

Eg har gjort det slik du nevner, Anita.
Hele varmekabelen er festet med silikon. Boksen er ikke festet, nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap