Navne bruk i forumet

Hei driver med Killi .
Vi som driver med dene type fisk bruker latinsk navn +finn kode eksempel:Scrhiptaphyosemion chaytoti "Kamabai SL 93-34".
Det er ganske frustrerende og se mange av dem som er veldig raske på tastaturet,bruke fatasifule navn på fiskene.
Eksempel:Navnet vi bruker :Pseudepiplatys annulatus , Det brukte populær navn: Klovnekilli,.og til slutt det nye navnet :rakettkilli .
Bør ikke det snart bli litt Moderering på navne bruk,eller skal det være fritt fram og bare begyne og bruke et fantsifult navn.
Kjært barn har mange navn men i vår verden blir det bare rot!
Et anet eksempel er Pestsnegle hva er det?
For meg er Malaisisk sand snegel en pest negel!
Og når vi er inne på navn Hvor ble Sumatrabregnen av har hatt den i mine akvarier i snart 40år,er det den som blir kalt gulerotgress nå?
Det som er problem spesielt rundt feil bruk av navn og skrivefeil er at moderatorene ikke har tid til å moderere.

I tilfelle må de få seg flere moderatorer som tar seg av kun problem som feil på navn.
Laffen
Et anet eksempel er Pestsnegle hva er det?

Pestsnegel kalles nå vanlig damsnegel.

Laffen
Og når vi er inne på navn Hvor ble Sumatrabregnen av har hatt den i mine akvarier i snart 40år,er det den som blir kalt gulerotgress nå?

Sumatra bregne heter på norsk: gulrotgress, men på engelsk bruker de fortsatt navnet "Sumatra Fern".
Nå er jo ikke akkurat "rakettkilli" noe nytt noen fant opp en sen kveld her på AF. Det er da bare et av denne fiskens engelske populærnavn (rocket killifish) oversatt til norsk. Har enda ikke sett noen bruke et populærnavn de selv har funnet opp. Som regel kommer det fra engelsk (som med P. annulatus) eller de snappet det opp i butikken.

Så lenge importører og butikker bruker det ene fantasinavnet verre enn det andre, kommer folk til å bruke dem også. Nybegynnere og folk som ikke går "helt opp" i denne hobbyen vet vel ofte ikke engang hva som er "det vanlige populærnavnet", langt mindre det korrekte latinske navnet.

Ser ofte at jo mer "innbarket" akvarist folk blir, jo oftere begynner de å bruke de latinske navnene.

Moderatorene, som gjør dette på egen fritid, har nok mye annet å henge fingrene sine i, enn slike ting
Populærnavn er og blir populærnavn. De varierer, verden over, uansett land. Og også innen samme land finnes det gjerne en drøss varianter av samme sak. Handelsstanden, oppdrettere og grossister gjør at populærnavnene brer om seg.

Det må man egentlig bare leve med. Man kan ikke kreve at det skal føres noen streng navnepolitikk på et forum! Hva slags naziregime hadde man egentlig da endt opp med?

Og ærlig talt; man kan bare ikke drive og skrive alle de vitenskaplige navnene på all fisk, hele tiden. Det blir for tungrodd og for komplisert for de fleste. Man ville vel endt opp med å bruke lenger tid på å skrive navnet på fisken enn å skrive selve innlegget... :p Nei, populærnavn er kommet for å bli, men jeg kunne ønske at det var litt mer konsekvent da. Det er for mange variasjoner ute og går fra grossistene og store fiskeleverandørers side.

Jeg synes det er ille om du blir irritert over de personlige kjælenavnene folk setter på sine egne fisk i sine egne, personlige akvarietråder! For det er der du har sett dette med rakettkilli, regner jeg med? Ikke på åpent forum? Jeg vet om to personlige akvarietråder der dette kallenavnet er blitt brukt. Kan ikke si jeg har sett at det er blitt en utbredt sport i andre deler av forumet...

Synes du klovnkilli er galt også? Det kommer av en direkte oversettelse fra det engelske populærnavnet, nemlig Clown killi. Det kan vel ikke være så ille vel?
Du mener jo at sumatrabregnen er riktig navn på en plante, og det er jo en oversettelse fra det engelske populærnavnet.
Pestsnegel kalles nå vanlig damsnegel.


Pestsnegle er vel heller en betegnelse på en gruppe snegler som til vanlig sniker seg inn med planter og formerer seg raskt, f eks skivesnegle, toppluesnegle, damsnegle, posthornsnegle og sandsnegle. Disse er de vanligste, men det kommer litt an på hva man selv ser på som en pest også.

Synes det blir for teit at alle skal måtte bruke latinsk navn på alle arter. For det første er mange av dem veldig lange og vanskelige å huske, og selv om de som er spesielt interessert i dem husker dem, er det helt umulig for nybegynnere eller de ikke er spesielt interesserte ikke akkurat den fiskegruppen å huske alle.

Skal vi begynne å omtale katter og hunder med deres latinske navn også? Populærnavn er en del av språket.
Du mener jo at sumatrabregnen er riktig navn på en plante, og det er jo en oversettelse fra det engelske populærnavnet.

Nå tolker du det jeg skrev litt som det passer deg MonaO.
Men mulig du også hadde blit litt iritert om:Corydoras metae
Ble omtalt som Svartryggpansermalle.Det er jo lettere og kortere og skrive:C metae og vilket naziregime hadde vi da fått


Skal vi begynne å omtale katter og hunder med deres latinske navn også? Populærnavn er en del av språket.

Hund heter på Latin:Canis lupus familiaris så det blir litt dumt og ha det foran rase navnet
Og til opplysnigen heter Tamkat:Felis silvestris catus synonym(Felis silvestris domesticus)
Og det går jo an og googl noe før en kommer med tulle argumenter
Hund heter på Latin:Canis lupus familiaris så det blir litt dumt og ha det foran rase navnet
Og til opplysnigen heter Tamkat:Felis silvestris catus synonym(Felis silvestris domesticus)
Og det går jo an og googl noe før en kommer med tulle argumenter


Hvorfor blir dette dumt, mens å omtale alle fisker med latinsk navn ikke blir det?

Greit nok at enkelte omtaler fisker med fulstendig latinsk navn, det er jo tider hvor man må omtale dem slik for å unngå forvirring, men å kreve at ALLE skal omtale dem med latinsk navn HELE TIDEN blir for teit.

Og som du selv sier, det blir for dumt å omtale katter som Felis silvestris catus, når vi kan kalle dem 'katter' uten at noen blir forvirret. Hvis jeg derimot vil skille mellom tamkatten og den nært beslektede skotske villkatten ville det derimot vært naturlig å bruke latinske navn, men dette blir jo da for spesielt interesserte, akkurat som de som omtale fisk med full latinsk navn ofte er spesielt interesserte...
Laffen
Men mulig du også hadde blit litt iritert om:[B]Corydoras metae [/B] Ble omtalt som [B]Svartryggpansermalle[/B].Det er jo lettere og kortere og skrive:C metae og vilket naziregime hadde vi da fått


Ser da mange som omtaler C. metae som svartryggpansermalle, jeg. Og har enda til gode å se Mona bli irritert over det. Og ikke blir jeg det selv heller. Det er da et velkjent populærnavn.

Eneste som kan få piggene frem en stund er når de omtales som "ryddefisk" eller lignende. Men da fordi det gir inntrykk av at dette er annenrangs fisk som er overlatt til seg selv på bunnen, for å rydde etter de "skikkelige" fiskene. Ikke alltid det er ment slik, men likevel har "ryddefisk" noe negativt over seg, enten det er intensjonen eller ikke.

Vet ikke hvem du mener kommer med tulleargument i denne tråden, jeg har ikke sett noen.
Jeg synes det er lærerikt å lære de latinske navnene, og det fører til mindre forvirring. Men når det er sagt så må man nesten forstå betydningen av dem da for å huske alle, og det virker til å være litt fantasifull bruk av dem også for de som lager navnene på artene. (noe som sikkert er grunnen til at det er er en del rettelser)

Det er mye viktigere ting å moderere enn det. Folk forstår hva du mener, og man kan ikke banke slike ting inn i hodet på nye folk med en gang de kommer her og har hørt noe annet i butikken. For de fleste akvarister så er butikken de som har peiling. De som sitter her er bare en gjeng med bedrevitere som plaprer om latinske navn
Når det gjelder trådstarters opprinnelige innlegg så er enig i at det vil gjøre ting lettere om man klarer å være mer presis i navnebruken på de forskjellige fiskearter. I praksis er det en annen sak. Som det nevnes bruker jo selv eksportørene og impørtørene i tillegg til butikkene sine egne varianter som ofte er en fin sammenblanding av vitenskapelig og populærnavn. Det er m.a.o. ikke lett for en stakkar å vite hva som er korrekt.

Jeg ser poenget ditt, men jeg syntes det er mye bedre at moderatorene bruker tiden sin på å rydde opp i ubrukelige overskrifter og krangling enn å rette alle tilfeller av "gullfisk" til "carassius auratus".
Som nybegynner kan man bli skremt av alle disse latinske navnene, man aner jo ikke hva den andre personen snakker om. Da er det vel bedre å bruke populærnavnet slik at man skjønner hvilken fisk det er uten å skulle huske på et langt vanskelig navn man kanskje ikke klarer stave engang.

Mye raskere å skrive populærnavn, sikkert derfor de blir brukt så mye å.
Selv lærer jeg med de latinske navnene på fiskene jeg har, på den måten kommer jeg sakt men sikkert til å lære flere latinske navn.
Men det betyr ikke at jeg bruker dem når jeg skriver i min egen personlige tråd. Kanskje første gang når jeg forteller om fisken, men ikke hver gang.

Hvorfor skulle jeg giddi det, de fleste vet hva en pygmegurami er, men færre skjønner hva jeg mener hvis jeg sier T. Pumila.
Laffen
Nå tolker du det jeg skrev litt som det passer deg MonaO. Men mulig du også hadde blit litt iritert om:[B]Corydoras metae [/B] Ble omtalt som [B]Svartryggpansermalle[/B].Det er jo lettere og kortere og skrive:C metae og vilket naziregime hadde vi da fått Og det går jo an og googl noe før en kommer med tulle argumenter


Det var jo ingenting å tolke, du skrev det rett ut, dermed var det lite overlatt til fri tolkning egentlig. Jeg tror egentlig du er ute etter å tulle med oss, jeg For det du sier henger jo ikke på greip! Hvem er det egentlig som har tulleargumenter, spør jeg....?

Jeg hadde selvfølelig ikke blitt "irritert" om noen kaller en Corydoras-art for det norske populærnavnet! Men jeg blir litt irritert over at du prøver å antyde at jeg skulle tenke som deg på det området!
Det er helt normalt at folk bruker det norske populærnavnet dersom det finnes! Ikke alle arter har dette, ganske få faktisk blant Corydoras, men de mest solgte og vanligste har det.

Jeg kan fullt ut forstå at du er meget takknemlig og glad over at killi-folket har funnet et fungerende navnesorts-system, for killier finnes det jo flere av enn stjerner på himmelen nesten
Jeg er en synder, men også tilhenger av at det brukes vitenskapelige navn.
Når jeg skriver om raketter og T-killi i tråden min eller til kjentfolk er det fordi jeg er lat og ikke orker å skrive Pseudepiplatys annulatus eller Lampricthys tanganicanus for tretitredje gang. Men jeg passer alltid på å introdusere en art med det vitenskapelige navnet før jeg begynner å kalle den for det "jeg synes passer". Og jo mer idiotisk popnavn en art har jo, mer fristende er det å finne på noe bedre selv. Ofte bruker jeg siste delen av artsnavnet når jeg omtaler artene jeg holder. Fesk. Normanier, Channoides, Edithaer etc. Og krever retten til å fortsette med det.

At jeg kaller P. annualtus for raketter i min personlige tråd er fordi det er en mye bedre beskrivelse enn "klovnekilli". Jeg men er at det bør skilles på hva folk pludrer om i personlige tråder og det som skrives i tråder i de ulike åpne forumkategoriene.

Det er jo en grunn til at "vanlige folk" stort sett bruker populærnavn.
Mange har angst for å tenke på at kardinaltetraen egentlig heter Paracheirodon axelrodi, og tidligere het noe helt annet, og noe annet før det igjen.
Fordi vitenskapelig navn ikke alltid er lette å huske, og det ligger i menneskets natur å bruke "verktøy" til vanskelige oppgaver, er det helt naturlig å benytte verktøyet "kardinaltetra", for å ha et begrep om den lille røde og blå fisken.

I og med at det er mange killier som er vel så fine som P. annulatus men som ingen kjenner til og vil ha, så kan det kanskje tyde på at vanlige folk trenger lette navn for å få lyst på en art.

Det som er et mye større problem enn navnebruk, og ikke "navne bruk" som i tittelen på tråden, her på forumet er hvordan populærnavnene regjerer og degenereres i konsument-verden. Mange i bransjen må lete i bøker og lister for å finne det vitenskapelig navnet på en fisk som heter noe rart på svorsk. At verdifull informasjon som lokasjon for stamme ikke foreligger når man kjøper fisk utenfor killimiljøet er også et problem. Likeledes VF. Det sies ofte viltfanget, men ingen kan gjøre rede for hvor fisken er fanget. Så så lenge fisken folk får i butikken heter klovnekilli og ikke mer enn det er det naturlig at folk flest snakker om P. annulatus som dette.

Vær heller glad for at det er folk "helt utafor" som også tar av på killi og del dine gleder med oss, som vi deler våre med deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap