Frank og de andre fiskene.

Her er da min blogg om mine akvarier og fisker.

Jeg jobber i dyrebutikk, og hadde ingen særlig interesse av akvarier utenom det jeg måtte lære og vite pga jobben. Min store interesse har alltid vært hund, fugl og hest. Men pga allergi, så kunne jeg ikke ha fugler lenger .
Så da jeg fikk tilbud av ei jeg jobber med å kjøpe hennes 96 liter billig, så slo jeg til. Og det tok ikke lang tid før litersyken var et faktum!

I 96 literen var planen at "hovedfisken" skulle være dverggrurami. Hadde også noen guppy oppi der, og de har jo tatt over litt nå med all ynglen sin!

Ikke så lenge etter jeg fikk det første karet, så fikk jeg kjøpe et 160 liters akvastabil fra ei jeg kjenner. Det fulgte med fisk og alt, men har bytta ut det meste av fisk underveis. Planen var å ha sommerfuglciklider som hovedfisk i dette karet, men har hatt litt problemer med å få de til å trives, så har lagt de planene på is så lenge.
Frank er sjefen i dette karet. Frank er en stor ancistrusgutt som gjør akkurat som han vil. Han graver og graver over alt og lager seg sine egne huler til min store fortvilelse, og gidder ikke gjøre noe særlig algefjærningjobb. Men Frank er en kul fyr med masse personlighet, så jeg får meg ikke helt til å kvitte meg med han!

Har også en liten 10 liter som det for tiden går en del sverddrageryngel og molly i fra butikken.

I 96 literen går det i skrivende stund
4 dvergguramier
10 kardinaltetraer
1 ancistrus med slør
1 ancistrus L144 (Gry)
30+ guppy (mye yngel)
5 corydoras metae
2 molly (yngel reddet fra dyrebutikken)

I 160 literen går det i skrivende stund
3 gullgurami
3 palettciklider
2 sommerfuglcicklider
1 scalare (skal gis bort)
12 rødmunnstetra
2 polka-dot botia
1 stor ancistrus (Frank)
3 albino ancistrus
3 sebrasnegler

Er veldig fornøyd med 96 literen. Både innredningen og plantene, de gror godt og er grønne og fine. Sliter litt i 160 literen, plantene blir fort stygge, både av alger og at de blir hullete. Og blir aldri helt fornøyd med innredningen.

Bilde 1: 96 literen, bildet tatt for en stund siden.
Bilde 2: slørancistrusen
Bilde 3: Frank
Et par bilder av Gry (L-144), som jeg var så heldig å få kjøpe for ikke så lenge siden.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Rett før helga så oppdaget jeg at palett paret mitt hadde fått barn. Har ikke lagt merke til noe økt aktivitet på den fronten, men det svømte noen små søte rundt, og mamma og pappa passer godt på! Veldig moro at fiskene trives godt nok til å reprodusere seg!
Palettynglen vokser, og de er ikke lenger avhengig av foreldrene for beskyttelse. De ser ut til å vokse godt, nå vet jo ikke jeg hvor fort jeg skal forvente de vokser, men de har vokst fortere enn jeg trodde!

Alle fiskene har taklet flyttingen så langt. Snart skal jeg få kjøpt meg noen sjokoladeguramier som skal gå i 96 literen, og dvergguramiene har blitt flyttet til 160 literen og gullguramiene er solgt. Den siste scalaren er også biltt solgt.

Til min store overraskelse så har slørancistrusen og L-144 ynglet. Fant egg i kokosnøtthula da jeg skulle tømme karet før flytting. Tok med eggene, og nå har jeg sett en liten baby svømme rundt. Helt utrolig at noen har klart seg!

Håper at jeg snart får tak i en L-144 hanne!
Da har Gry endelig fått seg en skikkelig mann, og slørancistrusen har jeg gitt til ei venninne. Ynglen de fikk sammen ser ut til å klare seg fint, og har vokst en del. Har sett i allefall 6 stykker, så de må ha vært veldig overlevelsesdyktige som overlevde flytting!

Nå håper jeg bare at Gry liker sin nye mann slik at det kan bli noen ekte L144 unger her!
For noen dager siden så oppdaget jeg at palettene i 160 literen har fått yngel igjen. Mor og far er veldig flinke til å passe på. Ungene fra forige kull vokser godt, og det er nok ikke lenge før det kommer litt farge på de også.

Går om dagen å venter på mallehuler jeg har bestilt. Det blir nok mallene glade for!

I 96 literen har det kommet et par sjokoladeguramier, og jeg venter fortsatt på fler. Så nå er det på tide å få kvittet seg med litt guppyer, de har tatt over litt! Noen kirsebærreker har det også kommet, og de ser ut til å klare seg fint!

Åh, jeg synes paletter er så fine! Og det er så artig og spennende å følge med på omsorgen de viser yngelen.
Spesielt artig å se palettpappa når han henter inn noen rømlinger i munnen, samtidig som han finner litt mat. Kan se hvordan han spekulerer på hvordan han skal få i seg maten samtidig som han har yngel i munnen. Han løste problemet på forskjellige måter.
Vi hadde paletter mens guttene var små og det var nok med på å vekke deres interesse for natur og miljø.

Artig malle-hanne du har fått der
Ja, jeg må si at palettene er veldig fasinerende å se på i yngelpleien sin. Synes det er så fantastisk at de ikke spiser dem, men passer på de!
For litt over en uke siden, så fikk jeg endelig kjøpt meg noen skiferhuler til mallene mine. Og for noen dager siden så oppdaget jeg yngel i hula til L-144 paret!
Så moro at det har kommet yngel så fort, har jo kun hatt hannen i ca 3 uker.
Har også fått meg noen sjokoladeguramier, og er så fornøyd med dem. Det må være den søteste fisken som finnes.

Bilde 1: Sjokoladegurami

Bilde 2: Corydoras Metae

Bilde 3: Kirsebærreke
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap