Scalare med sorte prikker?

Har hatt en gruppe Pterophyllum Scalare noen måneder. De var kjøpt som ganske små; 3 cm kanskje - snute til halerot. De er nå ca. 5cm.

Endel av de har alltid hatt sorte prikker spredd rundt på kroppen. Jeg har aldri hatt scalare før så jeg har regnet med at det er slik de er, men jeg er usikker. Når jeg ser andre bilder av scalare har jeg ikke sett disse prikkene og jeg lurer da på om dette er vanlig, eller om det er noe galt med mine scalare?

De spiser masse og vokser såvidt jeg kan se - brukbart. Ingen bekymringer på adferden.

Jeg har hatt hvitprikk i karet, og ganske hissig finneråte i etterkant av at de ble innkjøpt så karet har gått igjennom medisinering med antibiotika (nifurpirinol) og esha exit (i to omganger). Om det er noe sykdom/parasitt så må det altså tåle disse medisinene.

Jeg legger ved noen bilder slik at dere kan se hva jeg snakker om. Jeg har som sagt ikke tenkt noe spesielt over dette tidligere, har regnet med at det har vært en oppdretts/fargevariant, men når jeg "aldri" ser bilder av fisk som ser ut som mine er jeg blitt usikker.

De fores variert forøvrig, med både flakfor, pellets og forskjellig frossenfor. Tror ikke det er kostholdsrelatert.

Vannverdiene er standard her jeg bor, noe som vil si ph 7 og gh 0-1. Temperatur 25 grader. Ukentlig vannbytte på 30-40%.

Skal også sies at jeg har én gul scalare som ikke ønsket å bli fotografert nå, som også har noen få slike prikker. Er jeg heldig kan jeg se om jeg får lagt ut bilde av den etterhvert.
Fler bilder.

Jeg har vært inne på tanken på hullsyken, men har ikke klart å finne bilder som matcher med mine fisk. Har og søkt mye på black spot o.l. uten å finne bilder/symptomer som likner.

Er det sykdom eller skal de være sånn?

Bildene er forøvrig av forskjellige fisker.
Er vel kanskje nok bilder nå, men jeg slenger inn dette bildet også - tatt for en stund siden som viser alle samlet.
Inaktiv bruker
Hvis de er av foreldre som har viltfarge og en som er miksfarge kan det godt hende de bare er en fargemiks.
Spesielt siden du sier du har hatt de noen måneder og de alltid har vært slik.

Ville ikke bekymret meg =)
De er kjøpt i butikk og jeg vet dessverre ingenting om foreldrene. Dette er et vanlig vf-trekk, altså? Ser det står det i profilen, men hvorfor ser jeg da så få bilder av dette?
Inaktiv bruker
Ikke vf trekk, de som er vanlig hvite med svarte striper er såkalt viltfargede, samme farge som vf.
Men kan hende en med viltfarge er parret med for eksempel en helt svart en, så da får du denne "urene" fargen.
Ok, da senker jeg skuldrene og satser på at dette skal være slik. Takk for hjelpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap