En 15årings akvarieliv

Hehe, Ja. jeg er da en 14 år gammel jente fra senja. Jeg er en slags vegetarianer, spiser ikke noen form for kjøtt, men fisk spiser jeg.

Jeg har da fått litersyken, der jeg har fått et 5literskar, et 38literskar og skal få et 60literskar, og alle står på det lille rommet mitt. Min mor er fortvilt, da jeg har skaffet disse uten tillatelse fra henne.

Men da leses vi, kansje?
Hei, Therese og gratulerer med egen tråd!

Måtte bare innom å hilse på noen som har samme matvaner som meg
Takk!

så kult, da! :o)

Da er 60literen satt opp, i stua, faktisk etter forslag fra min mor. I morgen skal jeg kjøpe ny varmekolbe til det, noen planter må inn, også skal jeg fylle på med noen ekstra fisk. dette blir gøy!
Det tar opptil 3 uker før du har noe stabil filterbakterie, men noe fisk kan du jo ha. Bare du er nøye med vannverdier osv.. Og evnt skifter litt vann i ny og ne, hvertfall i starten!
Kenneth Østby
Det tar opptil 3 uker før du har noe stabil filterbakterie, men noe fisk kan du jo ha. Bare du er nøye med vannverdier osv.. Og evnt skifter litt vann i ny og ne, hvertfall i starten!


Det tar lenger tid enn 3 uker i et helt nystartet akvarie å få en fungerende filterbakteriekultur... Minst 4 til 5 uker, og stabil er den ikke før det er gått flere måneder.
Men siden Therese har akvarier fra før, kan hun jo tjuvstarte (kickstarte) det nye filteret i 60 literen ved å stjele litt filtergørr fra de andre akvariefilterne sine og dermed få i gang det nye fortere. Da "podes" det nye filterets svamper med en bakteriekultur med det samme, og dermed trenger de bare å multiplisere seg noe først før de funker.
Hmm, jeg er dårlig å skrive, jeg ;p

60literen fikk jeg fra en snill gammeltante, med fisk og alt. ikke i tipp topp stand, med ganske brukbart. Det kom rett fra stua hennes, det meste var fremdeles vått nåt jeg fikk det :p

Værtfall. det er 3 skalarer i dette akvariet, 3 kobbertetra, en algespiser og jeg flyttet de 3 skjørtetetraene til dette karet, på anbefaling fra en her inne, da jeg vil ha yngel på guppyene som går i 38literen. Jeg vil ha noen fargerike fisk i 60literen.. noen råd om hvilke fisk som går sammen med de som er der fra før av?

Hehe, bikkja var skeptisk til disse svømmende skapningene i begynnelsen, gikk stoooore sirkler rundt karet.

i 38 literen har jeg funnet ut at jeg skal ha bare søte små fisk og snegler

Jeg venter også på flyteplanter fra sørlandet, og har fryyyktelig lyst til å kjøpe posthorn og eplesnegler, samt noen kirsebærreker. men jeg tror det er for kaldt å sende?
hvist det blir litt varmere kune du fåt noen posthorn sneiler(1-2cm)
men det koster jo litt og sende da
Åå, så flott! Betaler selvfølgeli porto!


Idag kjøpte jeg 3 røde gullfisk å putta oppi 60literen, og 3 platy og en vanlig algespiser å putta oppi 38literen. Ble veldig fint!
Argh, okei. jeg er flink å blogge på mine blogger, men akvarietråden kommer i glemmeboka.

Siden sist er skalarene gitt bort(selvfølgelig), to til et 400literskar, og en til et 350literskar Der trives de nok. Jeg har tatt ned 38literen, og opp en 250liter. Pumpa ble startet i går, å jeg skviste filtergørr fra 60literen oppi det filteret, så nå står det bare å godgjør seg litt.

Idag fikk jeg noen flotte algekuler og 30 sandsnegler som skal hjelpe meg med sanda i 250literen. 250literen skal brukes til et lekspar av paletter, samt en liten gruppe coryer (om jeg har plass, og om de går sammen med palettene; tips anyone?) på 10-11stk som kan tussle rundt i sanda.

Endlersguppyene er endelig begynt å få farge, og jeg er vært heldig, det ser ut til å være 4 hanner og 9 hunner blant de :p funker fett med tanke på Endlersoppdrett i 60literen, som skal tømmes for halvparten av fisken som er der.

Legger ved bilder av Krystallrekene mine, og en endlershunn
Woho, jeg er tilbake, med litt mere vett i knollen, og ett år eldre (noen som vet åssn skifte tittel på tråden?)

De tre karene som er oppe å går nå, er en 38liter, en 60liter og en 250liter.

i 38literen går Kampfisken min, Gimli. Gimli er etterkommeren til Aragorn, som døde for to måneder siden etter hard kamp mot finneråte. Gimli svømmer alle veier, og ser ut til å trives etter jeg skifta fra stugg sort og rød grus til Sand. Jeg har 3 mangrover oppi, som har begynt å sette skudd og røtter.

I 60literen spyr endlersene ut yngel for alle penga. håper å få solgt unna disse til sommeren, å få inn en ny art. Sommeren er den eneste gangen jeg kan bytte ut arter, er avhengig av å få tilsendt sørifra, pga det elendige utvalget som er her. Kirsebærrekene går også i dette karet. Søte vesner.

I 250literen går det tre scalarer, og en gullfisk som jeg sliter med å få vekk. Var akkurat kvitt de 3 gullfiskene jeg var så dum å kjøpte for ett halvt års tid siden, også får jeg denne i gave. Argh. man gir da ikke fisk i gave til noen uten å ha klarert med personen først! ellers får det to ancistruser der, som jeg oppdaget yngel fra her om dagen! bare to, men likefult spennende!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap