Rengjøring

Inaktiv bruker
I dag tok jeg et vannbytte, første gang jeg gjør dette alene. Jeg brukte også en sånn "bunnsuger". Det jeg lurer på er hvor ofte jeg burde bruke den? Ved hvert vannbytte, eller er det unødvendig å bruke den så ofte?
Jeg bruker den aldri, men det er vel litt smaken som baken

Jeg har en slange som jeg bruker å tappe vannet ut av karet med. Ser jeg noe løst rusk på bunn, fører jeg bare slangetuten ned mot bunnen slik at det løse blir sugd ut sammen med vannet, og det er alt jeg gjør.

Vil du bruke selve slamsugeren er det selvsagt helt greit. Hvor ofte kommer helt an på. Ser bunnen helt fin ut, er det ikke nødvendig, men ligger det mye rusk der som du ikke liker å se på, bruker du den og suger det ut. Ingen fast regel på akkurat det der.

30% vannbytte en gang i uka er en grei tommelfingerregel forresten
Inaktiv bruker
ok, takk Jeg tok også opp alt av planter og div steiner og huler, men det er det vel ikke noe som må gjøres så ofte? Det ble virvlet opp veldig mye brunt "støv" av det, som nå har lagt seg på planter og bunn, så det ser verre ut enn før jeg tok rengjøringen. Er det vanlig?
Det gjør jeg aldri.

Vi liker nok at huset vårt er skinnende rent, men det skal ikke et akvarium være Et akvarium er et lite, lukket økosystem, og litt rusk og "Guffe" hører med og sørger for god balanse i karet. For grundig rengjøring kan faktisk gjøre mye mer ugang enn nytte i et akvarium.

Stort sett, under normale omstendigheter, skal det holde å bytte 30% av vannet en gang i uka, og kanskje ta en liten dott med filtervatt og tørke over frontglasset på innsiden for å få vekk slike grønne små algeprikker som kommer. Filteret renses så sjeldent som mulig - kun når gjennomstrømningen er merkbart dårligere. Og da renses filteret bare helt forsiktig i en bøtte akvarievann. Det skal ikke bli helt rent, da er alle de gode bakteriene borte også.

Utover dette, skal det ikke være nødvendig med noe mer
at vannet blir litt grumsete under en rengjøring er ikke unormalt.
men jeg ville ikke røsket løs plantene, de burde jo bare vokse fine røtter i sanden.
Inaktiv bruker
Ok, skjønner. Takk for all god hjelp=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap