Baby snegler???

Kjøpte nettopp 5 eplesnegler for 1 uke siden.
Å nå har jeg oppdaget en liten snegle som kryper seg bortover glasset.

Formerer sneglene seg såå raskt???
Har sett litt på youtube på eplesnegler "apple snails?", og da fant jeg ut at det var store sekker med egg som skulle nok være lenger enn 1 uke for å klekke snegler..

Kan det ha vært en av de store sneglene jeg har fått med meg som har hatt den lille med seg?

Har ikke fått noe spesielt nytt i akvariet utenom sneglene i den siste måneden.

Mvh Sindre


kunne du tatt å lagdt inn nokon bilder?
Det kan jeg.. blir ikke så tydelig men... er et bilde ivertfall.. hehe


må først finne den igjen :P
Det kan jo være det bare er vanlige, små snegler som kom med plantene?
plantene jeg har i karet er planter fra en vanlig plantebutikk, "dem sa det gikk ann å ha dem i akvarier"


+ det er flere måneder nå siden jeg fikk plantene i akvariet.





(Har enda ikke funnet igjen sneglen:P)
Hvis jeg ikke tar feil, var det meg du kjøpte sneglene av, så hvis du har sett en pitteliten snegle på glasset, er det store muligheter for at du har fått med en ekstra liten eplesneglebeibi Det klekkes stadig eplesnegler hos meg, og de kan gjerne sitte på skallet til en annen snegle uten at jeg har sett det. De er veldig små i det de forlater klasen, ca en mm bare.

Sneglene jeg sendte deg, var vel ca 1-1,5 cm, så de er nok litt i minste laget til å formere seg enda. Og du har helt rett i at du da ville sett en stor "mini-mais-kolbe" over vannflaten først, og i at det tar en stund før de klekker. Jeg mistenker at det er en liten nyfødt "stakkar" som har hengt seg med på skallet til en av storebrødrene sine. Er nok ikke så lett å finne den igjen før den blir litt større, eller sitter på glasset igjen...
aha
Så gøy da :P tar det lang tid før den blir sånn sirka på størrelsen av dem jeg har nå?


Det kommer nok an på hvor mye mat den får...de vokser i takt med tilgang på mat. De eplesneglebeibisene som går i min 63-liter, som jeg bruker som oppforingskar for malleyngel for øyeblikket, vokser ganske mye fortere enn de som går i de andre karene.

Når det er sagt, er ikke min anbefaling å fore masse! Når den har klart seg så langt, klarer den seg nok ganske sikkert med eller uten mye mat, og det å fore mye, krever jo straks litt mer arbeid.. Jeg bytter vann ganske ofte, gjerne daglig, i mitt oppforingskar, for å være på den sikre siden.

Ser du den på glasset igjen, kan du studere den og se om den ser ut som en miniatyr av de andre, hva gjelder farge og fasong. Fra det karet jeg plukket eplesneglene dine, har jeg nemlig også noen sebraeplesnegler som også har klekket egg... De er som eplesnegler flest, men har en annen farge og litt annet mønster,(må ikke forveksles med sebrasnegle, som legger egg i ferskvann men trenger brakkvann for å klekkes) og legger eggene sine under vann i klaser istedenfor for over. Jeg synes de er veldig lekre...og kanskje har du fått med deg en slik også...?

Spennende

Hadde vært stilig med en annen type snegle også :P


Takk for alle svarene


"er det noen sjangs for at noen av fiskene mine kan spise den lille kisen?"
Har:
Platy
Pansermalle
Ancistrus
Tetra
Sommerfugl ciklide
i akvariet..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap