Mulig sykdom

æ har 4 venustetra i et 60 liters kar , å 2 av de begynner å bli bleike .. er di syke ? hva kan man gjøre for å berge de , eller må man hyve planter sand å allt ?
Det kan tyde på at noe ikke stemmer, ja. Men det er nok litt tidlig å begynne noen gjettelek på hva det kan være som forårsaker blekheten. Det er umulig å stille noen diagnose på så tynt grunnlag, og uten bilder.

Du må nesten bare se det an. Se spesielt etter om de begynner å ese ut og få oppblåst buk. Det kan tyde på bukvannssott. Søk på ordet her på forumet for å finne ut mer.

NB! Jeg sier IKKE at det er dette dine lider av, og om de er syke i det hele tatt vet jo ingen andre enn du. Men det er en ting å holde øye etter.
Har mistet et par tetraer selv av bukvannssott, og de blir alltid bleke først (mister fargen, slutter å spise, og ser ut til å sture utenfor stimen).
Etter en stund på kvelden så så jeg noe snedig, vi har 2 hunner å 2 hanner i karet alene. relativt nytt kar så de er dær for å bygge opp litt bakterie kultur eller hva han sa på dyrebutikken . de svømmte rundt en av noen planter vi har i det karet, men de ble bleike alle sammen .Hvis vi tok ut hannen så ble han til vanlig farge igjen . så jeg hev en mosedott over område hvor de svømte , nå driver de å snoker rundt omkring plantene . Det så ut som om de spiste noe som lå på bakken, noe som lignet luftbobbler.

Er det noen som har sett noe lignende eller som har erfaring med disse fiskene .. slenger opp et bilde som viser fisken, som vi ble fortalt var venusfisk..

som dere ser har de en stor mage.. kan dette være et parringritual som vi nettop har sett ? er det sykdom i det heletatt? fiskene svømmer som de skulle vert på speed..
Du bør vente i 4-5 uker etter at filteret er startet før du har oppi fisk. I mellomtiden kan du "mate" filterbakteriene med fiskefor.

Det kan hende du har en nitrittforgiftning, og at det er det som gjør fiskene dårlige. Er det lenge siden du satte opp akvariet?
Har du dråpetester så du får sjekka nitrittnivået?

Hvis du får utslag på nitritt må du bytte vann hver dag slik at ikke fiskene dine risikerer å dø. Jeg anbefaler 1/6 del morgen og kveld.
Til trådstarter: Sålenge du bytter vann hyppig, gjerne 2 ganger om dagen - så fjerner du nitritten og fisken(e) vil normalt overleve helt fint
Disse signaturene er da bare et standpunkt. Et standpunkt som sier at en bør la innkjøringen gå sin gang uten fisk, for vi kan vel alle enes om at nitritt faktisk dreper, og at det mest sannsynlig er svært ubehagelig for en fisk å gjennomgå.

For min del er signaturen en del av det å opplyse nye akvarister om innkjøring av akvarium og hvilke konsekvenser nitritt (og ammoniakk) har på fisk. Og jeg synes selv at jeg følger opp signaturen med å - på en skikkelig måte - forklare nybegynnere om innkjøring av akvarium, og hva de skal gjøre for å unngå fiskedød pga nitritt.

At folk setter inn fisk tidligere har da ingenting med saken å gjøre. Poenget er opplysning, og det er faktisk ikke greit å oppfordre folk til å sette inn fisk fra dag 1.

Mange gjør det likevel og for noen går det bra. Andre opplever massedød og kan i verste fall miste lysten på denne flotte hobbyen.

Jeg synes vel kanskje det er litt dumt å bli for "ivrig" i diskusjoner på nett. Og missforståelser kan fort oppstå.

Men jeg kan vel forstå at enkelte oppfatter FAMBAI for "eliteklubb". Jeg har ikke sansen for den propagandaen som er kjørt for innkjøring av filtre uten fisk.. Det er sikkert godt ment, men i praksis er det jo tull.

Det er mye bedre med litt sunn fornuft enn bombastiske regler. Jeg personlig ville rådet en fersk akvarist til å få tak i en bakteriekultur fra et akvarie som funker bra, sette inn noen få fisker etter en ukes tid, og bytte ut mye vann i starten. Hvis du ber en fersk akvarist vente i 6 uker, og samtidig forklare hvor lite/mye han skal "fôre" filtret sitt disse ukene, ja da tror jeg sjansen er stor for at vedkommende hopper over denne hobbyen.

Som jeg har påpekt i noen andre tråder her så tror jeg ikke det vil gå så mye bedre med den 6 ukerskuren enn andre.. Et eller to vellykkede forsøk beviser liksom ikke så mye.
Jeg er stor tilhenger av sunn fornuft fremfor bombastiske regler, men skal noen kunne anvende sunn fornuft er de faktisk avhengige av en grunnleggende forståelse først. Frem til den forståelsen er på plass, er det tryggere med "bombastiske regler" enn sunn fornuft. Det er min mening i hvert fall.
Dette er ren pedagogikk også - bombastisk og "slik er det" først, så kan nyansene komme etter hvert.

Jeg tør også på stå at det er langt flere som har mistet lysten på denne hobbyen pga stadige sykdomsutbrudd og dødsfall, enn pga å måtte vente i 4 uker mens en koser seg med innredning og beplantning.

Igjen er jeg tilbake til at javel - greit nok, få venter i 4 uker. Men da har de hvert fall fått informasjon og hjelp slik at de står klare til å redusere plagene ved nitritt, fremfor å se fisk etter fisk bukke under uten å skjønne bæret (for dyrebutikken sendte jo med et vidundermiddel som bare gjør at de må bytte vann to ganger i året, så vannbytte er det siste de tenker på...!)

Som sagt - FAMBAI er en av mange måter å formidle et budskap på. En kan være enig eller uenig i metode, målet regner jeg med alle er enige i.

Forresten.. dette er vel langt unna trådens tema og trådstarters intensjon, så denne diskusjonen bør vel enten stanse, eller flyttes til egen tråd i egnet underforum.
Beklager til trådstarter at tråden skled ut.
I det amerikanske forumet jeg er medlem av er det minst 2/3 av nye akvarister som kjører inn karet med ammoniakk før de setter i fisk. Vet ikke hva det er med nordmenn som gjør at så få gidder å kjøre inn kar på forhånd, men at folk ikke gidder betyr jo ikke at man skal slutte å oppfordre dem til det?

Eller mener du at vi skal godkjenne det fordi 'alle' gjør det og bare slutte å bry oss?

Jeg startet også et kar med fisk, og det gikk ikke bra, med både nitrittforgiftning og hvitprikkutbrudd som gjorde at jeg mistet 5-6 fisker på en uke eller noe slikt.

Kjempefint at det gikk bra med dine fisker, men at det går bra innimellom betyr vel ikke at man skal anbefale det til alle?
Ja jeg er enig med deg at mange slutter pga dødsfall hos fiskene i startfasen. Problemet er jo bare at noen av FAMBAI sine "medlemmer" har vært litt raske til å komme med bombastiske utfall.

Kom med dokumenterte fakta på at dette er den eneste riktige måten å starte et akvarie på, så skal jeg bøye meg i støvet
Det finnes mange gode måter å starte et akvarie på, og det burde dere ha en litt mer ydmyk holdning til.
Det ville ikke forundre meg om at det en stund kommer en pose med tørket bakteriekultur og en liten flaske med nitrogenbasert næring for å starte et akvarie på en uke eller noe.. Da snakker vi Bakteriekulturen finnes allerde, da trenger vi bare en kjemiker som forsker litt på næring til bakteriene og en passende oppstartsprosedyre.
Mvjnz
I det amerikanske forumet jeg er medlem av er det minst 2/3 av nye akvarister som kjører inn karet med ammoniakk før de setter i fisk.


Det at ikke norske akvarister gjør dette, er vel fordi det ikke har vært noen god informasjon om hvordan dette gjøres, men dette har jeg tro på Mvjnz.. Mye bedre enn den bakteriesuppa man risikerer med å fore et fisketomt akvarie med fiskefor..
Hvis du har en link med doseringer og tider så sleng det ut..
Hvis du har en link med doseringer og tider så sleng det ut..


Mener man skal ha sikte på å ha en ammoniakkutslag på 5 ppm, og når ammoniakkninvået går ned fyller man på hver dag slik at man alltid har utslag på 5 ppm.
mrcable
vi har 2 hunner å 2 hanner i karet alene. relativt nytt kar så de er dær for å bygge opp litt bakterie kultur eller hva han sa på dyrebutikken . de svømmte rundt en av noen planter vi har i det karet, men de ble bleike alle sammen .Hvis vi tok ut hannen så ble han til vanlig farge igjen .


Det er synd at butikken ikke forklarte deg litt mer rundt dette samtidig som de anbefalte deg å bruke innkjøringsfisk.... Sa de noe om at fiskene du kjøpte for å hjelpe på bakteriekulturen stod i stor fare for å dø underveis?
Nei, jeg tipper at de holdt munn om den biten.

Dine fisker svømmer nå nemlig rundt i noe som sannsynligvis er giftig vann, enten ammoniakk eller nitritt. Dette er sannsynligvis forklaringen på blekheten deres. Jeg var ikke klar over at akvariet ditt var så nytt da jeg svarte først i tråden, men ser jo det nå etter at du har gitt litt mer bakgrunnsinformasjon at det sannsynligvis er forgiftning som er årsaken.
Ammoniakk og nitritt oppstår i alle nystartede akvarier, og det er et ledd i prosessen et biologisk filter må igjennom. Dette tar et visst antall uker og kalles innkjøringsperioden. Du fikk et råd på butikken som ikke var hele historien, men gjort er gjort, og nå må du bare skifte vann. Ellers dør fiskene sannsynligvis av forgiftning.
Skift minst 30% av vannet hver dag. Og kjøp deg tre ting:
en dråpetest for måling av nitritt
en dråpetest for måling av ammoniakk
en dråpetest for måling av ph

Dette er noe alle akvarister trenger å ha.

Mens du likevel er ute, kjøp med deg et par rene og nye 10-liters bøtter hjem. Du vil trenge å ha egne bøtter til akvariebruk, for husets rengjøringsbøtte er ikke sunn å ha til fiskevann. Rester og spor av rengjøringsmidler er ren gift for fisk. Skriv gjerne utenpå bøttene med sprit-tusj; "Kun til akvariebruk". Om husets rengjøringsbøtte er rød, så kjøper du f.eks. hvite (annen farge for å unngå forvekslinger).

Når du har gjort dette, kommet hjem og lest bruksanvisningen på testene, kan du godt skrive inn her om du trenger hjelp til å få utført dem. Men det er veldig enkelt Ta oppmålt mengde akvarievann i måleglasset, og drypp det angitte antall reagens-dråper i osv.

Hvilken dato startet du opp akvariet? Altså hvor lenge siden er det? Dersom du opplyser om det, kan vi kanskje finne ut hvor mange uker det er igjen av innkjøringsperioden. Det pleier å ta i overkant av en kalendermåned før en bakteriekultur er etablert i filteret, og nitritten blir borte.


Det er fullt av dyktige akvarister her på forumet, og en "intern diskusjon" som dette ovenfor var jo litt synd du skulle dumpe borti med en gang du kom hit Men sånn er det i blant, det ordner seg alltid og vi er like blide alle sammen
Er dette en ide
Vil det hjelpe innkjørings prossessen å ta litt av vannet i 180 liters akvariet mitt ? .. det har vert oppegående i flere måneder nå ?
Det er ikke så mye gode bakterier i vannet, men om du stanser filteret i 180 literen, og skviser en del av den brune gugga i det filteret over i det nye filteret - da blir det bra

Det er i den brune "gugga" at de gode bakteriene bor, og ved å flytte gugge fra det gamle og inn i det nye filteret, får det nye filteret en bakteriekultur med en gang

Dette forutsetter selvsagt at du ikke nylig har renset filteret i 180 literen for godt
Det er mye mulig eg har misforstått hva FAMBAI står for, Elin. Eg leser ordforklaringen rett ut.

Men poenget er at eg er grunnleggende uenig i fiskeløs innkjøring, spesielt når det gjelder å tro dette blir gjennomført av ferske akvarister.

Hvorfor skal man egentlig gjøre det? Når man etter 6 uker begynner å tilsette fisker må man likevel være meget nøye med å måle nitrittnivået fremover. Hvorfor ikke starte forsiktig med enkelte fisker allerede fra dag 1, og også da selvfølgelig måle nitrittnivået nøye (ser bort i fra tilgjengelig filtergugge)?
Hva er poenget med å vente de 6 ukene?
Hvordan vet man dessuten at man får de rette bakteriene ved fiskeløs innkjøring?
Det viktigste er ikke å finne ut hvem som har rett, men hva som er rett

- Thomas Huxley






Tilbake til tema!
Til tema
Vell da har jeg spurta å brukt like mye cash på test utstyr som ene 60 litern kosta . har foretatt en nitrit måling å den kommer ut på 0 mg skal teste smoniak å ph
Flott Bare å spørre hvis det er noe du ikke får til med testene.

PS! Hadde du et akvarium fra før som har vært i drift en stund?
Da kan du jo kickstarte det nye filteret ditt, og dermed hoppe over hele den lange og giftige innkjøringsperioden. Rett og slett "bade" det nye filterets svamper i brun gørr fra det gamle (i en bøtte), og så starte det igjen i akvariet. Litt gufs kommer vel ut, men da er i det minste bakteriene som renser vannet for nitritt på plass i svampen
Fiskeløs innkjøring fungerer, så lenge det blir tilsatt noe i vannet som er biologisk nedbrytbart (f.eks fiskemat).

Dessuten, om jeg skal dra den helt ut, betyr ikke nødvendigvis FAMBAI at det ikke skal settes inn fisk før etter 4 uker.

FAMBAI står jo for "(...) mot bruk av innkjøringsfisk". Jeg vet ikke hva du legger i begrepet "innkjøringsfisk", men for meg er det fisk som blir brukt ene og alene for å kjøre inn et filter (noe helt annet enn at en uvitende setter inn fisk for tidlig).
Og oppblomstring av nitritt er nødvendig for innkjøring av filter. Ergo utsettes fisken for nitritt. Det er da helt unødvendig å utsette den for nitritt, så lenge det er mulig å fremprovosere den nødvendige nitrittoppblomstringen uten fisk! Enten ved fiskemat eller ammoniakktilsetning.

Og skulle en ny akvarist ha puttet fisk i karet på dag 1, gjelder det å opplyse om nødvendigheten av en dråpetest, og belage seg på hyppige vannbytter, slik at innkjøringen forløper mest mulig smertefritt for både akvarist og fisk.

At faktum viser at de aller fleste setter inn fisk på dag 1, forandrer jo ingen verdens ting. Det viser jo bare at det er behov for å gi nye akvarister andre valgmuligheter - andre måter å oppnå samme resultat på, uten å måtte risikere død og elendighet. - færrest mulig døde fisk, og minst mulig problemer for en ny akvarist. Vi vil jo gjerne at enda flere skal begynne med denne hobbyen!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap