Parasitt på corydoras?
Hei alle sammen.
Har et problem og håper å få tips om hva jeg skal gjøre.
På en av metallpansermalle yngelet mitt har det dukket opp noen hvite prikker som stikker ut av huden. Jeg har prøvd med både esha exit, og exit og 2000 i kombinasjon. Det har bedret seg en stund, men så har det kommet tilbake. Det har ikke smittet over på noen av de andre.
Jeg legger ved de beste bildene jeg har, og håper at noen kan rettlede meg i forhold til hva det er, og hvordan jeg kan behandle det.
Takknemlig for svar.
Har et problem og håper å få tips om hva jeg skal gjøre.
På en av metallpansermalle yngelet mitt har det dukket opp noen hvite prikker som stikker ut av huden. Jeg har prøvd med både esha exit, og exit og 2000 i kombinasjon. Det har bedret seg en stund, men så har det kommet tilbake. Det har ikke smittet over på noen av de andre.
Jeg legger ved de beste bildene jeg har, og håper at noen kan rettlede meg i forhold til hva det er, og hvordan jeg kan behandle det.
Takknemlig for svar.
Postet 14.04.09 kl 20:43
Postet 14.04.09 kl 22:16
Stakkar fisk
Den såg ikke mye godt ut.
-Hvor lenge er det siden du oppdaget disse hvite flekkene?
-Startet du medisineringen med en gang?
-Ser det ut som det hemmer fisken? Tenker på få.eks problemer med å svømme eller unormalt slapp...
-Har du studert de andre fiskene godt?
Vanskelig å si hva det kan være... Esha skal jo være effektiv og god. Det første som slo meg var prikkesyken. Men etter nærmere titt så det ikke ut som det heller. Prikkene var liksom for store til at det kunne vert prikkesyken.
Har du prøvd en liten varmekur?
Den såg ikke mye godt ut.
-Hvor lenge er det siden du oppdaget disse hvite flekkene?
-Startet du medisineringen med en gang?
-Ser det ut som det hemmer fisken? Tenker på få.eks problemer med å svømme eller unormalt slapp...
-Har du studert de andre fiskene godt?
Vanskelig å si hva det kan være... Esha skal jo være effektiv og god. Det første som slo meg var prikkesyken. Men etter nærmere titt så det ikke ut som det heller. Prikkene var liksom for store til at det kunne vert prikkesyken.
Har du prøvd en liten varmekur?
Postet 14.04.09 kl 23:45
Fisken MagnusHar du prøvd en liten varmekur?
Varmekur må bare brukes mot prikkesyke og fløyelsyke! En del andre sykdommer kan eskalere om temperaturen heves så det er absolutt ikke noe godt råd når man ikke vet hva dette er. Prikkesyke er det ihvertfall ikke.
Du kan eventuelt se gjennom bildene her og her. Ektoparasitter, glossatella eller noe slags virus er foreløpig min gjetning ut fra bildene i linkene.
Postet 15.04.09 kl 16:43
Har du prøvd med Ektozon? ( noe saltlignende stoff). På pakken jeg har,står det: Ektozon, Medication for the Prevention of Fungi and Parasites. Jeg har brukt den,da mine fisker fikk noe hvitaktig belegg,det forsvant faktisk, men om det var den som fikk det bort,er jeg ikke sikker på. De har uansett ikke fått det tilbake. Det står iallefall at den brukes som forebyggende-og behandling av "svampsjukdommar"(svensk,selvfølgelig).Tydeligvis umulig å få en norsk bruksannvisning
Postet 15.04.09 kl 16:49
Hei
Fikk noe lignende med hvite utstikkende prikker over hele kroppen på mine pandacorydoras også rett etter at jeg hadde kjøpt dem inn (da var de relativt små).
Satt dem inn i en ca. 10 liters bøtte med varmekolbe og behandlet med medisin mot prikkesyke.
Viste ikke helt hvordan det ville gå, men alle overlevde heldigvis. Fikk ikke noen flere utslag siden.
Fikk noe lignende med hvite utstikkende prikker over hele kroppen på mine pandacorydoras også rett etter at jeg hadde kjøpt dem inn (da var de relativt små).
Satt dem inn i en ca. 10 liters bøtte med varmekolbe og behandlet med medisin mot prikkesyke.
Viste ikke helt hvordan det ville gå, men alle overlevde heldigvis. Fikk ikke noen flere utslag siden.
Postet 15.04.09 kl 16:57
Endret: 15.04.09 kl 16:58
Postet 15.04.09 kl 17:03
Hei igjen, og takk for svar alle sammen.
Ble svært hektisk med jobbing noen dager, så jeg har ikke vært på nettet.
Jeg avsluttet en ny kur med exit/2000 - ser så langt ut til at det er borte igjen. Men jeg er ikke trygg, den ble borte for en stund forrige gang også.
Men jeg kan fylle på med litt informasjon om hvordan fisken oppførte seg. Den spiste normalt, og så ikke ut til å ha problemer med pusten. Det var ingen tegn til kløe, men var mindre aktiv. Den lå mer rolig en de andre. Det rare er at det ikke spredde seg til noen av de andre, de var helt prikkefrie.
Skal holde saltposen klar i tilfelle det dukker opp igjen. Fikk vondt av å se på den lille stakkaren. Takk for råd alle sammen!
Ble svært hektisk med jobbing noen dager, så jeg har ikke vært på nettet.
Jeg avsluttet en ny kur med exit/2000 - ser så langt ut til at det er borte igjen. Men jeg er ikke trygg, den ble borte for en stund forrige gang også.
Men jeg kan fylle på med litt informasjon om hvordan fisken oppførte seg. Den spiste normalt, og så ikke ut til å ha problemer med pusten. Det var ingen tegn til kløe, men var mindre aktiv. Den lå mer rolig en de andre. Det rare er at det ikke spredde seg til noen av de andre, de var helt prikkefrie.
Skal holde saltposen klar i tilfelle det dukker opp igjen. Fikk vondt av å se på den lille stakkaren. Takk for råd alle sammen!
Postet 17.04.09 kl 21:25