Snegle i bolle m/yngel?

Hei. Leste i en annen tråd om mating av yngel, hvor det ble anbefalt snegle for å holde skitt unna.
Da skimtet jeg et håp; funker det i en bolle med yngel?
Utsetter og utsetter rengjøring av bollen, da jeg er redd det gjør ting værre for yngelen? Var så dum? og hadde litt grus i bunnen,men har to planter også som de spiser av, i tillegg til at jeg forer.( det er 7 yngler i forskjellige størrelser)
Så nå ser jeg at det har blitt en del skitt/for-rester nedi bunnen. Ynglene har vært der i over 2mnd.,virker friske og jeg har enda ikke tilsatt noe,annet enn å skifte vann hver dag( 1/2l. to ganger pr.dag)
Du kan jo eventuelt putte oppi et par pestsnegler. Større snegler vil vel produsere litt avfall de også så da er du jo vitsen borte.

Om du har grus i bunnen så kan en del av grusen faktisk fungere som grobunn for bakterier som vi vanligvis omtaler som filterbakterier. Disse hjelper til å omdanne de forholdsvis giftige avfallstoffene ammoniakk/ammonium og nitritt til mer ufarlige nitrat. Du bør derfor ikke rengjøre grusen for godt slik at disse bakteriene forsvinner.

Hva med å bruke en tynn slange, type luftslange, når du skifter vann og suge ut synlig skitt på bunnen ved hjelp av hevertmetoden? Denne slangen er jo så tynn at du har god kontroll. Jeg ville kanskje ha byttet enda mer vann også, men det er jo mulig bakteriene i grusen faktisk gjør at det holder med den mengden du bytter. Om du har dråpetester for nitritt og nitrat så er det kanskje ikke så dumt å sjekke verdiene i bollen innimellom slik at du ser om du bør bytte mer vann. Selv om nitrat ikke er fullt så giftig så kan høye verdier føre til at yngelen ikke vokser som den skal.
takk for svar
Skal spekulere litt på hvordan jeg skal gripe dette an- den minste yngelen er jo så liten,at jeg nesten ikke ser den:0 Den dukket forresten plutselig bare opp,etter at bollen m/ 2 planter hadde stått i ca.14 dager?????
vet ennå ikke hva slags fisk det er. ( mulig et egg som har vært i en av plantene). Den svømmer så merkelig,litt rykkvis.
Kunne tenkt meg å flyttet dem i mitt mini-akvarie,på 20l., men der bor nå en svær kinesisk algespiser som vi måtte flytte fra et annet akvarie,da han gikk løs på alt og alle. Må vel kjøpe enda et akvarie,da
God unnskyldning for å skaffe seg et nytt kar ja

Mysterieyngel er forresten alltid spennende!
Hi,hi, ja,du skjønte den- men til min manns store fortvilelse.
Skal innformere videre om den "mystiske" fisken, for jeg er så spent på HVA slags fisk det er Gleder meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap