Otto
Postet 14.04.09 kl 22:46
Postet 14.04.09 kl 22:54
Postet 14.04.09 kl 22:58
Postet 15.04.09 kl 07:19
Postet 15.04.09 kl 08:51
Postet 15.04.09 kl 15:44
Postet 26.04.09 kl 18:21
Postet 26.04.09 kl 18:59
Endret: 26.04.09 kl 19:01
Alle kjønnsmodne hunnfisk utvikler egg i buken. Sånn er naturen.
At de bærer på egg, betyr ikke at de noengang kommer til å legge dem! De kan fint bli værende der resten av fiskens liv.
For at det skal bli noe av egg, må hunnfisk og hannfisk leke sammen (pare seg) og hannen befrukter eggene etter at de har forlatt hunnens buk. Befruktningen hos eggleggere skjer altså utenfor kroppen.
Det blir som å si at jeg "skal ha barn" hele livet, bare fordi jeg er kvinne og har egg i eggstokkene mine over livmoren. De er der bare, uten at noe skjer. De er jo ikke befruktet der de sitter! Jeg er født med disse eggene, men de er ikke modne før jeg kommer i puberteten og blir kjønnsmoden.
Sånn er det med eggleggende fisk også. De utvikler modne egg i buken i en viss alder.
Det som er vanskelig på noen arter, er å få dem til å ville "bruke" eggene sine til noe fornuftig Det vil si: få dem i gang med lek og egglegging. Det er vrient på Otocinclus.
At hunnfisk utvikler egg i buken er helt vanlig, og ikke noe å lage oppstyr om
At de bærer på egg, betyr ikke at de noengang kommer til å legge dem! De kan fint bli værende der resten av fiskens liv.
For at det skal bli noe av egg, må hunnfisk og hannfisk leke sammen (pare seg) og hannen befrukter eggene etter at de har forlatt hunnens buk. Befruktningen hos eggleggere skjer altså utenfor kroppen.
Det blir som å si at jeg "skal ha barn" hele livet, bare fordi jeg er kvinne og har egg i eggstokkene mine over livmoren. De er der bare, uten at noe skjer. De er jo ikke befruktet der de sitter! Jeg er født med disse eggene, men de er ikke modne før jeg kommer i puberteten og blir kjønnsmoden.
Sånn er det med eggleggende fisk også. De utvikler modne egg i buken i en viss alder.
Det som er vanskelig på noen arter, er å få dem til å ville "bruke" eggene sine til noe fornuftig Det vil si: få dem i gang med lek og egglegging. Det er vrient på Otocinclus.
At hunnfisk utvikler egg i buken er helt vanlig, og ikke noe å lage oppstyr om
Postet 26.04.09 kl 19:07
Endret: 26.04.09 kl 19:08
Sort_neontetraTok dette bildet av min Otto fisk nettopp, skal den ha unger? Legger de egg eller føder de levende unger?
Hei!
Ville bare fortelle at jeg har to hunn-otto'er, og disse kan man tydelig se oransje/gule egg i buken, og de er veldig tykke også og de er fullt utvokste. Så det er ikke sikkert at det er egg i buken på din, siden fargen er helt annerledes enn på mine.
Postet 29.04.09 kl 18:38
Endret: 29.04.09 kl 18:43