Nyoppstartet kar og nitritt

Er nok på vei til en nitritt-topp i det nyoppstartete karet mitt. Et kjapt spørsmål i forbindelse med dette: Skal ta X antall vannbytter eller skal jeg bare vente til nitritt-nivået går ned av seg selv? Hmmmm...? Noen gode råd?
Jeg har på mine bytte 20% vann hver dag til vannnverdiene er ok ...
jeg pleier også og "låne" litt bakterie fra pumpen i en annet kar, da tar det mye kortere tid.
Har du ikke fisk i så er det bare å lene seg tilbake og vente. Er det fisk i så må du belage deg på 30% vannbytter en til to ganger om dagen til nitritten er borte for at fiskene skal overleve.
Takk for kjappe svar - suverent!!! Ingen fisk i dette karet enda, så da bare inntar jeg hvileposisjon så lenge
Jepp, da er det bare å la pulsen synke og nyte tilværelsen

Du bør forresten tilføre litt avfall for at filteret skal få nok bakteriemasse til å takle fisker når den tid kommer, men det vet du kanskje. Ta også et vannbytte eller to i dagene like før de første fiskene skal flytte inn og start med noen få til å begynne med. Du bør likevel teste nitritt den første tiden med fisk i karet, men som oftest så går dette helt fint.

Som Robin er inne på så kan prosessen speedes opp om man kickstarter filteret med litt slam fra et godt innkjørt filter, men det fungerer uten også selv om det tar litt lenger tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap