Akvariepynt fra sjøen? farlig m skarpe kanter?

Jeg har plukket med meg fine blåskjell og div andre skjell som jeg har skyllet godt og kokt og lagt i det nystartede akvariet mitt. Vet ikke hvilke fisk jeg skal ha ennå, bare ansistrus som jeg er sikker på..
Har dette noe å si for vannverdier?
Kan fiskene skjære seg på blåskjell med skarpe kanter?
Ja, skjell påvirker vannverdier. Ikke lurt å ha for mange i et kar. Da vil vannet bli for surt for fiskene. Skjell er jo kalk vet du. Det påvirker ph'en og kh'en, så du skal være forsiktig med å ha skjell i akvarier.

Det er ikke lurt å ha skarpe ting i akvariet. Klarer du å pusse/ file skjellene litt slik at det ikke blir skarpe kanter?

Skjell er ikke det smarteste å ha i karet med fisk, fisk liker ikke surt vann. Men skjell er fint å ha i sneglekar. Sneglene trenger kalk for å bygge huset sitt fint, og høy ph. Så skjellet er med på å få høy ph og kalk i vannet
Det er ikke helt korrekt, for å få det surt må pH bli lav (under 7). Siden skjell øker pH så vil det kunne bli basisk (pH over 7). Men en for høy pH kan også være skadelig for fisk så man bør overvåke den over tid allikevel.
Fisken Magnus skriver jo tull.
Han tar feil, det er stikk motsatt. Kalk, som finnes i skjell, hever kh og dermed blir også ph høyere. Han sier altså rake motsetningen av hva som er tilfelle.
Men skjell løses veldig langsomt opp i vann. De forvitrer imidlertid før eller siden dersom vannet i vannkranen er surt eller har ph under 7, da vil de "smuldre opp" over tid. Det er ikke gjort over natta, altså.

I tillegg skulle jeg likt å spørre han hvor han har fått den andre merkelige påstanden fra.... "Fisk liker ikke surt vann"!????? Det er jo like feil som det andre! Selvfølgelig finnes det tusenvis av fiskearter som SKAL ha og vil ha surt vann! Mange fiskearter trives ikke om ph blir for høy, over 7.
Her i mine 17 akvarier har jeg surt vann i ALLE sammen. Ph ligger mellom 6.0 og 6.8.

Jeg ville droppet å ha skjell med skarpe kanter i akvariet. Det er bare dumt å utsette fiskene for slike potensielle skadelige gjenstander. Det finnes nok av runde og glatte skjell, så hvorfor ta de med skarpe kanter?

Fisken Magnus
Ja, skjell påvirker vannverdier. Ikke lurt å ha for mange i et kar. Da vil vannet bli for surt for fiskene. Skjell er jo kalk vet du. Det påvirker ph'en og kh'en, så du skal være forsiktig med å ha skjell i akvarier. Skjell er ikke det smarteste å ha i karet med fisk, fisk liker ikke surt vann.
Plussmedlem
mona o
Han sier altså rake motsetningen av hva som er tilfelle.

Synes han sier begge deler jeg
Både at vannet blir surt og:

Fisken Magnus
Så skjellet er med på å få høy ph og kalk i vannet
Takk for svar=)
Da har jeg plukket ut blåskjellene for sikkerhets skyld, det som står igjen er "sneglehus" og pyntesteiner som ikke er skarpe i kantene. Dette går greit for fiskene eller? Akvariet er 110 liter så det er ikke så altfor mange slike "sneglehus" oppi med tanke på forandring i vannverdier tenker nå jeg..eller..? det er ni stk til sammen. Skal kjøpe meg dråpetester og sjekke vannverdier før jeg putter fisk oppi vertfall. Legger ved et bilde da jeg syns det ble dekorativt
Tilfeldig bekjentskap
© Trond H Johansen
Reklame for plussmedlemskap