Hjelp! malawi nekter å spise, er syk og oppblåst
Har en malawi, en "Bluestripe" metriaclima zebra (vet ikke korrekt navn), hue som har vært syk over en uke nå. Har vært i en 240 liter med rød zebra, golden, Ps.Elongatus Chewere og en 1+1 av samme art som hun selv. Hun som er syk og paret i karet lik henne selv er en lekstrio, ei av damene har fått yngel en gang for omtrent 2 mnd siden. Den syke malawien ble mobbet og jagd av den andre hunnen en ukes tid, så ble den mobbede hunnen sky og nektet å spise. Har forsøkt å flytte henne til andre kar med annen fisk, men de andre fiskene skjønte fort at hun var svak og jagde /plaget henne. Nå er hun i et annet kar alene (i fødenettingkar, har ingen annen plass).
Tydelig oppblåst og tverrstripene hennes er blitt mye hvitere. Hun er fullvokst av størrelse, men under 1 år gammel. Puster fort gjør hun også, sånn har det vært i flere dager. Har ikke fått i seg mat på over 1 uke. Tror hun kommer til å dø om en dag eller to. Noe jeg kan gjøre for å redde henne?
Tydelig oppblåst og tverrstripene hennes er blitt mye hvitere. Hun er fullvokst av størrelse, men under 1 år gammel. Puster fort gjør hun også, sånn har det vært i flere dager. Har ikke fått i seg mat på over 1 uke. Tror hun kommer til å dø om en dag eller to. Noe jeg kan gjøre for å redde henne?
Postet 14.04.09 kl 23:57
Syk fisk
har hatt tisvarend problem ..puster fort ,kan ha noe med vannverdiene,sjekk vannverdiene det rådet har jeg fått..men det kan jo hvere noe annet .kansje forstoppelse .. ,vet ikke om du klarer å redde fisken ...håper d går bra
Postet 15.04.09 kl 00:10
Med de symptomene du beskriver her syntes jeg det høres ut som bukvannsot. Dette er en utrolig kjiip sykdom som er vanskelig å behandle hvis den har gått for langt. Og den er meget smittsom for andre fisker.
Hvis du leser denne artikkelen av Frank Angell så finner du ut litt om bukvannssott.
Lykke til. Håper det ordner seg.
Hvis du leser denne artikkelen av Frank Angell så finner du ut litt om bukvannssott.
Lykke til. Håper det ordner seg.
Postet 15.04.09 kl 09:02
Det med vannverdiene kan ikke stemme, for vi har 1 hovedvannbytte en gang per uke pluss et par ganger ekstra hvor vi bytter en bøtte eller to fra 240 literen. Det har vært et annet tilfelle, for et par måneder siden som en annen malawi, faktisk av samme art som den som er syk nå, som gikk gjennom det samme. Først startet det med mobbing og kraftig slosskamp fra samme kjønn og samme art. Så gikk det en ukes tid og så døde den.
Det som har skjedd nå er også slossing, med en annen hunnfisk av samme art, oppfatter det som at hunnene seg i mellom sloss om den siste hannen i karet. Det er slosskampen og mobbingen det hele startet med.
Har nå behandlet karet med Exit, bare for å prøve noe. Vet ikke helt om jeg trenger å behandle hovedkaret, der hun opprinnelig var i. Nå er hun i et yngelkar, adskilt fra de andre fiskene, for å få være i fred.
Det som har skjedd nå er også slossing, med en annen hunnfisk av samme art, oppfatter det som at hunnene seg i mellom sloss om den siste hannen i karet. Det er slosskampen og mobbingen det hele startet med.
Har nå behandlet karet med Exit, bare for å prøve noe. Vet ikke helt om jeg trenger å behandle hovedkaret, der hun opprinnelig var i. Nå er hun i et yngelkar, adskilt fra de andre fiskene, for å få være i fred.
Postet 15.04.09 kl 09:43
Min erfaring etter to år med malawi er at fisk med lavt immunforsvar lett får annen sykdom, f.eks bukvannsott.
Har også lest om dette.
Malawi er i utgangspunktet hardføre fisker, og har generelt lite plager, men bukvannsott er et gjenntagende problem som kan plutselig dukke opp fra "intet".
Så fisk som plages pga feile vannverdier, feil fòr, mye jaging / mobbing, hunner som sulter mye pga ofte tygging, osv blir fysisk redusert og får lavere immunforsvar.
I akvariet vrimler det av flagellater, virus, bakterier og parasitter, men så lenge fisken er frisk så holder den problemet i sjakk.
Men er et individ svekket så vil disse kunne gi bukvannsott på den aktuelle fisken, mens de andre går fri. Er det vannverdier og fòr som er problemet så vil flere av fiskene bli syke etter hvert.
Enkelte arter kan være mer sårbar enn andre, og disse får det først.
Det kan gå fort også. Jeg kan se det på mine Maylandia callainos om det blir for mye nitrat i karet. De sturer og blir gretten. "Indikator-fisk" altså.
Ei hue var plutselig syk en morgen og om kvelden var hun død.
Et vannskifte eller to berget situasjonen.
Lurt å ha fisken i et eget kar så den får kommet seg igjen.
Har også lest om dette.
Malawi er i utgangspunktet hardføre fisker, og har generelt lite plager, men bukvannsott er et gjenntagende problem som kan plutselig dukke opp fra "intet".
Så fisk som plages pga feile vannverdier, feil fòr, mye jaging / mobbing, hunner som sulter mye pga ofte tygging, osv blir fysisk redusert og får lavere immunforsvar.
I akvariet vrimler det av flagellater, virus, bakterier og parasitter, men så lenge fisken er frisk så holder den problemet i sjakk.
Men er et individ svekket så vil disse kunne gi bukvannsott på den aktuelle fisken, mens de andre går fri. Er det vannverdier og fòr som er problemet så vil flere av fiskene bli syke etter hvert.
Enkelte arter kan være mer sårbar enn andre, og disse får det først.
Det kan gå fort også. Jeg kan se det på mine Maylandia callainos om det blir for mye nitrat i karet. De sturer og blir gretten. "Indikator-fisk" altså.
Ei hue var plutselig syk en morgen og om kvelden var hun død.
Et vannskifte eller to berget situasjonen.
Lurt å ha fisken i et eget kar så den får kommet seg igjen.
Postet 15.04.09 kl 19:10
Endret: 15.04.09 kl 19:12
Enig med deg...
Enig med deg om dette med fisk (eller mennesker, for den saks skyld) som opplever stress. Virket for meg som at det var stresset som utløste sykdommen. I dag døde denne syke fisken, som forventet.
Har faktisk hatt i Exit i alle tre karene hun var i når hun ble syk. Jeg tror ikke de andre fiskene tar skade av det å bli medisinert "sånn i tillfelle".
Tenker å følge medisineringen etter anbefalt dose i et par dager til. Hos oss virker det som at fiskene trives best i par og ikke i trioer eller større grupper når de blir fullvoksne. Det paret som er igjen av samme art, Metriaclima "Bluestripe" zebra er avtalt solgt. Venter til de er ferdig medisinert til å få nytt hjem, selvsagt. Alle de andre fiskene ser ut til å ha det helt supert. Hunnene tygger jevnlig. Hos oss opplever fisken å få vannbytte oftere enn hos de fleste. Ett hovedvannbytte per uke pluss et par ganger til med delbyttere. Får skryt av akvarister når de ser fiskene våre, de ser velfødde ut. Så jeg tror nok at hele gruppen har det nokså godt. Har sjelden fiskedød, dette er den tredje voksne malawien som har dødd hos oss de 16 månedene vi har hatt fisk.
Takk for tilbakemeldinger!
Har faktisk hatt i Exit i alle tre karene hun var i når hun ble syk. Jeg tror ikke de andre fiskene tar skade av det å bli medisinert "sånn i tillfelle".
Tenker å følge medisineringen etter anbefalt dose i et par dager til. Hos oss virker det som at fiskene trives best i par og ikke i trioer eller større grupper når de blir fullvoksne. Det paret som er igjen av samme art, Metriaclima "Bluestripe" zebra er avtalt solgt. Venter til de er ferdig medisinert til å få nytt hjem, selvsagt. Alle de andre fiskene ser ut til å ha det helt supert. Hunnene tygger jevnlig. Hos oss opplever fisken å få vannbytte oftere enn hos de fleste. Ett hovedvannbytte per uke pluss et par ganger til med delbyttere. Får skryt av akvarister når de ser fiskene våre, de ser velfødde ut. Så jeg tror nok at hele gruppen har det nokså godt. Har sjelden fiskedød, dette er den tredje voksne malawien som har dødd hos oss de 16 månedene vi har hatt fisk.
Takk for tilbakemeldinger!
Postet 15.04.09 kl 19:34