Innkjøring av rekekar.

Hei,

Har satt istand ett 18 liters rekekar som jeg skal ha Kirsebærreker i så snart
karet er innkjørt (startet pumpe/filter igår) , så har kun grus + en middels stor Javamosedott som er i karet, samt vann selvf.

Lurer egentlig på om jeg må "fore" med litt fiskemat for å sette igang bakterieprosessen i filteret? Eller går dette av seg selv uten at jeg må ha i noe spes.?

Shranks!
Har du flere akvarier eller bare dette ene? Hvis du har et akvarium fra før, kan du kickstarte filteret i dette rekekaret og få det mye kjappere i gang. Si fra hvis du trenger "bruksanvisning"

Filteret trenger noe biologisk nedbrytbart materiale for å ha nok "å bryne seg på" under innkjøringen. Litt mose og ikke-nedbrytbar grus er nok ikke tilstrekkelig materiale til å få i gang en ordentlig nitrittprosess. Husk at når rekene kommer i karet og du begynner å fôre, så øker avfallsmengden veldig på kort tid, og filtermassen får "sjokk" og det oppstår gjerne en oppblussing av nitritt. Reker er spesielt ømfindtlige for dette, men akkurat kirsebærreker er heldigvis av de mest hardføre.

Har du noen eiketrær i nærheten der du kan finne litt brune eikeløv fra i fjor og legge oppi karet?
Hvis du har et annet akvarium kan du også slamsuge det andre, og hive møkka i det nye. Det er belastning som monner

Ha gjerne lyset på littegranne ekstra i starten i rekekaret, siden rekene elsker å plukke i seg alger. Reke-kar er vel et av de få akvarietypene der man gjerne ønsker seg litt alger
Hei,

har desverre kun dette karet pr. nå. bor ved Gardermoen så fortsatt endel snø på bakken, ikke beste eikebladplukketid

Kan selvfølgelig titte litt, men usikker på om jeg finner noe...

Er det noen andre muligheter? har ett familiemedlem som har ett innkjørt akvarie (15 min unna med bil) , kunne muligens "lånt" litt slamm fra det?
Et kvarter med bil går greit. Tapp litt vann i en bøtte, skvis ut masse gørr fra filteret hans oppi bøtta, tøm det i en pose, lukk godt, kjør hjem, og tøm innholdet i posen rett ned i ditt filter. Vips, så har du filterbakterier
Synd å si det, men tror Eik er en utdødd treart i Jessheim, fant ingenting. Men hørte at det ikke var så bra da det kunne følge med diverse fysj som f.eks fuglelort osv.

Kan man kun bruke eikeblader?

Finnes det ikke bakteriekultur på flaske man kan kjøpe? Helle ned i filteret f,eks?
Det finnes mange slike flasker og kapsler med vidundermidler som lover gull og grønne skoger, men felles for dem alle er vel at det er bare juks og humbug. Man merker ingen målbar effekt. Bare bortkastede penger rett i lomma på Tetra og sånne produsenter :p

Så det beste er altså "the real thing". Men jeg tror du får ordnet deg hvis du har en bekjent med akvarium som du sa. Ta med (eller få en) tom og ren brødpose, skvis så mye brun gørr som mulig nedi den, knyt igjen og kjør rett hjem til ditt eget filter. Så åpner du posen og bader filtersvampen i det. Tøm gjerne hele posens innhold ned i filteret ditt, om du orker å se på Det blir møkkete, men det er bra møkk! Riktig biologisk for akvariet, det er hovedsaken.

Når dette er gjort kan du i grunnen sette inn reker med en gang. Det er egentlig viktig å få inn noe levende her med en gang da, og begynne fôring osv, for å holde filteret i gang med noe "matnyttig" avfall. Du kan jo vente til dagen etter kanskje da, så vannet og akvariet rekker å klarne opp og filteret har sugd opp all møkka du tømte i det

Nå produserer vel ikke reker mest avfall, så jeg tror nok dette skal gå riktig bra Bare vær flink og bytte vann jevnlig, og sett det gjerne i en bøtte dagen før så ikke rekene får iskalde dusjer, så går det fint
Mat dem veldig forsiktig og sparsomt til å begynne med, og ta gjerne en fôringsfri dag eller to pr uke. Det er fryktelig fort gjort å overfôre så små skapninger som reker. Og med så små akvarier er risikoen for overfôring enda større. Det er flere akvarieskapninger som dør av overfôring enn de som dør av sult, det kan jeg love :p
Takker, da går jeg for den løsningen.

Takk for kjappe svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap