Martinas undervannseventyr (side 2)

Idag gikk jeg innom dyrebutikken i Sandvika og prisen på Corydoras sterbai var 149,- Jeg ble overrasket over prisforskjellen på de ulike corydoras i butikken.

Så var jeg og så på rømunnstetra og jeg skal definitivt ha en hel gjeng av dem!
Martina
Idag gikk jeg innom dyrebutikken i Sandvika og prisen på Corydoras sterbai var 149,- Jeg ble overrasket over prisforskjellen på de ulike corydoras i butikken. Så var jeg og så på rømunnstetra og jeg skal definitivt ha en hel gjeng av dem!


Ja regnet med det, de er ikke billige men fine er de
Det blir nok noen Corydoras på meg , det er så mange typer å velge mellom. Og ut ifra det jeg leser om dem så er dem ikke supervanskelige å ha.

Lurer på hvordan jeg skal gjøre det med å legge fin sand i et hjørne av akvariet. Tappe en del vann og forsiktig senke ned sand? Noen lure ideer Kjetil?
Du trenger ikke tappe vannet, jeg la i sanden når det var fult av vann.
jeg ryddet bare et område for grus, og så brukte jeg en liten spade og la sanden forsiktig ned.Dette går utmerket, legg ut noen bilder når det er gjort altid morro å se hvordan det blir
Oki, da skal jeg gjøre det på samme måte, håper jeg får tak i lys sand som passer til den grusen jeg har. Og bilder skal det bli også

takk for gode råd !
Ancistrus sp
Idag fikk jeg en liten ancistrus sp av en venn. Den er ca 3cm stor og jobber nå iherdig med å finne mat. I morgen skal den få et par venner til. Jeg skal reise til Bærum Akvarium på Bekkestua og kjøpe 3 endlers guppy hvis de har, eller 3 platyer. Gleder meg
Rødmunntetra
I dag dro jeg til Bærum Akvarium på Bekkestua for å kjøpe 3 platyer og kom hjem med 15 rødmunntetraer. Damen i butikken, som er en dreven akvarist, frarådet meg å sette ut levendefødere i karret selv om alt er i orden. Hun mente at disse platyene og guppyene har gjennom selektiv avl blitt veldig svake og kanskje ikke ville tåle et så nyoppstartet akvarium som jeg har, tross filterbakterier som jeg har tilført 2X.

Damen anbefalte rødmunntetraer, hun mente de var veldig robuste og antallet som jeg tok - 15 - var visst helt i orden. Da må jeg stole på det.

Jeg er litt spent og håper ingen småfisk dør.
Pene tetraer :-)
En hel gjeng som står stort sett på samme sted håper det blir litt mer fart i dem etter hvert som de blir trygg.
Grattis med fisk!
Du ser dem er sikkert rundt omkring i karet ditt etter at de har fått en natt ombord.
Bare vent, de kommer til å stime.Flotte fisk
Sand
takk ! Jeg er strålende fornøyd med valg av fisk. Nå planlegger jeg innkjøp av Corydoras om et par uker.

Det er ikke lett å bestemme seg for hvilken type jeg skal ha, men jeg tror at det blir Corydoras metae til å begynne med.

Hvordan skal jeg avgrense et område i akvariet til fin sand, slik at den ikke sprer seg i løpet av kort tid til resten av akvariet?
Jeg har brukt en dele flate stein, som jeg har stablet som en liten fjellkjede.
Det fungerer veldig fint, har stablet disse fra bakglasset på skrå ut til frondtglasset.
På søndag fikk jeg meg 6 stk Cory sp orange laser, men nå begynner jeg å bli bekymret jeg har ikke sett de i hele dag.De har nok gjemt seg i fjellkjeden min, håper jeg
Du finner et eller annet i huset som passer. En liten mur av småsteiner, kanskje en slangebit, eller biter som du klipper av en isboks etc.
Ok, det er en god ide' bruke steiner. Jeg synes det er så mye der allerede og er redd for at det blir for fult med steiner. Får prøve meg frem.

Hvilken kornstørrelse bør jeg ha på sanden? Ikke for fint kanskje?
Husker ikke størrelsen på den jeg kjøpte i dyrebutikken, men jeg var avgårde i dag og kjøpte 20 kg på Plantasjen og den var 0-3 mm.Den syntes jeg er for fin, men skal prøve den i et av de små karene mine.

Vill prøve denne fordi sanden jeg kjøpte på dyrebutikken kostet 340 kr, og den jeg kjøpte på Plantasjen kostet 79,90 kr for samme ant kg.

Regner med å få lagt denne i karet i morgen, da kan du få en rapport på hvordan den fungerte.
Det er fint om du forteller meg erfaringen med den sanden. Jeg så prisene på sanden i butikken her og den var hårreisende.

Jeg snakket med dama om å ta sand fra stranden og hun frarådet det veldig. Jeg stusset litt over det da jeg har lest her at mange har gjort det med hell. Hva tror du?
Jeg tror det er ingenting i veien for å bruke sand fra stranda, jeg ville ha vasket det grundig og sjekket alle vannverdiene nøye.
Jeg har selv brukt grus jeg har hentet ute (ikke i sjøen), og det har fungert helt topp.
Rødmunntetraer henger med nebbet
Rødmunntetraene som jeg kjøpte for to dager siden har etter vannskifte igår blitt veldig bleike og holder seg i en krok på bunnen?

Vannverdiene er gode. Eneste er kh er litt lav ,men ph er 7 , ingen nitritt

Hva skjer?
Dette har skjedd hos meg også, men de har altid kommet seg.
,-) jeg fant ut at det må ha vært vannskiftet som gjorde det. De har stakkars ikke vært hos meg mer en 2 dager og så går jeg og skifter ut to bøtter med vann. Nå har det heldigvis kommet seg og fyker frydefullt rundt !
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap