Martinas undervannseventyr (side 3)

Corydoras metae
Idag klarte jeg ikke å vente lenger, jeg bare måtte kjøpe 3 små corydoras metae. Hvis dette går etter planen skal jeg kjøpe 3 til på mandag. De er så utrolig søte der de surrer rundt . Jeg har ordnet med røtter slik at det finnes en overheng de kan gjemme seg under. Håper de vil trives og vokse
Sanden jeg kjøpte på Plantasjen var ikke noe vi akvarister bør kjøpe.Men den nye Biltemasaden var helt topp, 17 kg for 54 kr.Tror størrelsen på sanden var , 0,3-1,0 mm.
Jeg ser coryen min koser seg veldig, borrer snuten uten problemer ned i sanden.
Takk Kjetil, da skal jeg se å få tak i den til mine håpefulle
Ph
ph verdien i vannet mitt ser ut til å stige, er nå på 7,6. Jeg har kjøpt ph/kh minus men kan ikke bruke den da jeg ikke kan tysk/italiensk/fransk eller nederlandsk :-P . Hva gjør jeg? Kan noen hjelpe meg med bruksanvisningen? Jeg har prøvd å laste den ned på nettet, men det går ikke. Sikkert en eller annen sperring på pc'n her. Eikeblader kan jeg ikke se hvor jeg skal få tak i på denne tiden av året. Så hva gjør jeg?
Jeg vet ikke hva slags produsent den ph/kh minusen kommer fra, og ikke har jeg prøvd den heller. Så hvor effektiv og god den er aner jeg ikke.

Uansett, det jeg skal si gjelder uansett hva slags PH senkende middel du bruker.

Bruksanvisning er som regel ikke nødvendig. Noen fast dosering finnes ikke, siden det kommer helt an på hva PH er på i utgangspunktet, og hva du vil at den skal bli.

Du skal alltid tilsette slike typer middel i en bøtte, aldri rett i karet. Sjansen er rett og slett for stor for at en fisk kan få syre rett på seg, eller at det doseres for mye, og PH går rett i kjelleren.

Det du gjør er: fyll en bøtte med kaldt vann, og la bøtta stå (helst med en eller annen type sirkulasjon, luftestein er flott) til dagen etter. Da luftes evt. CO2 ut, slik at du ser hva PH "egentlig" er på.

Deretter doserer du ph/kh minus i bøtta, holder styr på nøyaktig hvor mye du doserer, og måler hvordan den mengden påvirker 10 liter vann. Dosér og mål til du har fått PH dit du ønsker.

Her er det naturligvis bare dråpetester som duger, og ikke strips.

Jeg bruker pipetter til å dosere slikt, fordi det skal utrolig lite til for å få ned PH. Vi snakker ikke noen "dæsj" eller desiliter her, altså.

Nå husker ikke jeg i farten (jeg er så trøtt), men mener det er er rundt 1,5 ml jeg bruker på 30 liter vann for å senke PH fra 7,8 til 6,8.

Når du har funnet mengden du trenger på 10 liter, er det bare matematikk å finne mengden til flere liter vann
Flott
tusen takk Elin det var god forklart. Jeg skal gjøre som du sier!

forresten så er det Tetra som produserer den ph minus.
3 guppyer lager liv og røre
Så har jeg vært og kjøpt 3 guppyer, 1 han og 2 hunner. Skal si dem har laget liv og røre i akvariet.

Tetraene er i full gang med å jage dem rundt, dette har forundret meg veldig. Jeg trudde rødmunntetra var fredelige fisk , men guppyene lar de ikke være i fred. Coryene bryr dem seg ikke om. Men uansett så er det moro med litt fart i karet.

Guppyene har noen flotte farger. Hannen er blå, den ene hunnen sistrongul og den andre appelsinfarget. Veldig fint.
Palettciklider
Idag kjøpte jeg et palettciklidepar. Nå synes jeg akvariet mitt er så utrolig fint og jeg elsker å se på fiskene holde på der inne. Alle fiskene ser ut til å trives og de strutter med fargene. Dette er utrolig gøy. Jeg lurer på når palettciklidene er modne, finner ikke noe om det her i basen. Kanskje noen der ute vet det. Hannen er ca 6cm, hunnen er max 4cm og er kraftig farget. Hannen er ganske bleik, men inn i mellom blir han veldig rosa og lys lilla. De er veldig søte.
Oppdatering
Idag har jeg ommøblert i akvariet igjen. Jeg ahr skaffet meg fin sand og fine steiner og laget et sandkassehjørne til Coryene og Palettciklidene. Det kan se ut som om de er spesielt Palettciklide hunnen som synes dette er stas. Jeg var ikke klar over at Palettciklider likte fin sand så godt så nå er jeg veldig fornøyd med at jeg har gjort det.

Jeg har også satt inn en blomsterpotte i håp om at ciklidene skal bli forelsket. Det ser ikke lovende ut enda, hunnen bare fyker unna i det øyeblikket hannen kommer for nært. Må bare kryss fingrene hannen er forelsten ganske bleik, blir litt rosa/lilla inn i mellom men så blir den bleik igjen. Håper han ikke er stresset og derfor så bleik stakkars liten. Det er veldig fascinerende å følle med på dette dramaet i vannet min samboer - om ikke lenge mann - ler godt av meg der jeg sitter limt inn på akvariet og ser henført på fiskene. Hm , ser på fiskene nå, corydorasene bryr seg ikke om sanden- er ikke det rart?
Kokosnøtthule
Idag fikk jeg endelig tak i en kokosnøtt og laget en hule. Palettciklidemadamen var inn i den i løpet av minutter! Kanskje vil dette gjøre susen? Spennende !
Perlegurami
I dag fikk jeg endelig tak i 2 voksne perleguramier. veldig fine. Men dem utløste voldsom konkurranseinstinkt hos palettene. Så nå går det en kule varmt inn i mellom da paletten skal ta rotta på dem. Så kjøpte jeg to guppyhunner til for å fordele byrdene til de to jentene jeg hadde fra før. 2 timer etter at de ble tatt opp i døde den ene. Litt ergelig, stakkars fisken var nok ikke frisk og dyr - 49,- kr kostet den, det irriterer med altså!
Guppymassedød
I de siste dagene har det vært massedød blandt guppyene mine. Alle bortsett fra hannen døde av munnråte. Det viste seg av der jeg hadde kjøpt dem hadde fått dette problemet og så har jeg kjøpt det med meg hjem. Veldig trist. Nå er hele akvariet blitt medisinert og det ser ut til at de andre klarer seg.

I går kveld så la endelig palettene egg. Ikke i kokoshulen, neida ! På baksiden av den store rota. Den er hul og har antagelig veldig egnet sted til dette. Palettene er unge og dette blir deres første kull hvis de klarer å passe på alle eggene. Gleder meg til å se de små!
Palettyngel ut av hulen :-d
Lykke! Idag kom yngelen ut av hulen sammen med foreldrene! Helt fantastisk. Jeg har ikke klart å telle dem, men vi tro at det er ca 15 av dem!! Herlig!
Ommøblering
Nå er det lenge siden jeg oppdaterte denne tråden, så det er på tie å skrive litt her igjen.

Idag kom den mosen jeg bestilte her i - singapormose. Så jeg skiftet vann og gjorde litt om i akvariet. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ha det der så hvis det er noen som kunne tenke seg å kommentere dette så er dere hjertelig velkommen. Og vær gjerne ærlig Bør jeg ha trollhasselen der? eller skal jeg ta den bort. Den har blitt veldig myk nå og kan bøyes lett i alle mulige vinkler. Skal jeg bytte den ut med en rot til? Jeg har flere.

Så legger jeg ved et bilde av min vakre kampfisk - Kong Harald er han ikke nydelig?
Nytt kar og et nytt oppsett på det gamle
Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her. På tide med nye bilder også. Jeg har siden sist fått kjøpt et brukt kar på 63 l som jeg måtte silikonere på nytt. Det var et h......s styr men ble bra til slutt. Dette karet går det nå corydoras metae, aeneus og paleatus i , pluss neontetra , posthornsnegler og eplesnegler. Det andre karet jeg har er nå nyoppsatt med sand fra biltema, rødmunnstetra, ancistrus, SAE og guppy. Jeg har tenkt å ha 2 bolivianske sommefuglciklider her og venter på dem med stor utålmodighet. Håper de kommer snart.

jeg legger ved bilder og håper på at noen orker å kommentere karene mine. Alle innspill taes umot med takk :-p

bilde 1 er fra 110Literen bilde 2 er corykaret.
Jeg måtte gå på profilen din for å finne nye bilder av akvariet ditt. Det var nydelig. Jeg synes du skulle fortsette å skrive i tråden din. Den begynte så bra.
Hilsen Tove H.
Tove H
Jeg måtte gå på profilen din for å finne nye bilder av akvariet ditt. Det var nydelig. Jeg synes du skulle fortsette å skrive i tråden din. :-) Den begynte så bra. Hilsen Tove H.



Så hyggelig Tove du har rett jeg burde bare se å fortsette på den. Da gjør jeg det !

Det er uendelig lenge siden jeg har skrevet noe her. Siden sist har jeg fått tak i 2 bolivianske sommerfuglciklider som liker hverandre. For ca 3 uker siden la de egg på en stein og til å være førstegangsforeldre var de utrolig flinke til å passe på eggene , wiglers og frittsvømmende yngel. Helt til en morgen da alle var vekk. Feilen var helt og holdent min, jeg hadde glemt å slå på nattlys til dem og kardinaltetraene hadde da en stor fest. Jeg ble så skuffet men man lærer så lenge man lever. Nå er jeg i ferd med å selge bort alle tetraene og venusfiskene er vekk allerede så håper jeg på nytt kull.Legger ved et bilde av bolivianere som passer på frittsvømmende yngel, kvelden før alt ble spist opp.

Det kan se ut til at de to har begynt så smått å flørte igjen, og med dem resten av fiskebestanden. Killiene er helt elleville og corydorasene også. Det er vår i luften! Utrolig hva et enkelt vannskifte kan sette igang !

Oppstart av fluval edge artskar for sneglehuslekere
Jeg har i lengre tid vært fascinert av Tanganyika ciklider og Malawi. Om et år eller så har jeg veldig lyst til å gjøre om 180 literen til et Tanganyikakar eller Malawikar. Grunnen til at jeg vil vente er at jeg ønsker meg enda mer erfaring som akvarist.

Så over til Fluval Edge karet som jeg ikke klarte å motstå lenge. Jeg har tenkt på å skaffe meg den i lengre tid og jeg har lest en del om erfaringer rundt dette karet og så slo ideen meg. Jeg vil ha et par Lamprologus multifasciatus i den!

Karet ble satt opp med ciklidesand igår 20.11. , den ble tilsatt Nutrafin Cycle som fulgte med. Dette skal visst igangsette nitrittsyklusen raskere, og jeg har lest i et tråd her at dette faktisk stemmer. Spennende. Jeg har også puttet i ca 10 sandsnegler og hatt i mat. Ph og Kh buffer er bestilt. Med det ph / kh tester opp til 9, da det jeg har hjemme er kun opp til 7,5 i ph.

Karet ser allerede bra ut synes jeg , selv uten noe annet i en et skjell. Jeg synes heller ikke at den bråker som noen andre med samme kar har erfart.

Jeg har også bestilt sneglehuslekere på Zoo1 i Sandvika. Forøvrig er Zoo1 i Sandvika utrolig hyggelig butikk med flotte akvarier, god kvalitet på fisk og ikke minst dyktige og hyggelige butikkansatte. Kan ikke annet enn å skryte av dem!

Legger ved bilde av 180L , hvor de fleste fisk kommer fra Zoo1, legg merke til de store diamanttetraene. Og et bilde av Fluvalen. Jeg skal følge opp det karet i denne tråden.

Flotte kar ;D

Skal bli spennende å følge prosjektet videre
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap