Martinas undervannseventyr (side 4)

sissimor
Flotte kar ;D Skal bli spennende å følge prosjektet videre ;)


Tusen takk sissimor , det var hyggelig å høre !
Da er det en ukes tiden siden jeg startet opp Fluval edge. Sandsneglene synes til å ha det ok. Jeg har matet filteret og sneglene hver dag med bitteliten mengde mat.

Jeg har nå målt ph, gh og nitritten. Ph : 7,4 , gh. 4 og No2 skyhøy! Da mener jeg knallrød på måling og forbi skalaen på 1,0. Det kan se ut som Nutrafin Cycle jeg tilsatte vannet ved oppstart har virkelig tilskyndet nitritt-toppen. Spennende !

Ph'n er også høyere enn springvannet hos meg, dette kommer vel av de korallbitene jeg har hatt i karet.

Nå er det 2 uker siden jeg startet opp Edge'n. Jeg har skiftet vann etter å ha målt No2
til å være 1,0, en dødelig suppe vil jeg tro.

Jeg har også tilsatt Reef Life KH buffer fra Aqua Medic for å øke ph. Aner ikke om jeg gjør det riktig, men så lenge karet er uten fisk får jeg bare prøve meg frem.
Uansett : Vannverdiene er nå Ph 8 og Gh 3

Utrolig fine kar, her skal jeg nok følge med
Ari Kraut
Utrolig fine kar, her skal jeg nok følge med :-)


Takk Ari
Nye målinger av ph og No2 i Fluvalen -ph - 8,4 og No2 på 0,01.
Idag snakket jeg med dyrebutikken jeg har bestilt sneglehuslekere i og de trudde at de ville få fiskene etter jul. Håper det stemmer, gleder meg til å få de i hus.
I dag har sommerfuglene lagt egg på en stor sten, far passer på eggene og mor svinser rundt. Moro, jeg håper de klarer å passe dem opp, men har mine tvil da det er 3 stk 143 og 2 klovneplecoer som sikkert hat lyst på litt snadder egg.


De bestilte sneglehuslekerne skal visst komme denne uka !
Endelig neolamprologus brevis !
Hipp hurra! Endelig fikk jeg de bestilte sneglehuslekerne idag - Neolamprologus brevis. Dessverre døde en av huene jeg skulle ha, så det er kun 1 han og 1 hun. De er vidunderlig fine og veldig sky enda. Hannen gjemte seg rett inn i et sneglehus og hua under et. Jeg håper de vil trives og at de vil overleve ! Skal ta bilder så snart de har blitt varme i trøya og farger ut.


Dessverre ble alle eggene som sommerfuglene la her om dagen spist opp etter 3 dager
Max deppa!
Siden jeg har fått sneglehuslekerene har jeg sett veldig lite til dem , eller rettere sagt - jeg har ikke sett noe til hua og lite til hannen. Idag bestemte jeg meg for å bytte litt vann og samtidig sjekke om hua levde.

Det gjorde hun ikke, var død i en av sneglehusene og stinket ubeskrivelig, med det var også nitritten i været. Jeg byttet en del vann, men er redd at hannen kommer også til å stryke med. SKITT!
Jeg fant ut at det å holde 2 sneglehuslekere i Edgen kanskje ville være mye mer krevende enn ventet. Bestemte meg for å levere den overlevende hannen tilbake til butikken og satse heller på fisk som ikke krevde så mye.

Hannen hadde siden igår vært mye ute og passet på sneglehuset sitt og han var ikke lenge så sky og jeg begynte å tenke på at jeg kanskje skulle beholde han, men så vet jeg at sist så ventet jeg i 2 mnd før jeg fikk de fiskene jeg hadde bestilt og jeg orket ikke å vente så lenge igjen. Hannen gjemte seg i sneglehuset og ble levert i butikken.

I stedet for den har jeg kjøpt 11 stjernedanior, nydelige er de. Tykke og flotte i fargene. Så byttet jeg den hvite sanden med svart, småkornet grus. Kjøpte Microsorum pteropus "Windeløv" og javamose. Fiskene er allerede livlige og ikke sky. Dette blir flott!
Den røde pusen er min, den andre er hans elskerinne. Som dere ser er han helt utslitt etter all ekskoven mens hun vil ha mer ;-P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap