Nybegynner med akvarium, diverse spørsmål

Hei har lenge hatt lyst på akvarium, og i dag fant jeg et 100 liters på fretex til 500. Det fulgte med en varmekolbe, litt mat og rensemidler og en hov.

Har lest til om akvarier, men har noen spørsmål det ville vært fint å få svar på før jeg fyller i vann og putter ting i.

- akvariet er av merket aquastabil, ca 100 liter (105 i følge tomstokken). Noen av silikonfugene på innsiden er løsnet i kantene, med tilsynelatende algevekst under ( klar silikon). Må de skiftes, og kan man gjøre dette selv på en forsvarlig måte?

- Kan jeg bruke naturlig sten / sand / grus jeg finner ute til å ha i bunnen. Kan man ha skjell fra sjøen til dekor?

- Har et kraftig salongbord som akvariet kan stå på, hva må man tenke på ellers når det gjelder plassering i huset? sollys / ikke sollys, unger som leker, støy, trafikk inne, andre ting?

- kan man få sendt fisk / reker / planter i posten?

- jeg har blitt rådet til å ha en utvendig pumpe / filter. Støyer den?

- finnes det dekorative ferksvannskoraller / planter som tåler nybegynner behandling?


Ellers så leser jeg litt på det å ha reker, og eventuellt fisk man kan ha sammen med de. Om noen har andre tips så mottas det med takk.
Om silikonen har tørket inn og løsner fra glasset så ville ikke jeg tatt sjangsen på å ikke resilikonert. Dette er ikke så vanskelig, men tar litt tid.

DA må du skrape vekk all gammel silikon med feks skarpe knivblader, grunnet at det ikke er sikkert ny silikon fester seg på gammel. Når dette er gjort så må du vaske med isopropanol eller aceton, slik at all møkk og fett forsvinner fra der du skal legge nye fuger i hjørnene.

Etter dette er gjort så er det bare legge på nye fuger, og smøre dette pent på plass. Så vil jeg anbefale at dette tørker i ca 3 dager, før du testfyller karet ute eller på badet, hvor vannsøl ikke spiller noen rolle. La det stå fult med vann i 1 døgn, så ser du om det lekker.

Når det gjelder sol lys, så bør ikke karet stå med dette direkte på seg grunnet at da vil du få en meget stor oppblomstring av alger. Så finn et sted som sola ikke når inn til.

Eneste du må lærer ungene dine er at de ikke må slå på glasset, dytte på karet etc, for som du sikkert skjønner så kan det bli meget vått med 100l utover gulvet

Utvendige pumper støyer minimalt, men kjøp kvalitet. Eheim/fluval/tetratec etc. Selv så sverger jeg til utvendige eheim filtre og til en 100l så vil eheim 2224 passe bra.
-Ville bare gi et lite tips, tapetkniver er billige og fine å fjerne silikon med, barberblad kan også brukes.

-Du kan bruke sten, sand og skjell, men det du må være obs på da er forurensing og om steinene egner seg (røde steiner som inneholder jern og kråkesølv egner seg for eksempel ikke).

Mange på akvaforum har funnet sanden ute, og jeg vet at noen koker sanden først, mens noen bare skyller den.
Skjell kan du fint bruke som dekorasjon, de er også fine hvis du har tenkt deg snegler, siden de frigjør kalk når de løses opp. Men vær oppmerksom på at hvis du bruker veldig mange skjell kan hardheten i vannet øke tror jeg. Har ikke satt meg så veldig inn i det siden jeg ikke bruker så mye skjell, og har grei GH. Kanskje et annet medlem kan svare på det?

Men sjekk at eventuelle konkylier og sneglehus ikke inneholder sneglerester, men du lukter sikkert om de gjør det..

-Det du må tenke på når det gjelder plassering er at det ikke bør stå et sted folk haster forbi som entre'en, og heller ikke et sted du oppholder deg sjeldent, da blir det fort glemt. Kanskje et stille hjørne i stua passer deg?

-Du kan få tilsendt reker, fisk og planter, hos noen går det bra, mens hos andre går det dårlig. Jeg har ingen erfaringer med dyr, men jeg har mottatt planter med hell. Har fått inntrykk av at det som oftes går bra å sende dyr også, så lenge utetemperaturen er grei og pakken er solid.

-Jeg har et utvendig tetratec filter i et akvarium på soverommet, det støyer ikke noe særlig

-Planter jeg kan anbefale er sverdplanter, javabregner og javamose. Se litt i plantebasen, det står hvilke planter som er greie å begynne med der.

Lykke til med akvariet!
Hvis du først skal i gang med å overhale karet med silikon, kan du også vurdere et HMF/DIY-Hjørnefilter.
Flere har valgt å erstatte utvendige filtre med en slik løsning.
Ta en titt på noen av trådene her på AF om emnet.

Jeg vil også anbefaler at du legger liggeunderlag på bunnglasset, dette er kjekt hvis du har fisk som graver og beskytter ved steinras etc. Det må limes med noen punkter silikon for ikke å flyte opp.
Det er ikke sikkert du kommer til å holde slik fisk, men gjør du det nå som du er i startgropa så slipper du å tømme karet og gjøre det senere hvis du finner ut at du har lyst på "gravefisk".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap