Klarer ikke bestemme meg, Scalare og/eller Diskus?

Da jeg er mildt sagt drit lei 325 literen min med 15 neontetraer i vil jeg prøve meg på noe nytt og litt mer utfordrene.. har kikket litt og lenge i fiskebasen, og jeg har låst meg på to typer. Scalare og Diskus... Jeg får ikke meg selv til å velge.. går det ikke ann å ha begge deler da?:P

kan noen som har vært borti disse typene komme med noen for og i mot innlegg, så kanskje det gjør valget litt lettere for meg
Kommer nok til å kjøre på med begge slag etter hvert, ettersom jeg har en 200 liter og en til 325 liter stående på lageret, men nå har jeg bare en 325 i sving og vil ha fisk NÅ..
Inaktiv bruker
jeg tror de kan gå sammen
har du mye erfaring med fisk, stort filter og er villig til å bruke en del mer tid på fisk, så helt klart discus
Scalarer er veldig lette å få i lek, de vil nesten garantert danne par. Og når de gjør det, så ser de rødt dersom noen andre fisk krysser den usynlige streken de har linjet opp rundt eggleggingsplassen sin. Andre fisk i karet pleier derfor å stå stuet sammen i et hjørne av karet, livredde for repsalier fra scalareparet, mens paret sjefer som konge og dronning over resten av karet. Jeg lurer på om diskusene hadde tålt det stresset egentlig.
Men så blir kanskje eggene spist av andre fisk, maller f.eks, og innen dagen er omme, så har scalareparet glemt hele greia og hormonene slutter å flomme og freden blir gjenopprettet i nye 14 dager.... inntil hunnen igjen er full av rogn, og en ny lek og eggleggingsrunde kommer. Så er det på'n igjen

Scalarer er også grådige i matfatet, de sluker det i seg i store jafs. Noen sky og litt engstelige, mer finspiste diskus ville fort kommet i bakleksa under fôring, og kanskje endt opp med å få for lite mat fordi scalarene tok alt.

Jeg synes egentlig du bør satse på en av delene. Du kan jo f.eks. ha en gruppe kullsvarte scalarer, et imponerende syn! De vil hovedsaklig holde til i øvre halvdel av akvariet, Til å live opp i nedre del; hva med en gruppe sommerfuglciklider i tillegg, som kan bebo nedre halvdel av akvariet? Deres territorium er på sandbunnen, og de passer derfor godt sammen med scalarer siden de da ikke går i veien for hverandre.

det ble neeeeeeeesten som du skrev mona raste til butikken og kjøpte meg 6 Scalare, men grå med svarte striper da de ikke hadde svarte sommerfuglciklidene er bestilt men kommer ikke før om 14 dager
Scalarene er på størrelse med en 20kroning (kroppen altså), disse vokser vel ikke så himla fort?
Sto forresten å kikket på noen Discus.. Damn.. jeg må få satt opp den andre tanken fort som fela.. nesten så jeg ble 1200,- fattigere:P
Vi hadde Diskus og Scalare sammen men jeg syns ikke noe om blandingen. Det gikk helt fint helt til Scalaren la egg, da ble det krig uten like og diskusene ble stående og sture. Vi flyttet scalaren over til et nytt kar.

Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap