Har innkjørt pumpe - når kan fiskene/rekene settes inn i nytt kar?

Hei!

Skal bytte ut en 12 liters plastkar med en 19 liter (glass), Har en innkjørt pumpe i 12 literen som skal brukes i 19 literen. I karet skal det være x-antall med krisebærreker og to dragefinner (blir så jaget av palettene i andrekaret, har ikke fått satt opp 128literen, bor her imens).

Hvor lenge må jeg vente med å flytte rekene/fiskene over i det nye karet?
Eller må jeg vente i det heletatt?
Du må ikke vente i det hele tatt, så lenge filteret er innkjørt og heller ikke har vært avslått over noen tid

Bare pass på temperaturen i vannet i 19 literen. Hverken fisk eller gode bakterier setter pris på store temperaturforskjeller
ElinH
Du må ikke vente i det hele tatt, så lenge filteret er innkjørt og heller ikke har vært avslått over noen tid :) Bare pass på temperaturen i vannet i 19 literen. Hverken fisk eller gode bakterier setter pris på store temperaturforskjeller :)

Tusen takk for svar!

Har heldigvis to varmekolber. Lar vannet stå med varmekolbe til temperaturen blir mest mulig lik.

Bør jeg sette noe av det gamle vannet inn i det nye karet?
Det er ikke nødvendig å flytte vann. Skulle f.eks PG og GH være forskjellig mellom 12 og 19 literen bør imidlertid både fisk og reker få en skikkelig akklimatisering. Men, det skader ikke å flytte noen liter heller, da, om du skulle føle det "tryggere" på noe vis.

Det beste er at PH og GH er tilnærmet likt i begge karene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap