Bekrefte /avkrefte (øke ph /kh med natron)

Hei.
Jeg har surfet litt rundt og lagt merke til at det er forskjellige meninger rundt natron (evt bakepulver) ,korrekt eller feil ?

På forhånd takk
Natron, natriumhydrogenkarbonat eller natriumbikarbonat, NaHCO3 er en av bestanddelene i bakepulver. Bakepulver inneholder natriumbikarbonat , en syre i saltkrystallform og stivelse for å holde pulveret tørt.

Du kan ikke bruke bakepulver for å heve pH i et akvarium, hvis det var dette du lurte på.

Jeg har ikke hørt at noen har diskutert bruken av natriumbikarbonat, NaHCO3, hvor har du hørt dette?
Re;
Om du søker etter "øke ph med natron" på google vil du få flere diskusjonstråder med dette temaet. Men jeg finner liksom ingen konklusjon på om dette er rett eller ei. Det eneste jeg er at natron er syrenøytraliserende siden min sambo ofte har brukt dette mot halsbrann. Det jeg er ute etter er bare en bekreftelse/ eller en evt akvreftelse på om dette.

Mvh
Natriumbikarbonat kjøper man billig i bokser fra 300 gram til 5 kilo hos f.eks. Webzoo. Pulveret røres lett ut i vann og som så tømmes i akvariet for å heve ph.

Jeg har kjøpt natriumbikarbonat selv fra Webzoo, og bruker det i et eller to akvarier for å buffre ph og hindre den i å synke for lavt.
Natriumbikarbonat, NaHCO3 er en base og hever pH, og dermed virker den også syrenøytraliserende for din kjæres sure oppstøt (huff da, ikke missforstå..).

Natriumbikarbonat brukes mye i ferskvanns akvarier til å heve kH og dermed pH., og så vidt meg bekjent er det vel ikke noen som betenkeligheter vedrørende dette.

Merk at dette ikke er snakk om bakepulver, som du ikke må bruke i akvariet ditt.
mona o
Jeg har kjøpt natriumbikarbonat selv fra Webzoo, og bruker det i et eller to akvarier for å buffre ph og hindre den i å synke for lavt.

Men, stemmer det at det ved bruk av natrium at PH ikke vil overstige 8 ?
Nils Vollstad
Natriumbikarbonat, NaHCO3 er en base og hever pH, og dermed virker den også syrenøytraliserende for din kjæres sure oppstøt (huff da, ikke missforstå..).

Hehe, hadde det bare vært såvel at sambo's mndtlige også hadde blitt mildere hadde vi nok alle vært fornøyd Hehe
Ved bruk av natriumbikarbonat vil du kunne heve pH'en til maks 8,4.
Re;
Heisann.
Uansett mengde man hiver oppi ? Og hvorfor ?

mvh
Ja.. Uansett mengde.. Fordi dette er den PH som maksimalt oppnås med Natron.. Den er ingen sterk base.
Det er derfor den er så anvendlig i akvarier
Noen ganger spiller naturen på lag med oss. De gangene du har på følelsen du må kjempe mot naturen, da er du på feil vei..
Fiske_Arne
Ja.. Uansett mengde.. Fordi dette er den PH som maksimalt oppnås med Natron.. Den er ingen sterk base. Det er derfor den er så anvendlig i akvarier :-) Noen ganger spiller naturen på lag med oss. De gangene du har på følelsen du må kjempe mot naturen, da er du på feil vei..

Heisann.
Da vet jeg at det _går_ å bruke natron for en liten pH buffer
Takk for hjelpen!
Men hvordan påvirker natron Kh? Vil Kh verdien bli skyhøy ved overdosering, eller spiller det ingen rolle?

akvafil
Men hvordan påvirker natron Kh? Vil Kh verdien bli skyhøy ved overdosering, eller spiller det ingen rolle?

Jeg har aldri eksperimentert med hvor høy kh jeg kan få med natriumbikarbonat, men jeg pleide å tilsette nok til at jeg fikk kh 4 da jeg eksperimenterte med planteakvarium og CO² tilsetninger. Da må man jo øke kh for å unngå at CO²'en pusher ph rett i kjeller'n.
Re;
Vel , da konkluderer jeg med at det kan fungere
Takk for hjelpen folkens.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap