Ukjent tetra fulgte med hjem fra butikken -hvilken?

En liten tetra fulgte med mitt siste kjøp, (som jeg tror er Nannostomus marilynae). Den enslige tetraen var den eneste av sitt slag som fulgte med i posen da den ankom butikken. Og så klarte jammen rakkaren å sikre seg plass i posen med nannostomus og nå bor han han her hos meg.

Hadde vært flott å få identifisert den, da kunne jeg gitt den bort til noen med stim av samme type. Har jo liten interresse av å ha en enslig tetra, og den savner sikkert en stim med likesinnede.

Fisken er ca 1 cm lang, hovedsakelig sølvgrå oppe og nede, med en lysende stripe på midten, som hos meg ser lysegrønn-blå eller gullgul ut, litt etter hvordan lyset faller. Stripen fortsetter også gjennom øyet, som gir den et litt sinna utseende.

Den var jammen ikke lett å ta bilde av, veldig aktiv liten sak.

Noen som har sett denne typen før?
Er ikke helt sikker, men det ser ut som en perutetra.
Inaktiv bruker
eg vill ikkje si at det er en perutetra, får den perutetraen så litt blå ut under stripen og den hadde litt svakere stripe. Din er mer blank og stripen er synligere. du kan se det selv viss du studere bildet av perutetraen og din fisk. Du ser helt klar forskjelen på bildene.
men jeg vett ikke vilken art det er......
Det er best at du sjekker på internett og i akvariebøker det er det beste rådet jeg kan gi. Men du kan alltids gå til en stor dyrebuttik med mange fisker i og studere fiskene nøye, kanskje du finner noe. Eller tatt med bilder til ein ekspert i buttiken, kanskje elsperten vet noe.
Inaktiv bruker
Pluss at fisken din sin stripegår gjennom øyet, det gjør ikke perutetraen sin.
Inaktiv bruker
mistenker at det kan vere en Tanichtys albonubes( venus fisken), men er ikkje helt sikker, du får vell google fisken.
GK
Er ikke helt sikker, men det ser ut som en [URLBLOCK1].

Da jeg sjekket gjennom fiskebasen vendte jeg også tilbake til perutetraen et par ganger, av de det er bilde av på forumet synes jeg det er den som likner mest, selv om jeg ikke får det til å stemme helt at det er denne heller.

Men så bør jeg vel ha med i beregningen at den jeg har er temmelig liten, og at den ikke har noen artsfrender å stime med og dermed nok ikke har optimal farge på kroppen.

Tror også den kom med en sending fra Peru til butikken. Med en sending derfra er det jo heller ikke utenkelig at en perutetra har sneket seg med i posen
Hei. Ble fiskene kjøpt hos dyrego Oslo City? I så fall er nannostomusene digrammus (eller cf. digrammus) og bifangsten kan være den som i aqualogene om tetraer omtales som Paracheirodon "silver neon". De er viltfanget fra Colombia i så fall.Det kan også være gulltetra, men en som ikke er guanin-farget. Har grublet litt på denne selv, kan gi nærmere omtale når jeg får tittet litt i bøkene hjemme. Synes du den er fin, går det noen fler her. Kunne vært et meget interessant førstegangsoppdrett-forsøk det der!
Hei JimN - Fiskene er kjøpt her i Bergen, og jeg tror de kom med en sending fra Peru. Fiskene de kom sammen med er de som kom som stor smykketetra men som jeg lurer på om er N.marilynae -du kan se de på bilde her i tråden min :

innlegg nr. 286.

Rekker det ikke nå, men skal sjekke ut bilder av de du nevnte senere for å se om jeg finner en match. Jeg har bare denne ene fisken, det var den eneste som kom med posen til butikken -så har du en stim av samme arten skal du gjerne få denne
Hei igjen, JimN, nå har jeg kikket på youtube-snutten av de små nannostomus digrammusene, og de er veeeldig like mine! Det er mye mulig det er denne arten jeg har gående her.

Da kan det jo godt hende du har helt rett, at denne ukjente er en liten "silver neon"? Har søkt litt på nettet etter bilder men ikke funnet noen. Har også studert fisken nærmere, den er ganske jevnt sølvgrå over hele kroppen bortsett fra den ene stripen som stort sett ser grønn ut. (Det gjør for øvrig også den lyse stripen på nannostomusene mine, så det kan jo være lysforholdene)?

Veldig morsomt om vi klarer å finne ut av dette, så kom gjerne med flere inspill
kanskje
det kan være en grønn eller blå neontetra
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap