Kan jeg ha fisk oppi nå??

Inaktiv bruker
Hei.
Har noen akvarier og to av dem er nettopp starta.

Akvastabil 63L startet opp natt til 14.april
har hatt aquasafe oppi.

Resund DM-320 22L startet opp i går.
Har hatt filterguffe fra min hailea 61L og aquasafe.

Skal ha guppy hanner oppi 63L og damene skal gå i 61L.

Jeg vet at jeg skal vente en stund før jeg kan ha fisk i men jo før jo bedre.
Vent til akvariene har stått i 4-5 uker du, så slipper du å risikere å miste fisk.

Hvis du får tak i filtergugge fra et annet kar, vil ventetiden kortes ned betraktelig

Ser du har brukt filtergugge, da kan du teste vannet. Er vannet bra kan du vel kanskje sette inn fisk, men følg med i dagene fremover likevel i fall det kommer en nitrittopp etter at du har satt inn fisk.
Husk å sjekk vannverdiene ukene før du setter inn fisk. Ofte kan de være veldig ustabile ukene i oppstartsperioden.
Inaktiv bruker
Jeg tar og venter en stund til. Skal få tatt litt filtergugge fra den 22L som er i daglig bruk oppi 63L.

Takk for svar=)
Hvis du har brukt filtergugge til å kickstarte filteret er det ingen grunn til å vente. Faktisk vil alle bakterien du har overført dø dersom de ikke får noe å jobbe med, så enten setter du inn fisk i løpet av et par dager, eller så må du vente på en normal innkjøring.

Jeg har alltid kickstartet nye kar vha innkjørte kar, jeg bare gnir svampene mot hverandre, og har alltid satt inn fisk i løpet av et par timer og aldri hatt problemer med vannverdiene, men er alltid lurt å fore forsiktig og teste ofte for å være sikker.
Inaktiv bruker
Da har jeg gitt pumpa i 63L en real gugge kick.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap