Juvel filter, må jeg bruke vatt + diverse

Har et innebygd juvel filter på min 110 liter som har stått i 3 uker nå, syns plutselig vannet bli litt "skittent" ser bare uklart ut, og en del små pårtikler rundt omkring. Byttet ca 30% i går.. Ingen fisker oppi ennå. Tok det øverste laget med filt i dag og byttet ut, tror vanngjennomstrømningen ble bedre, men er usikker. Trenger jeg denne filten egentlig? Vannet ser litt grønt ut, men når jeg tok litt vann i et shotglass så det helt klart ut. Har tre planter, noen trerøtter og ubudne små snegler som kom med plantene..

Noen som har erfaring med dette filteret? Lurte på og bytte ut gradvis etterhvert og bruke kun blåsvamp? kan det gå bra? Syns aldri vannet mitt blir helt klart liksom.. noen tips?
Jeg bruker filtervatt i mitt Juwelfilter. Jeg har byttet ut Juwel sin egen filtervatt med en vatt som man får kjøpt i pose til en billigere penge. Den hvite vatten er grei å ha i filteret, da den fanger opp mye dritt som ellers ville ha satt seg i filteret.

Jeg bytter ut filtervatten en gang i uken. Jeg ville forøvrig ha byttet ut en av blåsvampene med en juwel cirax kasett. Den har visst en større overflate til de "gode" bakteriene.



Mvh

Raymond
OKi, takk for råd=)

Men er det samme hvilken type jeg tar da? ser nettbutikene har en del diverse filtervatt i pose. Kan teste ut det andre filteret du snakket om da sikkert. Håper bare vannet klarner opp, lurer på hva det kan være..
Er vel egentlig det samme hvilken filtervatt du bruker. Er bare å klippe den slik at den passer inn i kasetten. Vannet vil sansynligvis klarne etterhvert.

Prøv å skifte filtervatten litt oftere, kanskje det hjelper. Den fanger som sagt opp mye dritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap