Filter..!?

Hei! Jeg holder på å sette opp mitt første akvarium... Hvordan skal filteret være..? Skal hele greia under vann? Skal det skje noe når synlig jeg slår på strømmen..?
Filteret skal under vann, ja.

Filteret er ment å filtrere vannet ditt. En motor suger vann inn i filteret, gjennom svampene (eller hva det nå er inni ditt filter), og ut igjen gjennom "tuten" på toppen.

Derfor skal hele filteret være under vann, men den tuten hvor vannet kommer ut igjen bør plasseres nær vannoverflaten, slik at utblåsningen skaper bevegelse i overflata (det er slik vannet tar opp oksygen).

Når du stikker i kontakta, kan du kjenne med hånda (helst se på overflaten) at vann strømmer ut gjennom filteret.

Virker som om du er veldig fersk i "gamet", anbefaler derfor på det sterkeste at du leser artikkelen om oppstart av akvarium, samt artikkelen om vannverdier, slik at du unngår de verste problemene
Tusen takk!
Tok bare litt tid før filteret satte i gang, ble redd jeg hadde driknet det x)

Nå har jeg hatt i ett par bøtter "naturvann", og matet litt fisketomme kar litt. Har óg hatt i noe vann fra en bolle jeg har med en fisk i. Hvor mange uker må det gå før jeg kan ha i fisk?
Jeg skal etter hvert ha en kampfisk i karet, går noen av disse artene sammen med den?


Poecilia wingei
Poecilia reticulata


Xiphophorus variatus

Er noen av disse algespisere?
Trenger en algeeter for å slåss med algene som kommer til å dukke opp :p
Søkte i fiskebasen men finner ikke ut om de spiser alger...
Eller - er alger grøntfôr?
Tar det lengre tid i få akvariet klart til fisk dersom det tar litt tid før jeg får tak i planter..?

Ble litt mye mas nå, men :p
Det gjør forsåvidt det, siden filteret egentlig ikke starter innkjøringen skikkelig før det har en viss biologisk belastning. Det må befinne seg biologisk nedbrytbart materiale i akvariet for at filteret skal ha noe å jobbe med.

Planter pleier å felle noen blader eller de eldste bladene visner når de blir nyplantet i nytt akvarium. Sånne blader bør ikke fjernes, fordi de er med på å gi filteret noe "å bryne seg på" i innkjøringsperioden.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap