Stygt gulgrønnt belegg på rutene og steiner

Jeg irriterer meg sånn over alger på ruten i akvariene mine ! De to på stuen har gulgrønt belegg flekkvis på glasset. Magnetalgefjerneren tar det ikke, så jeg må inn og gni virkelig hardt for å få det bort. Det kommer antagelig av solen.


Men også akvariet på gangen har slikt gul grønt belegg, og der er det ikke sol som står rett på.

Jeg blir så oppgitt, for det ser jop så stygt ut, jeg ser jo ikke tydelig fiskene lenger. Har måttet ty til barberbladskrape for å få det bort. Men skal man måtte gjøre dette flere ganger i mnd?

Dette belegget legger seg også på steiner og pynt, så det ser gult og skittent ut.

Vil algespisere hjelpe, eller midel mot algevekst? Har planter i alle akvariene.
Hei. syns du må prøve algespisere,ja
De er fantastiske rengjørere. Hadde et 20l.akvarie( ment til yngel) som grodde fullstendig igjen av alger, fikk tak i 2 kinesiske algespisere( du kan sikkert velge mange andre arter). og det tok ikke mange dager,før det lille akvariet ble skinnende rent.
Lykke til
Anti-algemiddel vil nok kunne hjelpe, men de kan også kverke vanlige planter så sjekk dette i forkant.

Ut over det så er det jo greit å se på hvorfor algene oppstår i utgangspunktet. De kommer ikke av seg selv og kommer kun når du har en ubalanse i karet. Det kan derfor være greit å måle fosfat og nitratverdiene i karet ditt for å finne ut hvor skoen trykker. Det er også vanlig å få alger ved for mye lys og for sjelden vannbytter; litt info om dette vil hjelpe oss å finne ut hvor problemet ligger. Altså, hvilke lysrør bruker du, hvor gamle er de og hvor mange timer i døgnet står lyset på.

Karet ditt som har sollys på seg får sannsynligvis alger av den grunn og da er det ikke utenkelig at det er lysforholdene som er gale i det andre karet også iom at det er samme type alge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap