Corydoras og senking av ph

Jeg har idag kjøpt corydoras metae og jeg tror jeg bør senke ph verdien på vannet . Det er nå 7,5.

Jeg har kjøpt ph/KH Minus -Tetra Aqua , men da alt selvfølgelig står på tysk/italiensk og nederlandsk har jeg ikke mulighet til å utføre dette.

Er det noe der ute som kan hjelpe meg og gi meg gode råd ang dette ?
Jeg vil gjerne at mine søte små corydoras skal trives. De blunker til meg, det ante jeg ikke at de gjør - jeg er forelsket !
Eikeblader
Sleng oppi noen brune eikeblader, eller catappablader. Naturlige ting er ofte det beste, istedenfor kjemikalier
Atle Abel Salvesen
Sleng oppi noen brune eikeblader, eller catappablader. Naturlige ting er ofte det beste, istedenfor kjemikalier:)


god ide men hvos får jeg tak i eikeblader nå? kan jeg ta det som er på bakken etter vinteren?
Atle Abel Salvesen
Sleng oppi noen brune eikeblader, eller catappablader. Naturlige ting er ofte det beste, istedenfor kjemikalier:)


Martina
god ide :-) men hvos får jeg tak i eikeblader nå? kan jeg ta det som er på bakken etter vinteren?


Ja, du MÅ ta brune blader fra bakken rundt eika. Aldri grønne.
Det eikeløvet jeg samler inn, skuffer jeg opp med hendene fra bakken. Sist jeg gjorde det, var i november.
Brune skal de altså være, det betyr at treet har trukket plantesaften og klorofyllet ut av løvet for vinteren. Dersom du bruker grønne, vil de mugne og råtne fortere. Ikke bra.

Når jeg kommer hjem etter eikeløvsinnsamlingen, skyller jeg løvet i bøtter for å få vekk jordrester og evt insekter. Så sprer jeg løvet utover, slik at det lufttørker. Jeg er sjef her i huset, så jeg trenger ikke spørre noen om lov Hehe Jeg brukte badegulvet, det er varmt, og da tørket de fort. Innimellom løftet jeg litt på og snudde på løvet med hendene for å tørke dem skikkelig rundt overalt. Når løvet er helt tørt, putter jeg det luftig i pappesker, og setter dem bort på kottet eller noe. Viktig at de lagres tørt, ikke fuktig! Ellers vil det kanskje komme mugg i dem, eller de kan råtne mens de ligger til lagring.
Altså; bruk ikke plastkasser eller plastposer til lagring av løvet. Papirposer eller pappesker må brukes.

Av og til henter jeg et par never av det tørre løvet jeg har i pappesker, og stapper i en bøtte. Etter et par dager er det så vasstrukkent at det tørre løvet synker. Da hiver jeg det bare oppi et akvarium
Hvis du ikke har noe i mot at det flyter eikeløv på overflaten et par dager, kan du droppe mellomstasjonen for bløtlegging i bøtta og bare dytte det rett i akvariet.

Når alt er sagt; du vil sannsynligvis ikke merke noe særlig til ph-senkende effekt av en neve eller to med eikeløv dessverre. Det har en ganske svak virkning, knapt målbart. Det må store mengder til, jeg snakker da om et tjukt lag over hele bunnen på akvariet, før ph påvirkes noe særlig.

Det du kan gjøre er å lage deg et konsentrat som har svært sur ph av dette.
Du kan koke MASSE eikeløv i en gryte med noen liter vann. Kok og kok til det bare er et par dl vann igjen i gryta. Avkjøl og test ph på avkoket. Da har du et konsentrat. Den skulle være veldig sur. Kan så brukes som ekstrakt til å senke ph i kranvannet ditt med (men bland i bøtter først, så du lærer deg doseringen og effekten)

Evt kan du dytte en bøtte full av eikeløv, helle vann over og la stå noen dager. Så fjerner du løvet, og koker vannet i bøtta ned til et surt konsentrat. Det har ph-senkende virkning Hjemmelaget ph-senkende middel altså.
Tusen takk Mona for et utførlig svar jeg forstår at dette er en jobb for heltinner . Jeg vet ikke helt hvor jeg skal få tak i eikeblader her nå på våren.

Jeg regner med at det som har ligger under snøen i mange mnd nå kanskje ikke er helt brukenes ? ikke vet jeg . Men jeg har kjøpt ph/kh minus , kan jeg bruke det? har noen av dere erfaring med den? Eller skal jeg bare levere den tilbake til butikken ?
Du kan bruke det du har kjøpt i butikken

Det er en god løsning for å senke Ph. I tillegg til torv bruker jeg fosforsyre for å senke Ph. Finner det her.

Det gir en stabilt lav Ph og jeg har mange oppdett med apistogramma som går i vann hvor jeg bruker dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap