Dreper kokende vann virus?

Medisinerte en guppy som trolig hadde en bakteriesykdom i et eget kar.

Brukte en liten Fluval-pumpe som har stått som ekstrapumpe i et annet kar.

Endte med at jeg avlivet fisken, for jeg så ingen bedring etter kuren og jeg syntes den hadde lidd nok.

Men pumpa vil jeg naturlig nok gjerne bruke igjen. Har kastet filtersvampen og kjørt hele pumpa i en bøtte med kokende vann rett fra vannkokeren.

Er det nok til å drepe virus?

Hvis ikke, hva om jeg legger den i fryseren et døgn eller to?

Hva kan man ellers gjøre for å desinfisere en pumpe som har gått i et kar med syk fisk?


gurimalle
Medisinerte en guppy som trolig hadde en bakteriesykdom i et eget kar.


gurimalle
Er det nok til å drepe virus?


Er det virus eller bakterier du mener fisken var infisert av? Virus og bakterier er absolutt ikke det samme...

Kokende vann er nok til å drepe de fleste bakterier, med mindre de er termofile (men disse ville ikke uansett ikke ha trivdes i vanlig akvarietemperatur). Om du likevel er redd for smitte kan du bruke desinfeksjonsmiddel for akvariebruk, Virkon S tror jeg det er et som heter.
Takk for tips.

Ikke godt å si hva det var. I dyrebutikken sa de det kunne være virus. Men når jeg leste her på forumet passet det med det Frank Angell bekriver som bakterielle sykdommer.

De fiskene jeg mistet klødde seg mot plantene/steinene, tok maten i munnen og spyttet den ut og sto stille og strevde tydelig med et eller annet.

En guppy avlivet jeg med det samme, en molly døde brått av seg selv, ancistrusen fikk kjempemage og døde. Jeg tenkte kanskje det var bukvannsot, eller noe som førte til bukvannsot.

Tok ut den siste som skrantet byttet en god del vann og medisinerte karet med esha 2000.

Har igjen ti fisker som ser ut som de klarer seg.

Nå er jeg livredd for å overføre smitte de andre karene. Har heldigvis egen hov til hvert kar og egne bøtter til vann jeg tar ut, som ikke er de samme som de jeg bruker til vann som skal inn.

Så jeg håper det går bra.

HVor får man kjøpt dette desinfisjonsmiddelet til akvariebruk?
gurimalle
HVor får man kjøpt dette desinfisjonsmiddelet til akvariebruk?


Tydeligvis på Felleskjøpet.
Kokende vann kan iallefall "drepe" filteret ditt Plasten de er laget av tåler ikke så høye temperaturer, og kan smelte eller deformere plasten filterhuset er laget av.

Har du sjekket at det virker/går som det skal, etter at du hadde det i kokvarmt vann?

Desinfeksjonsmiddelet for akvariebruk, Virkon-S, får du hos f.eks. Tropefisk.
Ja, det går som det skal.

Er bare en liten Fluval som jeg har som reservepumpe. Før har det sittet i et av hovedkarene slik at jeg har et innkjørt filter tilgjengelig hvis jeg trenger det til f.eks karantenekar eller yngelkar.

Ville ikke gjort det med noen av de store filerene.

Skal anskaffe Virkon-S. Kan jo være kjekt å ha uansett. Takk for info.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap