Hjelp! snuten faller av!

Vi har to akvarier og har fått samme sykdom i begge, det må ha kommet over til det andre akvariet(vet ikke hvilke det kom ifra, muligens fra en ny sebracicklide?) ved en slange jeg bruker til å fóre yngel med.
I det største akvariet er det bare en palettcicklide som har fått sykdommen, han er mest rammet og har vært litt beskjeden og blek helt siden vi fikk han(ca 1 år siden), men han har aldri egentlig vært syk. Snuten er borte! Det er som om huden bare har falt av og det er et stort hvitt sår der.
I det minste akvariet fikk vi for noen uker siden en ny sebracicklide. Den er helt symptomsfri og de har allerede fått yngel! Men sammen med sebracicklidene går det noen slags tetraer, tror det er colombiansk tetra, vi har hatt de lenge. De har begynt å få små sår på snutene, som om de har skrubbet seg mot vinduet. De syke fiskene oppfører seg som normalt.
Vannverdiene og tempraturen er som den alltid har vært, i alle år, har ikke hatt noe problem før. Vi renser vanligvis akvariet/filteret hver uke.
Har desverre ikke noe bilde..

Håper på hjelp!!! Blir supertakknemlig for alt som kommer =)
Tror noen av cicklidene mine har hullsyken også.. Vet noen en effektiv måte å bli kvitt det?

Hadde vært fint hvis noen svarte på den øverste.. Fiskene blir værre og jeg leter enda etter en sykdom som passer beskrivelsen!
Kanskje du finner ut noe ved å se på bildene her og her. Står litt beskrivelse av forskjellige sykdommer i sykdomsartikkelen også.
Tusen takk for svar! Mistenker at det er munnsopp.. Nå er det bare å behandle! =)
Tilfeldig bekjentskap
© Endre J
Reklame for plussmedlemskap