Hvilke reke arter som krysser seg?

Hei har lurt på og ha flere typar en ein type reke i ett kar men da må jeg vete hvilke som krysser seg og hvilke som ikke krysser seg av disse
Tigerreke
Biereke
Krystallreker
Kirsebærreker

Takker på forhond for alle svar
Du kan sjekke denne tabellen her og se hvilke som kan krysse seg og ikke krysse seg.

Når det er sagt, ville ikke jeg anbefalt å ha mer enn en art per kar. Det er fare for at den ene arten utkonkurrerer den andre ved raskere formering.

Jeg hadde krystallreker sammen med kirsebærrereker en stund (disse krysses ikke). På de ukene så jeg ikke en eneste reke med egg, men når de ble skilt i hvert sitt kar ble det plutselig mange reker med egg. Tilfeldig eller ikke - jeg kjører artskar heretter
Tigerreke-Krisebæreke - Ikke krysses
Tigerreke-Krystallreke - Krysses
Biereke- Krystallreke - Krysses
Biereke- Tigerreke - Krysses
Biereke- Kirebæreke - Ikke krysses
Krisebærreke-Krystallreke - Ikke krysses

Det er bare Kirsebærreken som hører til familien Neocaridina og de andre som du nevnte er i familien Caridina. Artene innenfor hver genus kan hybridisere seg og må derfor ikke holdes i lag.

Nå må noen rette meg opp hvis jeg tar helt feil. Etter det jeg har lest så skal det stemme.
Mange takk for utfyllendes svar Har kanskje tenk og ha tiger og kirsebær reker i samme kar men er litt usikker på om det er lurt
Så gule reker og kirsebærreker krysses ikke med hverandre? Mine gule reker se'kke 100% like ut som på bilde i kunnskapsbasen (ekke helgul, bare en brunaktig stripe på ryggen og ellers mest gjennomsiktig), gule reker som blir røe sa dem på auksjon der jeg kjøpte dem.
Plussmedlem
Hvis de gule rekene du har er Cardinia Heteropoda yellow (gul kirsebærreke) så vil de krysse seg med vanlig røde kirsebærreker. De gule er bare en fargevariant av de røde.
At de er lyse i fargen kan bety at de er hanner, for de får ofte svakere farge enn hunnene og den stripa på ryggen er ganske vanlig blant disse. To gule reker kan også få røde rekebarn, sånn at du er klar over det.

Neocardinia og Cardinia brukes om hverandre. Det er samme rekene og vil da naturlig nok krysses.

Endring:
I referanse til den svake gulfargen så kan det også bety at de enten er ennå ganske unge (de blir ikke fullt utfarget før de er voksne) eller at de ikke trives helt. Røde kirsebærreker har denne praktiske "attributten", så da regner jeg det som logisk at også de gule har den.
fant svaret på mitt spørsmål
Sakura er en variant av Kirsebærreker, så sjekk i tabellen for hvilke de vanlige kirsebærene går/ikke går sammen med.
Du skal altså IKKE ha sakuraene sammen med kirsebærreker av vanlig type, for da ender du opp med en ødelagt sakurastamme som ikke er sakura lenger
Takk for svar

Ja det var det jeg fant utt jeg var bare litt fort men takk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap