Hvilken corydoras?

Denne er kjøpt som Corydoras Leopardus Long Nose.
Den er stor og fullvoksen, ca. 5-7 cm.
Litt usikker på ID her, noen som eventuellt vet hva dette er?

Det er muligens en ubeskrevet art. De selges ofte fra eksportørenes side i Sør-Amerika med slike fantasifulle navn.
Men jeg synes også de lignet littCorydoras saramaccensis. Det er imidlertid veldig lite bildemateriale på nettet å sammenligne med.

De Corydoras-artene med det mønsteret der, alle C. Schwartzi-lignende arter, er et sammensurium av svært likemønstrede fisk. Jeg ser ærlig talt ikke særlig godt forskjell på dem alle

Vet du forresten noe om fangst-lokasjon på de du har? Det kan også hjelpe mht sikrere id.

ETTER-REDIGERT:
Jeg ser nå at Birger har lagt ut tråd om dette for deg på CW
Og når selve Ian Fuller har svart at han ikke vet.....Vel, da er det nok en ubeskrevet art uten hverken navn eller nummer dette
Har kontaktet selger og han prøver nå å få tak i lokasjon hos Glaser i Tyskland. Han forteller at i følge boka til Ian Fuller er denne fisken prikk lik Leopardus, denne boka har ikke jeg.

Spurte Birger for 1 uke siden om hjelp, men har ikke hørt noe mer fra han.
Fint at jeg får info fra deg, er selv ikke inne på CW.
Da er det nok en art uten navn og nr. ja, Ian Fuller tuller nok ikke
Leopardus tror jeg ikke det er. Den ser mere ut som en Julii/trillineatus bare med lang snute.

Syns kanskje den kan ligne en Delphax.
Donald
C. agassizi?

Ikke den Den har ofte større og færre prikker. Kan egentlig minne mer om "flekker" enn prikker, se f.eks. på denne.

Jannes bilder viser en langt mer kompakt og kraftig art, overstrødd med små prikker. Og hvis det hadde vært en C. agassizi, så hadde nok arten ramlet Ian Fuller inn

Og siden Ian Fuller ikke foreslo C. delphax heller så er det nok ikke den. Iflg. Corydorasworld skal de eldre hannene hos C. delphax ha en kraftig forlenget, høy første finnestråle i ryggfinnen. Ganske imponerende egentlig Siden Jannes eksemplarer helt klart ser utvokste og store ut, og ingen av dem har denne ryggfinnen, så... vel, da er det vel ikke den heller. Jeg synes imidlertid de ligner mye på C. delphax ellers.
Eg synes den er klin lik C. agassizi, eg. Voksne eksemplarer har mange prikker (se side 57 i ID-boka).

Men det kryr jo av slike coryer...
Donald
Eg synes den er klin lik C. agassizi, eg.

Enig, var veldig lik. Akkurat fått boka i hus

Irriterende å ha en så flott cory og ikke vite hva det er! Etterspurte fangst lokasjon, men fikk aldri noe svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap