Revestrekenes akvarieverden (side 104)

Krysser fingrene for suksess på første forsøk
Det går sikkert helt greit det der
Har du hatt yngel på disse før?
Det gikk ikke så bra dette her, eggene er borte i dag, men vi har ihvertfall fått bekreftet at vi har et par Det ble sikkert for mye stress for dem, nå skal de to få gå i 160l en periode så får vi bare håpe de setter i gang igjen.

Odd Gunnar, det er første gang vi har lek på dem etter at de kom til Norge i midten av november 2011. Viltfanget discus skal vist være vanskeligere å få i lek enn oppdrettsdiscus så jeg er fornøyd så langt jeg
Å flytte egg og Discus paret er nok stressende, så skal du ta eggene ut neste gang ville jeg nok droppet å ta leksparet samtidig. Krever jo mer av deg for å få yngelen opp da. Paret vi hadde på farmen tok knekken på eggene sine dag to, men når de først er i gang så slår de til igjen. De er jo ciklider innerst inne disse også.
Kjempemoro at discusene dine er i gang, Rita Bare det er jo litt av en bragd! Synd at eggene ble spist, men de leker nok garantert igjen.
Ja jeg syns dette var kjempeartig, nå har paret som går alene i 160l slått seg mer til ro, hannen stresser ikke som han gjorde i starten så jeg krysser alt jeg har for at de leker igjen etterhvert

Lars, jeg fikk tips om at det kunne la seg gjøre å klekke eggene og fóre dem opp på f.eks hardkokt eggeplomme som startfór men at det var mye arbeid. Hoppet over det forsøket denne gang, passer dårlig med vannbaljer med discusyngel midt i oppussingen her men det hadde vært lærerikt å prøve det en annen gang.
Om du setter inn en lekskegle med mulighet til å sette nett over slipper du at de spiser eggene. Kjeglen som er av keramikk settes selvfølgelig inn uten nett først, når eggene er lagt settes nettet over. Discusen får da ikke mulighet til å spise eggene, det er også viktig å ikke slukke alt lys etter discusen har lagt eggBildelink
Mange takk for tips Finn Erik, det var ingen dum idé med et nett rundt eggene og nattlys er bestilt for en stund siden, så fort de dukker opp blir de festet i 160l
C. concolor 7 uker, h. eigenmanni 7 1/2 uke
[External Image]
Disse to F2 C. concolorynglene dukket opp i foreldrekaret for en stund siden og de stammer fra lek på nyttårsaften. De har vokst kjempebra og begynner allerede å utvikle ryggfinnen, håper de får den samme imponerende finnen som de voksne har.

[External Image]

[External Image]
Et dårlig bilde men det viser ryggfinneutviklingen så langt

[External Image]
Hemiloricaria eigenmanni'ene som klekket 29/12 fóret jeg opp i en breeding-box, senere ble de sluppet løs i karet med concolor og Ancistrus dolichopterus og der trives og vokser de bra. De er gode på å skifte farge etter omstendighetene så denne er litt blek på grunn av den nærgående fotografen

[External Image]
En dolichopterus-hann kom faktisk også frem fra mørket da jeg tok bilder, det var nok Tetra Tabimin'en som lokket den

[External Image]
Vi har fått en ny luftpumpe, Highblow HP-40, på akvarierommet og den er helt suveren, mye luft og veldig lite støy

Ellers står det bra til i karene selv om det er litt trangt om plassen i noen av dem, må nok selge noen arter på Kløfta-auksjonen tror jeg. Coryyngel av ulike arter vokser fint til, og discushannen har fått rykninger i kroppen igjen så jeg håper det kan være noe på gang der
Du kan ikke legge ut en liste over artene du har tenkt å ta med på auksjonen her i tråden din?
Plussmedlem
Jeg merker jeg kunne tenke meg en tur på den auksjonen. Må sjekke når den er... Da kunne jeg jo solgt unna noe grums :p Problemet mitt er at jeg aldri gidder å selge ting på auksjoner, hehe.

Det har vel pleid å være bra auksjoner i Lillestrøm...?
Discus med rykkninger......da er det nok ikke lenge før det er egg igjenn. Har du fått tak i nett Rita?
Cochui i lek?
Mona og Anders, jeg kan skrive hva jeg kommer til å ta med på auksjonen når jeg får bestemt meg, men det blir nok mest "vanlige" arter som metae, atropersonatus, CW009 og slikt

Finn Erik, det har ikke blitt lek enda men jeg lever i håpet og plastnetting har vi liggende


[External Image]
Og så er det jeg og de cochui'ene da Det jeg trodde var en slik yngel har utviklet seg til å bli en CW032 og det gjør jo forsåvidt ingenting, litt flaut å bli lurt slik men det er en annen sak Jeg tror jo stadig cochui'ene leker, senest i går kveld, da var det full spiker i karet og de trillrunde hunnene var ivrige på hannene Plukket noen egg jeg fant rundt i plantene og syns de er en anelse større (se bildet) enn jeg mener pygmaeus-eggene er. I dag har jeg endelig fått somlet meg til å plukke ut pygmaeusene så dukker det opp nye egg må det være cochuiene som har produsert dem Da jeg tømte karet fant jeg forresten masse egg under eikebladene og de er trygt forvart i BB'n de også

Vannverdier fra gårsdagens lek: Temp 26,5 (senket til 23 grader ved 50% vannbytte ett døgn tidligere), pH 6, Kh/Gh ikke målbar, microsiemensmåleren er strømtom så den verdien har jeg ikke.
Ingen cochui-egg enda, og nye arter i hus
[External Image]
Jeg har ikke sett egg i cochuikaret etter at jeg fjernet pygmaeus'ene så da får jeg prøve å trigge dem til lek. Ett par av hunnene er skikkelig runde så de burde jo kunne klemme ut noen egg


Ellers så har vi klart å skvise inn noen nye fisk i våre fra før av sprengfylte kar så nå må nok herr Aspevik sette igang å bygge akvarierom så fort han er hjemom Før helgen kjøpte jeg fem CW051 som skulle selges privat på Lillehammer, de ble levert på døra og samtidig reiste atropersonatus'ene og en gruppe adolfoi. De fem gikk inn i gruppen vi har fra før, og med atroene ute av hus var det en art mindre her så lenge det varte...

[External Image]
I helgen har jeg vært i Bergen sammen med Atle og vi besøkte både Midtun Zoo og Lars på Aquafarmen Vestlandsturen resulterte i en leksgruppe Ancistrus sp. L107 fra Erlend + en Ivanacara adoketa som fulgte med på kjøpet (nå må vi ha tak i flere slike). På Midtun Zoo hadde de mange spennende arter, vi kjøpte med oss fire flotte viltfangede Heckel og en gjeng artige maller ved navn Hemiodontichthys acipenserinus (se bildet over) men hadde jeg hatt plass hadde det nok blitt flere fisk,
jeg så blant annet en superflott apisto jeg hadde lyst på, Apistogramma eremnopyge.

Fra Lars/Aquafarmen hadde vi med oss unge flotte Peckoltia sp. L076 (men de ville ikke stille opp til fotografering i dag), sjarmerende Corydoras sp. C126, fór og levende dafnier... jeg holdt på med fisketilvenning til kl 04.00 i natt

[External Image]
Heckel'ene ser ut til å klare seg bra og de var i fin kondisjon da vi hentet dem, nå farger de mer og mer ut for hver time som går (bildet viser en av dem i tidlig i formiddag etter noen få timer i nytt kar), og de spiser bra, spennende å følge med utviklingen i karet

[External Image]
C126

[External Image]
Dafnier under tilvenning til nytt gjærvann, håper jeg klarer å holde en slik levendekultur

[External Image]
Nhamundaparet har fått moonlight i karet så da syns jeg godt de kunne satt igang med ny lek

[External Image]

[External Image]
Takk for besøket i helgen, og ikke minst å få truffet i person Rita. Dere har jo slanket Bergen for mye flott fisk nå. Gleder meg spesielt til bilder av Heckelsene når de har funnet roen i sine nye omgivelser, dette er jo tross alt noe av det råeste man kan få seg.

Gleder meg også til å se bilder av L076'ene hos dere og deg blir spennende og se hvordan de vokser når se ikke deler et lite kar med leksgruppen og 30 andre yngel. Kommer nok ikke til å ta lang tid før dere var noen kraftplugger svømmende rundt.

C126'en så ut til å trives og skulle det være behov å ligge til flere hunner om det er litt få av dem så har jeg nærmere 75 på oppforing nå
så det må jo finnes noen ekstra til p jevne ut gruppen hvis det syv er helt skjevt fordelt. Tips til disse, mine leker best når jeg har foret dem godt og aå bytter 50% vann og senker pHen til 5.5-5.9 og hos meg leker de på frontglasset hvor utblåset treffer, har en 450l/t PowerHead HMF i en450, de liker tydeligvis sirkulasjon. Har satt ned en pleksiglass plate i dette området og senest i hår var det bare å lufte opp denne pleksiplaten og skrape av nesten 50 egg.
Synes de Nhamundaène ser helt utrolig flotte ut

Grattis med nye fisker og samt lykke til med Dafnikulturen
4 Heckel.....det ser ut som discusinteressen vokser. Hvilke planer har dere for dem? Skal de opp i eksisterende discuskar eller er det nytt kar på gang? Moonlight ....hvordan har dere gjort det, er det leddlys? Lurer litt på å installere det selv, da jeg syntes at sunriseren gir litt mye lys på laveste innstilling.
Lars, jeg skal prøve å få tatt bilder av L076 etterhvert, kjempetrivelig og møte deg også forresten, ålreit å få satt et ansikt på navnet man kommuniserer med via nett Takker for info og tips om både C126 og dafnier.

Sølvi, Nhamundaene er fantastisk flotte, og så er det interessant å følge adferden deres, angrer ikke et sekund på å få discus i hus

Finn-Erik, planen er å kaliumbehandle dem og så prøve å lage en biotop til dem i 375l, nå går de i karantene i en 200l
Moonlighten er en slik billigløsning fra asia, en stang med noen blå lys på beregnet til akvarium og kjøpt via Ebay
[External Image]
Og så var det vi som skulle redusere antall arter i karene da... torsdag var vi i Oslo og hentet to grupper med vf Hypancistrus, L260 og L262, arter jeg har hatt lyst på lenge. Mange takk for flott fisk i super kondisjon Jan Engesland, de ser ut til å ha slått seg godt til ro i sine nye omgivelser

I går var vi på auksjon på Kløfta, hyggelig som alltid og vi som ikke skulle ha noe endte opp med fire Peckoltia compta i fin størrelse, Iriatherina werneri, Danio tinwini og Danio margaritatus Comptaene er nok hanner alle sammen (kanskje en fordel å studere posene før man byr på dem) så da håper jeg noen av de unge vi har fra før er hunner, eller så må jeg få tak i noen et eller annet sted. De tre sistnevnte artene krever høyere Gh enn vi har så egnet pulver er innkjøpt, spennende med nye arter, ihvertfall nye for oss. Bilder av de små nykommerne kommer hvis de har tid til å stå stille for fotografering
Plussmedlem
Sjeldent man kommer tomhendt hjem fra en auksjon Var det mye fint der?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap