Revestrekenes akvarieverden (side 108)

Jeg lyste litt i L262-karet i dag for å se om hannen har sluppet yngel og det har han, jeg så en som er adskillig eldre enn de tre jeg har i BB. Hannen har forøvrig damebesøk igjen, det er tredje gang på kort tid
[External Image]
Lenge siden forrige oppdatering her... kvelden går med til vannsøl og fiskeommøblering, bilder og slikt kommer senere

Bildet over viser forresten CW032 på rekke og rad, de har flyttet tilbake til kjøkkenbenken og feirer det med mye svirring på glasset
C126 i lek og l262 8 uker
[External Image]
Smått med oppdateringer her.... men litt skjer det i karene
De unge Corydoras sp. C126 (gruppe på 5, 2 hanner og 3 hunner) lekte for første gang 2/5, dagen etter et kaldtvannsbytte. Temp 24, pH 6,5 Gh/Kh 3/0.
De klistret alle de bittesmå eggene på undersiden av planteblader.

[External Image]
C126 hunn med en hel eggeklase mellom finnene

[External Image]
C126 hann, en utrolig flott liten cory

[External Image]
Ca 10 uker gammel Ancistrus sp. L107. Hannen ligger med nye egg i hulen nå.

[External Image]
Et forferdelig dårlig bilde av en 8 uker gammel Hypancistrus sp. L262 men det viser at prikkene er på plass Hannen i dette karet ligger også med nye egg i hulen.

[External Image]
De siste dagene har vært spennende med stengte veier etter flom og ras, bildet viser privatveien i lia over huset vårt Litt spennende å bytte vann i karene også, brønnvannet er så fullt av partikler at karene blir skikkelig grumsete men fisken ser ut til å trives med det

[External Image]
Ellers så har vi vært en liten tur på Malta og det nærmeste vi kom vannlevende skapninger var de vi fikk servert på tallerken
Noe nytt hos dere da ?

Hvordan går det forresten med C126-eggene ,ble det noe yngel?
Leeenge siden siste oppdatering her Sølvi, de bittesmå C126'ene gikk i en BB da vi skulle til Malta så jeg slapp dem løs i 200l (der hang BB)... har ikke sett snurten av en eneste liten yngel så jeg regner med at de ble oppspist.

Ellers skjer det ikke så mye morsomt i karene, noen arter leker men jeg er i sommermodus og plukker ingen coryegg for klekking Har derimot hatt en nedtur i to kar, mistet tre CW049 av noe jeg tror må ha vært bakterielt (medisinering hjalp ikke), samtidig døde alle cochui'ene av samme symptomer i karet under Som ved forrige sykdomsutbrudd (L-maller i 375l) ser det ut til å bare berøre enkelte arter... cochui gikk sammen med flere coryyngelarter og de unge ser ikke ut til å være plaget av noe som helst. Noen ganger ser det rett og slett ut som om en art bare dør ut uansett hvor mye man prøver å redde dem.

[External Image]
Jeg har forresten overtatt en katt, en lillamasket siameser ved navn Raven Jeg har vært fascinert av denne rasen siden jeg var liten og leste historien om hvorfor den har knekk på halen, og da noen i nærmiljøet skulle omplassere en slik så måtte jeg bare gi den en sjanse. Hun fungerer kjempebra i heimen og vi deler fiskeinteresse, skjønt hun har en forkjærlighet for discus, jeg er minst like glad i mallene som i discus'ene
Nydelig katt! Og lekkert bilde
Takk Linda, og jeg er helt kattefrelst Denne damen skulle avlives hvis ingen ville ha henne hørte jeg via omveier etter at jeg overtok henne, og jeg kan ikke fatte og begripe hva som er grunnen til det. Hun er redd barn og hunder fikk jeg beskjed om og tok det med i beregningen da jeg vurderte å overta henne, en gradvis tilnærming går veldig bra, nå møter hun dachsene (bare dvergdachsene, gamlefar Frikk hadde knertet katten fikk han lov) på gulvet og hun virker ikke livredd noenting

Katter er vindunderlig merkelige, hadde ikke annet forhold til katter enn "flapp-flapp"-lyden når hundene våre fikk tak i en. Nå er det hund jeg ikke vil ha. Godt Ove får låne Balder innimellom, så kanskje jeg slipper
Mitt første kjæledyr var en katt, anskaffet når jeg var syv år gammel, det var en lys beige korthåret gatemix med "knekk" på halen (det var i den perioden jeg kom over historien om siamesere, prinsesser og haleknekk). Fia, som hun het, var med oss overalt, gikk i bånd og hadde masse personlighet. Mine foreldre er fra Andøya så hver enste sommer reiste vi nordover med katt i sele... ett år stod vi i fergekø ett eller annet sted der oppe midt i en bilrekke med hundeutstillingsfolk og de lurte på hvilke rase vi hadde da vi luftet katten i bånd Hund kjøpte jeg for første gang når jeg hadde spart nok i 1981, en etterlengtet og fantastisk Labrador, og hun var med oss i 11 år. Fem år uten hund (vi hadde katt i mellomtiden) var nok og i 1996 ble det Dachs og det har vi hatt siden, til hygge, hijakt, ettersøk osv Nå var tiden moden for ett kattedyr igjen, og så langt angrer jeg ikke
Koselig at det er flere "catpeople" her på AF. Jeg driver også med katter, etter å ha holdt på med hund i et halvt århundre Siamesere er elegante skapninger med masse personlighet !
Katter er virkelig fantastiske, og jeg tror det er mange akvarister som også har katt. Ser ihvertfall slik ut på "kattegruppa på Facebook", for der er det masse bilder av katter på/ved akvarier
For et nydelig og spesielt ansikt på den katten! Hehe, ja tror også det er normalen at akvarister også har andre dyr :P


Selv er jeg både hundemenneske og kattemenneske. Har vært oppvokst med hund hele mitt liv og jah, trenger jo ikke fortelle dere hvor herlige hunder er. Men har selv syv katter nå, og de er absolutt herlige dyr. Hadde nok eid hund hvis det hadde latt seg gjøre - men katter er litt "enklere" i den forstand at de kan gå og komme litt som de vil om man legger opp til det. (for oss som noen gang er borte maaange timer)

hva er denne historien om knekk på halen? Har gått meg hus forbi
Concolor, c126 og c121 i lek
[External Image]
I dag har jeg faktisk plukket coryegg, vannbytte i alle kar i går og lek hos Concolor, C126 og C121 ett døgn etterpå

Bildet over viser en C126-hunn på leting etter egnet sted for eggene, det er helt utrolig hvor mange de bærer i hver runde

[External Image]
Du verden for en bør! C caudimakulatusene tok maks to i slengen, og da mistet de minst ett...
hei.
hvordan står det til?
Hvordan går det med Peckoltia compta'ene?

Har lyst på denne flotte arten igjen.

Espen
[External Image]
Det går litt opp og ned i akvarieverdenen... varmekolben i 375l tiltet etter strømbrudd for ett par uker siden og all fisk ble kokt Ingen ålreit jobb å tømme karet for død fisk.

Heldigvis er oppturene flere enn nedturene i vår våte hobby så det er bare å se fremover selv om det er surt å miste masse flott fisk. Karet står med vann og sand, nye fisk får vente en stund til vi kommer over noe vi har lyst på. Vi skal jo til Amazonas igjen høst og kanskje finner vi noe spennende der

Gode nyheter er at vi har noen yngel etter Corydoras sp. C126, til og med en som må være fra første lek (i mai), den er ihvertfall blitt halve størrelsen av de voksne.
Hypancistrus sp. L262'ene trives tydeligvis godt, syns stadig det dukker opp knøttsmå yngel i karet. Samme produktivitet hos Ancistrus sp. L107 også, hannen ligger i hulen med nye wigglers nå

[External Image]
Ellers går det mye i hund på denne tiden av året, utstillings- og prøvesesong Vi har fått to nye firbente i hus også, en parringsvalp etter vår 12 år gamle strihårede dachshann og en Engelsk Springer Spaniel med det velklingende navnet Knerten

Ps. Espen, ingen aktivitet hos Compta'ene enda
flott å høre.
Lurer selv på å stikke til Amazonas i samme slengen som det er fotball VM eller OL i Brazil.
Samme plass dere skal eller?

Espen
Vi skal nok på sånn ca de samme plassene som sist men det skal være noen stoppesteder for mulig fangst av cory og maller
Plussmedlem
Fryktelig med alle de døde fiskene, og dere hadde vel også mye flott i det akvariet. Sånne ting er grusomt tragisk, og det blir en skikkelig nedtur

Håper dere "trøster" dere litt med at dere igjen snart får oppleve nok en flott tur til Brasil, da, og har mulighet til å fange ny og spennende fisk Må vel være en helt paradisisk følelse det der, å putte hodet ned i en elv og sjekke om det er Coryer der?

Når du legger ut slike hundebilder får jeg forresten ikke lite lyst på en hund i huset selv! Leit jeg bor i en skikkelig sær familie når det gjelder sånne ting (og mye annet, he-he...), så hund blir det nok ikke for meg på mange år. Men tror jeg er et "skap-hundemenneske", så jeg kan jo håpe at "en vakker dag", hehe
Det er skikkelig surt å miste fisk på den måten, og aller værst syns jeg det er med C134 for de vet jeg ikke om man får tak i igjen. Har tre-fire ungfisk i et kar her og krysser fingrene for at de er av begge kjønn.

Jeg gleder meg vilt til turen, begynner å få litt reisefeber allerede, og det er veldig interessant å se artene i sine rette omgivelser Denne gangen håper jeg vi kommer over både cory og flere plantearter, og så håper jeg vi finner noen spennende maller

Hund er ålreite dyr, du får få deg en når du flytter for deg selv etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap