Revestrekenes akvarieverden (side 112)

De discusene er griselekre, til tross for at de ikke har farget ut ennå. Jeg gleder meg til å se bilder av hvordan de utvikler seg!

Jeg har forresten to spørsmål til deg: Nå som jeg har fått nesehornmaller i hus, gjorde du noe spesielt for å trigge dem til lek?

Hvordan gikk det egentlig med L-046-yngelen? Har det blitt maller av dem? Jeg trenger nemlig noen flere enn de få jeg har...
[External Image]
Discusene blir finere og finere for hvert vannbytte syns jeg, og to-tre av dem har blitt favoritter. Jeg er ikke helt venn med kameraet mitt for tiden, får ikke frem riktige farger men den i midten på bildet over er en av favorittene Jeg gir meg ikke og sloss videre med innstillingene og satser på bedre bilder etterhvert

Jeg gjorde ikke noe spesielt for å trigge nesehornmallene, de trivdes nok veldig godt som eneste bunnfisk bortsett fra noen små C. pygmaeus. Etter at jeg byttet ut discusene med cory og ancistrus i karet deres har de dødd en etter en

Det ble jo bare fire zebrayngel, to har flyttet og to er igjen her. Prøver å trigge de standhaftige foreldrene til ny lek men ingen suksess så langt.

[External Image]

[External Image]

Rita A
Etter at jeg byttet ut discusene med cory og ancistrus i karet deres har de dødd en etter en :(

Å nei! Spørs om de blir utkonkurrert i matfatet. Jeg har i dag lagt merke til at de er fryktelig treige til å spise. Jeg frykter at kanskje sjokolademalla mi kan lage kluss i gården der. Den suger jo opp mesteparten av maten før noen andre rekker å ta til seg noe særlig. Og når da nesehornmallene er ekstra treige, da ligger det an til trøbbel. Jeg får vurdere videre hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke miste mine!

Discusene dine er grisefine, uansett om du sliter med fargene på bildene. Det er ikke uten grunn at discus regnes som kongen blant akvariefisk!
Jeg tror de blir stresset av all trafikken over ryggen også så det er nok lurt å flytte dem til et annet kar. Håper du får lek og yngel på dine etterhvert
I kveld ble de jammen befølt av brochiser også. Jeg maser litt jeg: hva fôret du dine med? Så langt ser det ut til at mine ikke setter pris på tørrfôr. Jeg tror jeg skal prøve med litt frossenfôr i morgen. De er noen snåle dyr, disse fiskene. Ikke akkurat mye futt i dem. Men når de faktisk flytter på seg, spaserer de rolig bortover bunnen. Herlig!
Her spiser de alt, discusbits, mallepiller osv, men er nok avhengig av rolige omgivelser for å spise. De spiser også på dagtid om de har bunnen for seg selv
[External Image]
Her om dagen kjøpte jeg en diger plantemixpose fra en medakvarist i Valdres Akvarieklubb, og i posen var denne flotte flyteplanten ved navn Phyllanthus fluitans. Har googlet litt og funnet ut at den beskrives som både vanskelig og enkel å holde, så jeg satser på noe midt imellom og at den vil trives i karene mine

[External Image]

[External Image]
Jeg har også skaffet meg flere tetra i det siste, Copella arnoldi (bildet) er ny art i hus, stimen med Copella nattereri er økt til 15, antall Nannostomus eques er oppe i 26 (fant et velvoksent par på Fagernes i går), 9 Nannostomus unifasciatus og 4 Pyrrhulina rachoviana skal fordeles i passende kar Sistnevnte art kaller jeg bare pitbulltetra etter å ha observert adferden så de skal få bo sammen med discusene tror jeg Bedre bilder av stimfisken kommer etterhvert

Velvoksne VF eksemplarer av Hypancistrus sp. L004 og en liten gjeng Corydoras sp. CW082 er bestilt i Bergen og ankommer Dokka så snart gubben tar turen hjem fra jobb

Ellers er det lek på noen av coryene; Concolor, C121, C126, og de unge gossei'ene har blitt kjønnsmodne
Det var virkelig ei flott flyteplante
Flotte bilder som alltid, Rita En fryd å se på. Ser du har C142. Det er en liten lekker(f)isken det
Yngel i zebrakaret og copella arnoldi i lek
[External Image]
I dag fikk jeg en fin overraskelse da jeg lyste rundt i zebrakaret, jeg oppdaget tre yngel De er i samme størrelse som den på bildet over (fra forrige kull) og jeg tipper de er rundt fem uker gamle. Det er egentlig et under at de lever, jeg har nemlig prøvd å trigge de voksne til lek nylig ved å først holde dem i høy temperatur (helt opp mot 34 grader) og lite fór i en periode for så å senke tempen og øke matmengden. Jeg har også lyst ganske jevnlig og ikke sett noen voksne zebra oppholde seg i samme hule over flere dager, men de har jo tydeligvis fått det til og morsomt er det

I går plukket jeg ut en hule med en H. eigenmanni og masse grønne egg, jeg må ha dem i breedingbox for å få frem yngel. Så fort eggene er klekket flytter hannen og hulen tilbake til karet sitt igjen.

[External Image]
De forholdsvis nyinnkjøpte Copella arnoldi lekte her om dagen og det var et snedig skue, de hoppet side om side over vannlinjen ørten ganger. Jeg klarte ikke å finne noen egg men de er jo små og kan sitte klistret hvor som helst. Nå har jeg tappet ned karet 5 cm og håper å klare å ta bilder av dem over vann hvis de leker igjen

[External Image]
Sprøytetetra-hann
[External Image]

[External Image]
Nå er jeg sånn delvis venn med kameraet igjen og dermed blir det nye discusbilder Fisken i fokus er den som lå hele tre døgn på bunnen av akvariet før den "kom seg på bena" etter en over 60 timer (kanselert fly resulterte i et døgns ekstra opphold i Tyskland) lang reise fra Brasil.

Flere bilder kommer etterhvert.
Morro å se Rita!!!
De begynner å bli fantastisk fine, er alle i godt humør og spiser bra eller er det noen som sturer?
Discusene er griselekre, som vanlig! Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde råd og ork til å holde VF discus.

Små sebrabarn? Er det håp om at noen av dem kan flytte til Askim når de blir større?
Ingen problemer med discusene Finn-Erik, de spiser det de får servert og ingen sturing Det var mer knuffing blant den forrige gjengen og det tror jeg kanskje skyldes størrelse/alder.

Inger Anne, jeg kan godt holde av småttingene til deg, hvis de vokser opp da Foreløpig ser de ihvertfall pigge og fine ut.
To hypancistrus sp. l262 i samme hule
Det må være vår i luften, nå ligger to Hypancistrus sp. L262 i samme hule også og hannen vibrerer som bare det Dette er første gang jeg ser lekstendenser hos dem etter at jeg plukket ut ungfisken fra karet deres 3/11-2013.
[External Image]
Cuipeua , Alenquer, Brasil.

I kveld har jeg knipset bilder av de 8 sist ankomne discusene, 7 av dem var fotogene mens den siste var mest opptatt av å spise så den må jeg ta nye bilder av Det er litt forskjellig lokasjon på dem, derav ulikheter i farger og tegninger.

[External Image]

[External Image]
Jaraqui, Alenquer

[External Image]
Ponta Branca, Alenquer

[External Image]
Sapucuara, Trombetas

[External Image]

[External Image]
Kjempefine discus og fantastiske "porterett" Rita!!!!!
Har du vært med på å hente inn /fange akkurat disse eksemplarene selv?
Takker Finn-Erik Nei, det er nok yrkesfiskere som har fanget disse eksemplarene, jeg har bare selvfanget Copella nattereri, Nannostomus unifasciatus og Pyrrhulina rachoviana i karene Fanget i den grumsete biotopen på bildet under, langs bredden av en liten elv/stor bekk i Jaraqui-området.

[External Image]
[External Image]
Så fikk jeg knipset et bilde av den åttende discusen også
Jeg sier ikke nei takk til en 2-3 sebraer nei, men det kommer selvsagt an på prisen. Men aller først må de bli store nok!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap